מה תמונת הפרופיל אומרת עליכם?
תמונה עם הילדים מלמדת על בן אדם שמאוד קרוב לבני המשפחה שלו, אנשים בעלי אופי נרקיסיסטי יפרסמו תמונת פרופיל שנראה שנלקחה ממגזין אופנה ומה עוד?
פייסבוק נחשבת לאחת מהרשתות החברתיות הפופולריות ביותר כיום, ולא בכדי. היא מציעה לנו מגוון רחב מאד של כלים, המסייעים לנו בבניית פרופיל ראוי ומאפשרים לנו להציג את עצמנו באופן מסוים בפני מכרים, חברים ובני משפחה. באותה מידה לינקדין מאפשרת לאלו המחפשים עבודה או קשרים עסקיים לנצל את הפלטפורמה הזו כדי למשוך אליהם מעסיקים פוטנציאליים, ולחשוף בפניהם את כל היכולות והחוזקות, שיעזרו להם להתקבל אל המשרה הרצויה.
ההתקדמות הטכנולוגית המטאורית מייצרת חוקים משלה וכך התהוו נורמות וקודי התנהגות שייחודיים לפלטפורמה אחת, אך לא לאחרת. המאפיין העיקרי המשותף לכל הפלטפורמות הינו שבמדיה הוויזואלית שבתוכה אנחנו מתנהלים, יש כרטיס כניסה עיקרי אחד - תמונה. התמונה היא הדבר הראשון שרואים, ובלי להתכוון מתחיל תהליך יצירת הרושם.
אינטראקציה בינאישית מבוססת רובה ככולה על תקשורת בלתי מילולית. כאשר אנו באים באינטראקציה עם אחרים אנו מעבדים סיגנלים בלתי מילוליים כמו הבעות פנים, טון, מחוות גופניות, שפת גוף, קשר עין ואפילו מרחק פיזי מהאחר. אותות אלו מאפשרים הבנה של כוונות האחר, כמו גם מידת מעורבותו באינטראקציה, האם הם לחוצים או רגועים, האם הם נמשכים אלינו, נרתעים מאיתנו וכדומה.
בעולם הווירטואלי לא ניתן להישען על תקשורת בלתי מילולית כדי לנסות ולהבין מי הוא העומד מולך, ולכן הרושם הראשוני נשען על המסר המועבר בפרופיל ובפרט על תמונת הפרופיל. כתוצאה מנפח הזמן ההולך וגדל שאנו מבלים מול המחשב, בני האנוש פיתחו יכולת להסיק מסקנות זה לגבי זה במהירות ובאופן אוטומטי מתוך הפרופיל האישי. רושם זה מתבסס על רמזים סמויים וגלויים המתחבאים בפרופיל, ולמרבה ההפתעה ברוב הפעמים המסקנות האלה אפילו מאוד מדויקות.
רמזים גלויים וסמויים
כשאנחנו מדברים על תמונת הפרופיל, קיימים שני סוגי רמזים - גלויים וסמויים. המסרים הגלויים הם אלה שבאופן מודע בחרתם להציג בתמונה, מה שנקרא ניהול רושם. למשל, אם בחרת להצטלם עם כובע, או עם אדם נוסף - מי שיצפה בתמונה שלך יבין שבאופן מודע ומתוך כוונה בחרתם להציג אלמנטים אלו בתמונה, וכך הוא יסיק עלייך מסקנות כתוצאה מכך. רובד נוסף של העברת מסרים הינו המסרים הסמויים - למשל, אם הצטלמת מרחוק, זה סימן לכך שאת סובלת מחוסר ביטחון. אם את מטה את הראש הצידה ומחייכת, זה מקרין על תלותיות וכן הלאה. רמזים אלו נותנים אינדיקציה ומספקים אינפורמציה לא מפורשת על הצד השני. כאשר לא ניתן להיאחז באינפורמציה בלתי מילולית, כל הרמזים האלה מאוד מכוונים את הרושם שאנחנו כמצולמים מבקשים לייצר.
