להתנהל מול הבוס - איך עושים את זה נכון?
האם שאלתם את עצמכם פעם מה המנהל הישיר שלכם רוצה מכם? מה מטריף אותו? עד כמה הוא רוצה להיות מעורב? אם אתם רוצים להצליח במקום העבודה - הגיע הזמן שתכירו אותו מהפרטים הגדולים עד לקטנים. מדריך
כל אחד נדרש לעבוד תחת מנהל או מנהלת ישירים, בין אם מדובר בעובדים מהשורה, ובין אם מדובר במנהלים - נניח תחת מנהל מחלקה, סמנכ"ל או אפילו המנכ"ל בכבודו ובעצמו. למנהל/ת הישיר/ה יש רצונות, שאיפות ותפיסת עולם לגבי האנשים שהוא מנהל ומי שעובד תחתיו צריך לקחת זאת בחשבון.
- עוד טיפים לקידום בעבודה
- בערוץ קריירה
האם שאלתם את עצמכם פעם "מה המנהל/ת רוצה ממני?". אם לא, מומלץ שתנסו להיכנס לנעליהם ולחשוב מה יגום להם להיות מרוצים ממכם. יחסי עבודה טובים מול המנהל הישיר יביאו לאמון ולהרמוניה בעבודה השוטפת של שניהם ואף של יתר העובדים הכפופים.
עליכם לחשוב על היחסים מול המנהל הישיר שלכם כבר עם הכניסה לתפקיד ובמקביל להיכרות עם הארגון, הקולגות והכפיפים. מדובר בשני ערוצים נפרדים: היחסים ביניכם לקולגות ולכפיפים מחד, והיחסים ביניכם לבין המנהל הישיר שלכם מאידך. ערוץ העבודה עם המנהל הישיר הוא ערוץ משמעותי ביותר הן לתפקוד שלכם כמנהלים מול ציפיות הבוס והן למערכת היחסים שאתם בונים עם המנהל והשלכותיה.
עליכם להתאים את עצמכם למנהל שלכם ולא להפך. לכן עליכם להכיר אותו היטב, את הלחצים שלו, מה הוא אוהב ומה מטריף אותו, איך מתנהלים מולו, איך הוא אוהב שמגישים לו מסמכים, כמה הוא רוצה להיות מעורב ומעודכן (כדי שלא תציקו לו יותר מדי או תעדכנו אותו פחות מדי) וכדומה - כלומר, להכיר את המנהל מהפרטים הגדולים ועד הפרטים הקטנים ביותר.
איך יוצרים שביעות רצון?
• תיאום ציפיות - דאגו להבין מהן המטרות, היעדים והמשימות שעליכם ועל העובדים הכפופים לכם לבצע. הקפידו לבצע את המשימות כדי לעמוד במטרות וביעדים שהוגדרו בפרק הזמן שנקבע להן. תיאום ציפיות הוא הבסיס לעבודתכם וברגע שתבצעו אותו, יהיה לכם הרבה יותר קל בתפקידכם.
• התאמת סגנון התקשורת לסגנון הניהולי של המנהל - המנהל אוהב להתנסח ברשמיות ולא נוטה 'להסתחבק' עם המנהלים האחרים והעובדים? נסו ליישר קו ולקיים דפוס תקשורתי דומה לזה המאפיין את המנהל.
• היכרות אישית - עליכם להכיר היטב את מערכת הלחצים המופעלת על הבוס, שפת הגוף שלו, סגנון המיילים המועדף עליו, תהליכי קבלת ההחלטות, מה מוציא אותו מדעתו, מה הכי חשוב לו, מה המטרות שלו ומעל לכל: מה אני יכול לתרום לו?
• יצירת יחסי עבודה - השתדלו לקבוע מראש את תדירות העדכונים למנהל הישיר ואילו נושאים הם יכללו. כמו כן, תאמו סוגיות 'אפורות' מראש והשתדלו לקיים ישיבות אחד על אחד אחת לפרק זמן קבוע.
