שתף קטע נבחר

 
צילום: ירון ברנר

חנה וקח שאטל לעבודה: מפת החניונים המלאה לקראת הרכבת הקלה

בעוד שבוע בדיוק תעבור תל אביב לנוהל עבודות הרכבת הקלה. משטרת תל אביב קוראת לעבור לתחבורה ציבורית. ארבעה חניונים ייפתחו ביום שני. כ-4,000 מקומות חנייה יעמדו לרשות הנהגים. האם השאטלים יעמדו בעומס? רשימת החניונים והקווים המלאה ולו"ז העבודות - תמונת מצב

  

איפה נחנה? כמה זה יעלה? כל הפרטים    (צילום: אבי חי ואורי דוידוביץ')

איפה נחנה? כמה זה יעלה? כל הפרטים    (צילום: אבי חי ואורי דוידוביץ')

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

איפה נחנה? כמה זה יעלה? ביום ראשון הקרוב, 2 באוגוסט, יחלו העבודות על הקמת הרכבת הקלה ומפת התחבורה בתל אביב ובגוש דן תשתנה ללא היכר. חסימת כבישים, צמצום נתיבים, שינויים בהסדרי התנועה ואיסורי חנייה יהפכו את גוש דן לכאוס תחבורתי. חמישה חניוני "חנה וסע", שבהם יתבקשו הבאים לתל אביב להשאיר את רכבם ואז לעלות על "שאטלים" לעבר יעדיהם בעיר הגדולה - ינסו לענות לסוגיה.

 

אולם אף שרובם הוכשרו, ספק אם יעמדו בעומס ויהיו ערוכים לקליטת אלפי הנהגים שירצו להשתמש בהם במקום לעמוד בפקקים הגדולים שייווצרו בעיר, שכן מדי יום נכנסים לתל אביב 550 אלף מכוניות. ועוד סוגיה שטרם נפתרה: בסיור שערכנו אמש (יום א') התברר שהחניונים הללו אינם מוארים כראוי בשעות הלילה, אך במשרד התחבורה מבטיחים שהנושא יטופל. 

 

ארבעה חניוני "חנה וסע" כבר הוכשרו לטובת הציבור: חניון הפארק (גני יהושע) המכיל 1,000 מקומות חנייה, חניון חוף תל ברוך בתל אביב ובו 700 מקומות חנייה, חניון אצטדיון "המושבה" קריית אריה בפתח תקווה ובו 1,000 מקומות חנייה, חניון מצפה מודיעין ובו 550 מקומות חנייה. חניון חמישי ייפתח בבית העלמין קריית שאול, שממנו יופקעו בעתיד 700 מקומות חנייה. במשרד התחבורה עדכנו בצהריים כי חניון נוסף בתל אביב נמצא בהליכי אישור מתקדמים והוא אמור לספק מאות מקומות חנייה.

כאן מקימים את תחנת אלנבי  (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
כאן מקימים את תחנת אלנבי (צילום: ירון ברנר)

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

כאן עובדים. רחוב יהודה הלוי בתל אביב  (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
כאן עובדים. רחוב יהודה הלוי בתל אביב (צילום: ירון ברנר)
 

כיצד זה יעבוד?

נהג רכב פרטי שעד כה הגיע לתל אביב עם רכבו, ייסע במקום לחניון "חנה וסע" הקרוב אליו. בכניסה לחניון הוא יקבל כרטיס חנייה - יחנה את הרכב, ויעלה על אחד השאטלים בשני קווי היסע מרכזיים, שייצאו מכל חניון. בעלייתו למיניבוס יתבקש הנהג לתקף את כרטיס החנייה במכשיר מיוחד.

 

בסיום יום העבודה, יחזור הנהג באותו הקו (או אם יבחר בדרך אחרת) לחניון, ייגש לאחת ממכונות התשלום ויצטרך לשלם 15 שקלים, ומשם ייסע ברכבו חזרה לביתו. חניונים אלה יופעלו החל מ-2 באוגוסט. ב-14 באוגוסט יתחיל לפעול קו נוסף בחניון שכבר פועל ללא תשלום במצפה מודיעין. הנסיעה בשאטלים ממודיעין (של חברת קווים) תעלה 10 שקלים וחצי. 

