אישום בהצתת הכנסייה: יהודים ביצעו פשע שנאה נגד הנצרות
חודש אחרי השחתת כנסיית הלחם והדגים בצפון הכנרת הואשם צעיר בביצוע המעשה ממניעים אידיאולוגיים. צעיר הואשם בסיוע. שב"כ: התארגנות שקשורה לפשעי שנאה נוספים. הסנגור: "לנזק לרכוש מתייחסים כמו לרצח"
התנכלות מכוונת לנצרות לצורך ביצוע פשע שנאה: לבית המשפט המחוזי בנצרת הוגשו הבוקר (יום ד') כתבי אישום נגד שני צעירים יהודים בגין הצתת כנסיית הלחם והדגים בטבחה שבצפון הכנרת בחודש שעבר. הפרקליטות מייחסת לאחד הנאשמים, ינון ראובני, בן 20, עבירות של הצתה בנסיבות מחמירות, השחתת פני מקרקעין ממניע של עוינות כלי ציבור וקשירת קשר לביצוע פשע. הצעיר השני, יהודה אסרף בן 19, הואשם במתן אמצעים לביצוע פשע וקשירת קשר למעשים אחרים.
לפי כתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז צפון, לאחר חקירה של שב"כ והיחידה לפשיעה לאומנית של מחוז ש"י במשטרה, ראובני יצר קשר עם אחרים שזהותם אינה ידועה להצית את הכנסייה ולפגוע בקודשי הדת הנוצרית, וזאת על רקע של עוינות כלפי הדת הנוצרית.
ב-17 ביוני הגיע אסרף ליישוב יד בנימין עם רכב סובארו שרכש שבועיים קודם לכן. בהתאם לתכנון, יצא ראובני עם הרכב ממקום שבו חנה סמוך לשער האחורי של היישוב, ואסף בהמשך את האחרים. בהמשך מילא ראובני בקבוקים בבנזין בתחנת הדלק בלטרון.
עוד נטען בכתב האישום כי המציתים הצטיידו בכפפות, גפרורים ומצית וסמוך לשעה 3:00 לפנות בוקר ב-18 ביוני הגיעו המציתים לדרך עפר מול הכניסה לכנסייה. רבע שעה לאחר מכן נכנסו המציתים למתחם הכנסייה ולחדר המשמש כחדר ישיבות במנזר, שפכו בנזין על דלתות וקירות המבנה והדליקו אותו. כתוצאה מכך החדר התלקח, הגג שהיה עשוי מעץ קרס, והאש התפשטה לשני חדרים סמוכים.
בנוסף ריססו המציתים על קיר סמוך לדלת שהוצתה במקום את הכתובת "והאלילים כרות יכרתון" - משפט הלקוח מתפילת "עלינו לשבח" המתייחס לביעור עבודה זרה. לנאשם אסרף מייחסת הפרקליטות גם עבירה של הפרעה לשוטר לאחר שניסה להימלט ממעצר על ידי כך שבעת הגעת השוטרים לביתו הוא ניסה לצאת דרך חלון המטבח.
קצה החוט הראשון שהוביל ללכידת המבצעים היה רכב הסובארו שתועד במצלמת אבטחה סמוך לכנסייה. בבקשה שהגישה הפרקליטות לעצור את הנאשמים עד תום ההליכים צוין כי סימני הצמיגים נמצאו בדרך עפר סמוך לכנסייה. בעקבות זאת נבדקו מצלמות אבטחה בתחנות דלק. הנאשם ראובני תועד ממלא דלק בבקבוק חלב של שני ליטרים בתחנת הדלק בלטרון. בקבוק החלב נמצא בזירת ההצתה. בהמשך נערכו סריקות רגליות נרחבות באזור הכנסייה. במרחק חמישה קילומטרים מהזירה נמצאו כפפות ועליהן סימני DNA של ראובני.
"אידיאולוגיה קיצונית השואפת לשנות סדרי משטר"
משב"כ נמסרו פרטים נוספים על המעורבים במה שמוגדר כהתארגנות אשר, על פי החשד, עומדת מאחורי פיגוע הצתה זה ופיגועי שנאה נוספים.
לפי שב"כ, ינון ראובני הורחק כמה פעמים מיהודה ושומרון בצו מנהלי בשל פעילות אלימה נגד ערבים ורכושם ומידע שהצביע על חשד למעורבות וביצוע של כמה אירועים של הצתת רכוש וקודשי דת של פלסטינים באיו"ש. הוא נחקר באחרונה במשטרה גם בחשד למעורבות בהצתה במתחם הדורמציון בירושלים בפברואר 2015 והורחק לחצי שנה מאיו"ש ומירושלים.
"התארגנות זו פועלת במסגרת תשתית אידיאולוגית אליה משתייכים מספר מצומצם של פעילים מקרב פעילי הגבעות. תשתית זו פועלת מאז 2013, מחזיקה באידיאולוגיה קיצונית השואפת לשנות את סדרי המשטר ולקרב את הגאולה במספר שלבי פעולה", נמסר בהודעת שב"כ. "בחודשים האחרונים זוהתה התמקדות של פעילי התשתית בהסתה לפגיעה בקודשי דת של נוצרים".
בשב"כ מביאים עוד ציטוט מבלוג של מי שמוגדר ראש ההתארגנות - "רק מי שכופר בעבודה זרה ונלחם בנצרות ושואף להסרת הכנסיות מארץ הקודש - הוא הנקרא יהודי".
לפני שלושה שבועות הותר לפרסום כי בפעילות משותפת של משטרת מחוז ש"י והשב"כ נעצרו שלושה צעירים יהודים בחשד למעורבות בהצתת הכנסייה. כבאים שהוזעקו למתחם בלמו את האש במרחק מטרים ספורים מאולם הכנסייה עצמה, שתקרתה עשויה עץ. במהלך ניסיונות הכיבוי של השריפה נפגעו אב המנזר ומתנדבת באורח קל משאיפת עשן
ההצתה התרחשה בכנסייה שבה לפי האמונה הנוצרית ישו ביצע את "נס הלחם והדגים". משב"כ נמסר לאחר המעצרים כי
"התקיימה חקירה סמויה, מאומצת ומקצועית שהחלה מיד ברגע הצתת הכנסייה ועד למעצר המעורבים".
התובע, עו"ד עמוס דניאלי שהגיש את כתב האישום ביחד עם עו"ד אבי פסטרנק, אמר בבית המשפט כי כתב האישום הוא פרי חקירה סבוכה של המשטרה והשב"כ. לדבריו, "מדובר באישום חמור שמדבר בעד עצמו".
פרקליטו של ראובני, עו"ד איתמר בן גביר אמר בתגובה כי "לא ראיתי שהשב"כ מתערב בהצתת גן ילדים יהודי בלוד, בית כנסת של חב"ד ליד כביש 6 או ניתוץ מצבות בהר הזיתים. זהו תיק של נזק לרכוש שמתייחסים אליו כאל תיק רצח".
עו"ד אהרון רוזה, שמייצג את אסרף, טען כי השב"כ והמשטרה לא נהגו בהגינות כלפי מרשו, "אשר הוחזק בתנאים שאינם ראויים לבני אנוש".