• תקשורת כנה ופתוחה - הציפו ושתפו את המנהל הישיר שלכם בדילמות או בבעיות שבהן אתם נתקלים. כאשר אתם מעלים סוגיות לפתחו, השתדלו לספק פתרונות אפשריים ולא רק להציף בעיות.
• יצירת יחסי אמון ונאמנות ארגונית ואישית – גבו את המנהל, לבנו איתו יחד נושאים שאינם ברורים, כדי שיסמוך עליכם. כמו כן, השתדלו לפרגן לבוס ולהעריך אותו, ולא להסתובב ממורמרים ולהקרין זאת לסביבה.
• 'לספק את הסחורה' מבחינת משימות ויעדים - יש לתקשר התקדמות בפרויקטים ולעדכן את המנהל בדברים החיוביים (אך לא רק) כדי לתת תחושה שאתם בשליטה.
מה ייצא לכם מזה?
• רוגע ויחסים טובים - כמעט לכל אחד יש חבר שמדבר על כך שהבוס שלו לא מרפה ממנו ו'משגע אותו' כל היום. ברגע שהתקשורת ביניכם לבין המנהל הישיר שלכם תהיה טובה, תיהנו מרוגע ומיחסים טובים של אמון ופתיחות.
• עבודת צוות - אין ספק שעבודה טובה עם המנהל משרה רוגע גם על האנשים שעובדים סביבכם, כלומר, הקולגות שלכם והעובדים הכפופים לכם. ברגע שהמסר המועבר מהמנהלים לעובדים הוא רוגע וביטחון, כך עבודת הצוות תהיה טובה יותר ותוביל להישגים.
• עזרה - עבודה טובה עם המנהל הישיר שלכם עשויה בהחלט לסייע לכם כאשר אתם זקוקים לעזרה בפתרון בעיה מסוימת. כמו כן, מכיוון שמדובר במערכת יחסים של 'יד רוחצת יד', קחו בחשבון כי אם המנהל שלכם יצטרך עזרה, עליכם יהיה להושיט יד.
• קידום רעיונות - קשרי עבודה טובים ביניכם למנהל הישיר שלכם יביאו לקידום רעיונות חדשים ולהגשמתם, כך ששיתוף הפעולה יביא לצמיחת הארגון.
• השגת משאבים - כל מנהל היה רוצה שהמשאבים הנתונים בידיו יהיו בלתי מוגבלים, אבל עליו להכיר כי כמו בכל ארגון, הוא פועל תחת מגבלות תקציב וכוח אדם. יחסים טובים עם הבוס מביאים לא פעם, להשגת משאבים לטובת הצוות עליו המנהל מופקד: למשל, תוספת תקציב או הוספת תקן עבור עובד חדש.
לרצות את הבוס בלבד? זו לא המטרה
אם אתם סבורים שמדובר בתהליך של ריצוי הבוס, שלא מסייע יותר מדי לצוות שלכם או לארגון - אתם טועים. זו לא המטרה. המטרה בעבודה טובה ונכונה מול הבוס היא להכיר ולהבין כיצד ניתן לעבוד איתו ולהתנהל מולו נכון. זכרו ששניכם, גם אתם וגם הבוס שלכם, נמצאים באותה סירה ושניכם פועלים למען מטרות הארגון.
אם קרה משהו שעלול להוות קונפליקט, עליכם לתקשר זאת מול המנהל כדי לפתור את הבעיה. נתקלתם בניגוד בין הרצון של המנהל לבין מטרות הארגון? אם כן, עליכם לתקשר זאת בעדינות מולו. במקרה קיצוני, יש לתקשר את העניין מול מנהל משאבי האנוש.
הכותבת היא מאמנת מנהלים, המתמחה באימון אישי וקבוצתי למנהלים חדשים. בנוסף, היא מעבירה סדנאות והרצאות לקהל הרחב, חברות וארגונים