 

בכל אחד מהחניונים שנמצאים בתל אביב (פארק יהושע, תל ברוך, קריית שאול) יפעלו שני קווי היסעים שונים - האחד לכיוון דרך נמיר והשני לאזור רחוב אלנבי. בחניון פתח תקווה יפעל רק קו אחד שיעבור בבני ברק, רמת גן ותל אביב. קווים אלה יפעלו החל מהשעה 6:00 בבוקר ועד השעה 22:00 בלילה בלבד. רק פעם בשעה עגולה יפעל שאטל המונגש לנכים.

  

מה תהיה תדירות הקווים?

בשעות השיא בבוקר (בין השעות 6:30 ל-9:30) ובערב (בין השעות 15:30 ל-19:00) ייצא שאטל כל 7-5 דקות. בשעות השפל שבין 9:30 ועד 15:30 וכן מ-19:00 בערב תדירות הקווים תעמוד על 20-15 דקות. במשרד התחבורה לא מעוניינים שהשאטלים יהפכו ל"מוניות שירות", ולכן הוחלט שניתן יהיה לרדת רק בתחנות השונות שבאזורי התעסוקה ובסביבות העבודה ולא באמצע המסלול.

 

חניוני "חנה וסע" אמורים לספק כמעט 4,000 מקומות חנייה נוספים על ה-2,000 שכבר קיימים בחניון שפירים של הנתיב המהיר. אולם לא בטוח שאלה יענו על צורכי הנהגים ויקלו על עומס התנועה.

 


 


 


 


 

חניון קריית שאול (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
חניון קריית שאול(צילום: ירון ברנר)

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)
 

לוח הזמנים לביצוע העבודות

מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און מסר בתדרוך עיתונאים כי ביום שני הבא, בשעה 5:00 בבוקר, תעבור התנועה בתל אביב לנוהל עבודות הרכבת הקלה. יום קודם לכן, בשעה 22:00 בלילה, ייסגרו הרחובות ותתבצע הכנה של הכבישים להסדרי התנועה החדשים. אזור אלנבי יהיה הראשון שבו יחלו עבודות הרכבת, ו-10 ימים לאחר מכן יחלו העבודות באזור קרליבך וגשר מעריב.

 

במתחם אלנבי צפויות להתבטל שתי תחנות, האחת ברחוב יהודה הלוי ממזרח לאלנבי, שתעבור 100 מטר מערבה, (גם העצירה של קווי הלילה במקום תוזז כמה עשרות מטרים). השינוי רלוונטי לקווים 147 של מטרופולין. 150 של דן. 168 של חברת קווים שנוסעים לכרמלית. קו 236 של קווים לכרמלית. תחנה נוספת על מקווה ישראל תזוז 120 מטרים, בין רחוב לבונטין לדרך בגין. היא רלוונטית לקווים 5 ,70 של דן. 74 של קווים. 130 של קווים למצפה מודיעין. 142 של דן לבית העלמין בבת ים. קו 192 של אגד.

 

בתדרוך נמסר עוד כי במהלך השבוע הקרוב יוחלט כיצד לפרק את גשר מעריב: פיצוץ או פירוק. העבודות בתחנת קרליבך יחלו ב-13 באוגוסט. בשעה 20:00 תתבצע סגירה הדרגתית של צירים וב-16 תותר נסיעת רכבים על פי הסדרי התנועה החדשים לציבור.

 

לפניכם הסדרי התנועה באזור אלנבי וקרליבך שייכנסו לחפירות בקרוב:

 


 


 

בר-און אמר כי יוקם חמ"ל מאוחד של כל הגורמים הרלוונטיים המעורבים בפרויקט כדי "שנוכל כולנו לקבל החלטות בזמן אמת ולתת מענה אונליין לבעיות שייווצרו". מקורות המידע של החמ"ל יהיו מפעילי התחבורה הציבורית, אמצעי תצפית אוויריים, מרכז הבקרה של נתיבי ישראל, סיירים, אתר waze ומרכזי התנועה.

