ארדן: לבחון הרכבת הקלה. כץ: אין לך סמכות
עימות חריף בין בכירי הליכוד: המבקר הודיע כי יבחן את היערכות הרשויות לעבודות הרכבת הקלה בת"א, והשר לביטחון פנים זימן דיון חירום. גורמים במשרדו: "אם יימצא כי אין מוכנות, ישקול להורות על דחייה". כץ: חרגת מסמכותך
עימות חריף בין שניים מהשרים הבכירים בליכוד, שעלול להוביל לדחיית עבודות הרכבת הקלה : שבועיים לפני ההתחלה המתוכננת של החפירות בכמה אזורים בתל אביב, החליט היום (ג') השר לביטחון פנים גלעד ארדן לקיים דיון חירום בנושא, וגורמים במשרדו אמרו כי אם יימצא שהגופים הרלוונטיים אינם מוכנים דיים, "הוא עשוי להורות על דחיית תחילת ביצוע העבודות". בעקבות זה, כתב לו מנכ"ל משרד התחבורה בראשות השר ישראל כץ כי אין לארדן סמכות בעניין זה.
בהודעת השר ארדן נאמר כי הוא יקיים היום בשעה 14:00 דיון בנושא הסדרי התנועה לקראת תחילת העבודות בתוואי הרכבת הקלה בתל אביב, והמשמעויות הצפויות בגין עבודות אלו. "מטרת הדיון תהיה לבחון את מוכנות כלל הגופים לתחילת העבודות בתוואי הרכבת הצפויות לתחילת אוגוסט, והאם ניתן לאפשר את ביצוע העבודות כבר בתחילת אוגוסט כפי שמבקשת חברת נת"ע", נכתב בהודעה.
לפי ההודעה, בדיון ישתתפו בין היתר מנכ"לי משרדי ממשלה, קציני משטרה, גורמים מעיריית תל אביב ונציגים ממשרד האוצר. גורמים במשרד לביטחון פנים אמרו בנוסף כי ארדן יבחן את מוכנות הגופים ואם יימצא כי אין מוכנות, הוא עשוי להורות על דחיית תחילת ביצוע העבודות.
דקות ספורות לאחר הפרסום על הדיון, שלח מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי מכתב למנכ"ל המשרד לביטחון פנים ולממלא מקום המפכ"ל, ודרש לבטל את הפגישה: "אנו מבקשים לבטל את הפגישה מאחר שתכליתה כפי שהוגדר חורגת לחלוטין מתחום סמכותו של השר לביטחון פנים והוא איננו מוסמך להחליט ולקבוע בעניין זה, למעט באשר להיערכות המשטרה".
במכתב נכתב עוד כי "אי ביצוע העבודות כמתוכנן עלול לגרום נזק רב למשק כולו ומשמעויות רחבות היקף". כץ הוסיף: "האחריות להקמת פרויקט הרכבת הקלה מוטלת עליי והעבודות יתחילו ב-2 באוגוסט בדיוק כפי שתוכנן".
"מי שצריך להיות ברחובות ולהזרים תנועה זו המשטרה"
גורמים במשרד לביטחון פנים נדהמו מהחלטת נציגי משרד התחבורה להחרים את הדיון. "לעניין הרכבת הקלה יש השלכות אדירות מבחינת המשרד לביטחון פנים ודברים שבגללם יכול להיווצר כאוס גדול כמו פקקים, עומסים יוצאי דופן וצירים שאולי אפילו ידרשו פינוי ואנחנו נצטרך לטפל בהם. לשם הדוגמה: אמורים היו להיות 36 חניונים ציבוריים ומוכנים רק שלושה. בנוסף, עד עכשיו לא הוכשרו נת"צים כדי להקל על העומס".
הגורמים ציינו כי לאור בעיות אלה זומנו נציגי משרד התחבורה ונת"ע לדיון. "מי שצריך להיות ברחובות ולהזרים את התנועה בסוף זו המשטרה. יש למשל תוספת גדולה של שוטרים שנדרשת, אבל תהליך הכשרה זה חצי שנה לכל שוטר. מדובר בנוחיות של אזרחי המדינה וזו חובתה ואחריותה הישירה של משטרת ישראל. מעבר לכוח אדם המוקצה, תפקידנו לדאוג שכל הגורמים הממשלתיים יעשו מה שסוכם שהציבור לא ימצא עצמו תקוע בפקקים".
הבוקר הודיע מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, כי יבחן בזמן אמת את היערכות הרשויות המקומיות לעבודות הרכבת הקלה. "הובע חשש כי כתוצאה מהעבודות ייגרמו שיבושי תנועה ועומסי תנועה גדולים מאוד, שיכבידו על אזרחי המדינה", נכתב בהודעת המבקר. "לפי פרסומים שונים, הרשויות השונות ובהן חברת נת"ע, משטרת ישראל, משרד התחבורה והרשויות העירוניות, אינן ערוכות לטפל באתגרים שמציב הפרויקט".
לפני כשנתיים פרסם המבקר דו"ח חריף ביותר שעסק בפרויקט הרכבת הקלה ובנת"ע. עיקר הביקורת הופנתה כלפי חריגות תקציב של מיליארדים ועיכוב של שנים רבות עקב תהליך קבלת החלטות לא מקצועי.
אותו דו"ח חשף ליקויים חמורים בהחלטת המדינה לקחת על עצמה את הביצוע. בין היתר נטען בדו"ח כי משרדי ממשלה לא ביצעו בדיקות שנדרשו כדי לוודא אם נת"ע אכן מסוגלת לנהל את הפרויקט. בין היתר הוסבר כי במהלך הבדיקה התגלו ליקויים רבים בפעילות השוטפת של נת"ע, והתעורר חשש כי התנהלותה החשבונאית יוצרת סיכון להונאות ומעילות.