רכבת קלה בת"א - מבקר המדינה מבטיח לבדוק
פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן עובר לשלב המעשי, במסגרתו יוכבד העומס ברחובות הערים. מבקר המדינה מודיע כי החליט לבחון את היערכות הרשויות המקומיות בזמן אמת
מבקר המדינה מבטיח - היערכות הרשויות לפרויקט הרכבת הקלה תיבדק בזמן אמת. משרד המבקר הודיע הבוקר (ג') כי השלב הבא בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, במסגרתו יחלו בתחילת אוגוסט עבודות לבניית התחנות השונות, יתנהל תחת עינו הפקוחה. לדברי המבקר, "הובע חשש כי כתוצאה מהעבודות יגרמו שיבושי תנועה ועומסי תנועה גדולים מאוד, אשר יכבידו על אזרחי המדינה". עוד נאמר בהודעה כי לפי פרסומים שונים, "הרשויות השונות וביניהם חברת נת"ע, משטרת ישראל, משרד התחבורה והרשויות העירוניות, אינן ערוכות לטפל באתגרים שמציב הפרויקט".
רכבת קלה בגוש דן - המבקר חושף את הכישלון
איך נגיע לעבודה? מפת קווי התחבורה החדשים הצצה נדירה ל"חפרפרת" של הרכבת הקלהחפירות יולי אוגוסט: רחובות ייחסמו בת"א
במשרד המבקר, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, מציינים בעיקר חששות הנוגעים לתכניות הקמת מגרשי חנה-וסע בהם ניתן יהיה לחנות מחוץ למרכז תל אביב ולהמשיך באמצעות מערך שאטלים מסודר, אכיפה והגדלה של מספר נתיבי התחבורה הציבורית במרכז, הכוונת התנועה באזורי העבודות על-ידי משטרת ישראל, פתרונות חנייה וגרירת כלי רכב המפריעים לתנועה על-ידי הרשויות המקומיות.
מפת התחנות המלאה של הרכבת הקלה
"מבקר המדינה החליט לבחון בזמן אמת את היערכות הרשויות השונות לתחילת עבודות התשתית של הרכבת הקלה, ומתן פתרונות לאזרחי המדינה במטרופולין תל אביב. מדובר בריכוז העירוני הגדול והצפוף במדינה. במהלך השנים גדל בו מאוד השימוש בכלי רכב פרטיים ומערכת הכבישים לא הותאמה באופן מספק לתהליך הגידול המהיר. הדבר הביא לגודש רב בכבישי המטרופולין", כך מזכיר המשרד בהודעה לתקשורת.
יש להזכיר כי אין זו פעם ראשונה בה דן המבקר בנושא הרכבת הקלה בכלל וחברת נת"ע, האחראית על הפרויקט, בפרט. לפני כשנתיים פרסם המבקר דו"ח חריף ביותר שעסק בפרויקט הרכבת הקלה ובנת"ע. עיקר הביקורת הופנתה כלפי חריגות תקציב של מיליארדים ועיכוב של שנים רבות עקב תהליך קבלת החלטות לא מקצועי. לפי הדו"ח דאז, הקו הראשון של הרכבת הקלה המתבצע כעת (הקו האדום) יחל לפעול במקרה הטוב ב-2020 - כעת ברור כבר כי לפני 2021 לא יופעל הקו. בנוסף, המבקר ציין אז כי תוך שלוש שנים מאז החליטה המדינה להעביר את ביצוע הפרויקט לידי חברת נת"ע הממשלתית, נרשמה חריגה של ארבעה מיליארד שקלים מהתקציב שאושר עבורו.
אותו דו"ח מבקר חשף ליקויים חמורים בהחלטת המדינה לקחת על עצמה את הביצוע. בין היתר נטען בדו"ח כי משרדי ממשלה לא ביצעו בדיקות שנדרשו כדי לוודא אם נת"ע אכן מסוגלת לנהל את הפרויקט. בין היתר הוסבר כי במהלך הבדיקה התגלו ליקויים רבים בפעילות השוטפת של נת"ע, והתעורר חשש כי התנהלותה החשבונאית יוצרת סיכון להונאות ומעילות.
תגובת נתע להודעת המבקר: "אנו מברכים על הודעתו של מבקר המדינה. ביקורת ״תוך כדי תנועה״ היא כלי חשוב ואפקטיבי לביצוע הפרויקט ועל מנת שנגיע ליעד שהצבנו לעצמנו- הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה באוקטובר 2021".