 

יורם אוחיון, סגן מפקד מחוז תל אביב, הדגיש מסר אחד: "רבותיי, תעברו לתחבורה הציבורית". הוא ציין: "שמנו לעצמנו מטרה לתעדף את התחבורה הציבורית. אנחנו נתגבר את המוקד של המשטרה שאמור לתת מידע ולקבל שאלות ולא להפעיל שוטרים כמענה לאירועים משטרתיים".

 

הוא הוסיף כי מטרת הקמת המנהלת היא מתן מענה מבצעי בשטח. "הכוחות שלנו יידעו להגיב בהתאמה לאירועים שיתרחשו. אנחנו נאכוף באופן אגרסיבי את עניין התחבורה הציבורית כדי לתת עדיפות. המשטרה לא נושאת באחריות להזרמת התנועה".  

 

אין חניונים לבאים מדרום

אחת הבעיות המרכזיות תהיה שימוש בחניונים בעת אירועים גדולים, ובמקרה של חניון קריית שאול - בהלוויות ובאזכרות. ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי "משרד הביטחון יחד עם חברת נת"ע ובתיאום עם המשפחות השכולות פועל למציאת פתרון להקצאת שטח לחניון 'חנה וסע' ובלבד שלא תיפגע הנגישות של המשפחות השכולות לבית העלמין קריית שאול".

 

"חניון גני יהושע לא יוכל לשמש חניון 'חנה וסע' בזמן קיום אירועים במרכז הירידים", מסבירה מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל אביב. לטענתה, "מיקום החניונים בתוך השטח העירוני אינו פתרון מיטבי". "עדיף היה שיעמדו לרשות הפרויקט כבר בשלב הראשון שלו חניונים שמיקומם בפאתי המטרופולין ולא בתוך העיר".

חניון גני יהושע (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
חניון גני יהושע(צילום: ירון ברנר)

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)
 

להבי סבורה כי נכון היה להיערך עם חניונים נוספים בדרום המטרופולין: ראשון לציון וחולון, ובצפון באזור הרצליה ונתניה. "היה צריך להיערך מראש להכפלת הקיבולת של חניון שפירים שהוכיח את עצמו כמוצלח, יעיל ומבוקש", אומרת להבי. אלא שבנת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) מרגיעים וטוענים כי מספר מקומות החנייה מספקים ושבעתיד ייפתחו עוד חניונים.

 

"אנשים לא יריבו על מקומות בשאטל"

בכל נקודת זמן ייצא מכל תחנה שאטל אחד בכל קו - מיניבוס המכיל 19 מושבים שעליו הכיתוב "חנה וסע" ושילוט המורה על שם החניון ומספר הקו. קו 1 דרך נמיר, או קו 2 אבן גבירול למשל. החברות שזכו במכרז להפעלת הן "מסיעי שאשא" ו"משדן". כהן בטוח כי אנשים לא יריבו על מקומות: "הקיבולת מאוד גבוהה. אם נגלה שיש בעיה כזאת, ניערך להגדיל את סוג הרכב, אך כרגע לא מעריך שזה יקרה".


חניון תל ברוך (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
חניון תל ברוך(צילום: ירון ברנר)

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)
 

כהן הוסיף כי בנת"ע מנסים לתת את "רמת השירות הכי גבוהה שיש. ההצלחה של הפרויקט הזה תלויה בין היתר בעומסי התנועה והשירות". לדבריו, "בלי קשר לתחילת העבודות של הרכבת, יש פה הזדמנות מדהימה להעביר אנשים מרכבם הפרטי לשימוש בתחבורה הציבורית באמצעות חניוני 'חנה וסע', ואנחנו קוראים לאנשים להשתמש בחניונים".