מחקר שפורסם במגזין הפסיכולוגי Psychological Science ביוני 2014, מצא שאפילו שינויים מינוריים בתמונה של אותו אדם יכולים לייצר רושם שונה לחלוטין, ובהבלחה של שנייה הוא או היא נתפסים כאנשים שאנו מעוניינים להיות בקרבתם או שהם יוצרים רתיעה בלתי מודעת.
למשל, תמונה עם המשפחה או עם הילדים מלמדת על בן אדם שמאוד קרוב לבני המשפחה שלו ורואה בהם מערכת תמיכה חזקה. כמו כן, מלמדת על כך שהדבר המשמעותי בחייו של המצולם הוא הילדים והמשפחה. תמונה "אקטיבית" שבה המצולם נראה בטיול בטבע מלמדת שהוא רוצה להיתפס כאחד שלא יושב כל היום מול המחשב - אלא מסתובב בחוץ, תמונה מאלבום החתונה של המצולם מרמזת על כך שהוא או היא רוצים שכולם ידעו שהם התבגרו והתקדמו בחיים. כמו כן, אנשים עם תמונה כזו רוצים להעביר מסר מיידי כי הם אינם פנויים יותר לקשר וכי בני הזוג שלהם הם כרגע הדבר הכי חשוב עבורם בחיים. לרוב, מדובר על זוגות שזה עתה התחתנו.
אנשים בעלי אופי נרקיסיסטי שמרוכזים בעצמם יפרסמו תמונת פרופיל שנראה שנלקחה ממגזין אופנה. כמו-כן, נמצא כי בדיוק כפי שאותם נרקיסיסטים מקדישים את הפרופיל שלהם לפולחן עצמי, מפרסמים הרבה עדכונים על עצמם ומאוד פעילים ברשתות החברתיות, כך הם מחליפים את תמונות הפרופיל מספר פעמים גבוה מהממוצע.
רוב האנשים לא יסכימו להודות ברושם המשמעותי שתמונה מותירה עליהם ומה באמת מנחה את הסקת המסקנות שלהם. הם לא רוצים להיתפס כשטחיים ולכן הם יטענו שתמונתו של אדם לא משפיעה עליהם בגיבוש דעה עליו, אך המציאות חושפת תמונה אחרת לגמרי.
לאחרונה החל טרנד של צילומי פרופיל מקצועיים המיועדים לרשתות החברתיות, אך גם כאן יש לפעול בזהירות. יש בכך יעילות עד גבול מסוים ויש להיזהר לא לחצות את הגבול. מצד אחד, יש משמעות לצילום בבגדים מכובדים ובתמונה איכותית שתייצר את הרושם הנכון, אך יש להיזהר, כיוון שבסופו של דבר, אנשים מצליחים לתפוס מעבר לתמונה עצמה. היכולת להסיק מסקנות על פי מראה זו יכולת שנולדנו איתנו והיא חשובה להישרדות שלנו. ככל שהתמונה נראית יותר מבוימת או נתפסת ככזו, כך הרושם שייווצר יפנה דווקא לכיוון ההפוך.
אם נראה את התמונה ונחשוב שהכל נראה יותר מדי מלוטש, אנחנו עלולים לחוש זלזול. דווקא בעידן הדיגיטלי, שבו התרחקנו מכל הסממנים האותנטיים, אנשים מעריכים תמונה שנראית טבעית ומראה את האדם כמו שהוא באמת. לזה יש את הרושם הכי חזק. כך שגם אם בחרתם להצטלם בצורה מקצועית, כדאי לא להגזים ולמצוא צלם שיחלץ ממך משהו אותנטי ולא מלוטש מדי.
בנוסף, יש חשיבות לתמונה המותאמת לפלטפורמה וחשוב לזהות את קוד ההתנהגות המקובל. למשל, לא להצטלם עם בגד ים בלינקדין או נואם מעל במה בפייסבוק. אמנם בפייסבוק זה לא יכול להזיק כמו בלינקדין אבל זה מעיד על חוסר הבנה חברתית וגם לכך יש משקל.
הכותבת היא ד"ר לירז מרגלית, בעלת Phd בפסיכולוגיה. חוקרת חווית משתמש בחברת ClickTale - המפתחת טכנולוגיה לניתוח התנהגות גולשים באתרי אינטרנט