 

סוגיה בעייתית נוספת העולה מההכנה לרכבת הקלה קשורה בקיבולת השאטלים. השאלות הקריטיות הן מי יורשה לעלות עליהם? האם גם "טרמפיסטים" שהגיעו עם הנהג יורשו לעלות? בנת"ע טוענים שכל מי שיגיע יוכל לעלות, אך עם זאת מדגישים כי הם נועדו לנהגי המכוניות הפרטיות ולמי שבא איתם. "הנוסעים לא ייתקלו בבעיה לעלות להסעות", אומר רונן כהן, מנהל מחלקת תכנון תחבורה ציבורית בנת"ע.

חניון קריית אריה בפתח תקווה (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
חניון קריית אריה בפתח תקווה(צילום: עידו ארז)

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

בעיה נוספת היא חניונים שאינם "ידידותיים למשתמש". אין בכולם סככות שמספקות צל, ובאף אחד מהם אין ברזיות ומבני שירותים (לפחות לא כאלה שעתידים לשמש את ציבור הנוסעים) - סיטואציה לא נוחה בהתחשב בעובדה שבחלק מהמקומות יצטרכו הנוסעים להמתין כ-20 דקות לשאטל.

 

רשימת החניונים והקווים המלאה

חניון הפארק (גני יהושע) יכיל 1,000 מקומות חנייה. שני קווי הסעה מרכזיים.

 

קו דרך נמיר למרכז העסקים הראשי-הישן דרך בגין ורחוב המסגר: תחנת רכבת מרכז, מרכז עזריאלי והקריה, בית קלקא ומתחם שרונה, מגדל לוינשטיין, שדרות רוטשילד והבורסה לניירות ערך.

 

קו אבן גבירול לאזור בית החולים איכילוב: עיריית תל-אביב יפו וגן העיר, בית החולים איכילוב, בתי המשפט, מוזיאון תל-אביב והמשכן לאמנויות, בית העיתונאים, בית ציוני אמריקה ולונדון מיניסטור וכיכר רבין.

חניון מצפה מודיעין (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
חניון מצפה מודיעין(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)
  

חניון חוף תל ברוך יכיל 700 מקומות חנייה. שני קווי הסעה מרכזיים ייצאו מהחניון.

 

קו דרך נמיר למרכז העסקים המזרחי ומתחם הבורסה: מתחם הבורסה, רכבת מרכז, מגדל אלקטרה ואסותא השלום.

 

קו אלנבי למרכז תל-אביב: כיכר דיזנגוף ובית לסין, דיזנגוף סנטר, היכל התרבות ותיאטרון הבימה, שד' רוטשילד והבורסה לניירות ערך, רחוב אלנבי – בית הכנסת הגדול ושוק הכרמל, רחוב המלך ג'ורג' – גן מאיר ובית ז'בוטינסקי.

 

חניון אצטדיון "המושבה" קריית אריה בפתח תקווה יכיל 1,000 מקומות חנייה.

 קו הסעה אחד יפעל מהחניון.

 

קו דרך ז'בוטינסקי (פתח-תקווה, בני-ברק, רמת-גן) למרכז תל-אביב ומתחם איכילוב: מכון מור (בני ברק), מתחם הבורסה, תחנת רכבת מרכז, בית חולים איכילוב ומתחם בתי המשפט, בית ציוני אמריקה ולונדון מיניסטור, היכל התרבות ותיאטרון הבימה, דיזנגוף סנטר, כיכר דיזנגוף ותיאטרון בית לסין.

 

חניון מצפה מודיעין יכיל 550 מקומות חנייה. החנייה בו תהיה ללא תשלום ויופעלו בו קווי שירות של חברת "קווים" לשני יעדים מרכזיים בתל אביב: לה-גווארדיה-יגאל אלון ואלנבי-המלך ג'ורג'-רוטשילד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
חניון גני יהושע בתל אביב
צילום: ירון ברנר
צילום: עידו ארז
15 שקלים תעלה החנייה
צילום: עידו ארז
מומלצים