חופרים את ת"א: העבודות החלו, הפקקים לא
6 שנים של עבודות הרכבת הקלה התחילו הבוקר, בהקמת תחנת אלנבי: בת"א לא נרשמו עומסי תנועה יוצאי דופן. "התחילו העבודות והשמים לא נפלו", אמר השר כץ
עומדים בפקקים? כתבו לנו במייל האדום ושלחו תמונות וסרטונים
חניונים, פקקים ומפות - כל מה שצריך לדעת:
- המפה המלאה של חפירות הרכבת הקלה
- חנה וקח שאטל לעבודה: מפת החניונים המלאה
- איך נגיע לעבודה? מפת קווי התחבורה החדשים
- לקראת פקקי הקלה: המדריך לחניות הסודיות
- עבודות הקלה יובילו לפקקים עד נתניה ואשדוד
מבדיקה של החמ"ל בתום היום הראשון עלה שבנתיבי איילון לא נצפו עומסים בשעות הבוקר. 100 כלי רכב פרטיים חנו בשלושת החניונים תל ברוך, המושבה בפ"ת, גני יהושוע - ונהגיהם השתמשו בשאטל. לחניון מצפה מודיעין הגיעו 34 כלי רכב פרטיים.
זמן קצר לאחר תחילת העבודות הבוקר, כבר החלו עומסי תנועה ברחובות אלנבי, הרצל, לוינסקי והרחובות הסמוכים. גם בחולון נראו פקקים, אבל מנכ"ל נת"ע הבהיר כי אין מדובר בעומסי תנועה חריגים. ההערכות הן שרבים בחרו לא להגיע היום לתל אביב, וגם העובדה שמדובר בעונת הקיץ - בה רבים נמצאים בחו"ל - תרמה לכך. "התחילו העבודות והשמיים לא נפלו", אמר שר התחבורה ישראל כץ, והוסיף כי "ביהדות יש שתי גישות, אחת - סוף מעשה במחשבה תחילה. השנייה, נעשה ונשמע. שב ואל תעשה היא גישה שעלי לא מקובלת". ראש העיר רון חולדאי ענה לו: "אני תומך בגישה - סוף מעשה במחשבה תחילה".
חולדאי הכריז כי מדובר ב"רגע היסטורי ויש להסתכל עליו ככה. מתחילים לפעול ואנחנו שמחים שהתחילו לעבוד". השר כץ הוסיף ש"ההכנות היו קפדניות. אמנם האוטובוסים יהיו ריקים בהתחלה אבל אנחנו ערוכים. בשבועות הקרובים נשלים מימוש של חניונים מראשון לציון, נתניה והרצליה. יהיה שפע למי שרוצה לעבור לתחבורה ציבורית". הוא אף ציין כי הנחה את המפקח על התחבורה להוציא צו שיאסור על שרים ובכירים לנסוע בנתיבתי תחבורה ציבורית. "נשמש דוגמה ונוותר על הפריווילגיה", אמר.
השר ביקש להרגיע את אנשי העסקים באזור שחוששים מפגיעה קשה עקב העבודות שיחסמו את הגישה אליהם: אם תוך שנה-שנתיים יראו את העבדות מתבצעות בתנופה, ערך הנכסים יעלה. כך קרה בעפולה, בנתיבות - בכל מקום שתחנות הרכבת מגיעות אליו, ערך הנכסים עולה. זה גם מה שיקרה כאן".
לא מעט אזרחים צפויים להיות מושפעים מעבודות הרכבת הקלה שתגרום לפקקים וכאוס תחבורתי. סגן מפקד מחוז תל אביב, תת-ניצב יורם אוחיון, אמר השבוע כי מעגלי ההשפעה יכללו את כביש 4 עד אשדוד וכביש 2 (כביש החוף) עד נתניה, אך רוב הפקקים יהיו במרכז גוש דן, היכן שצפויות לקום תחנות הרכבת הקלה.
התחנה הראשונה שיחלו העבודות בה היא תחנת אלנבי, ובעקבות זאת נסגרו הרחובות הסמוכים. בתחילה תיבנה חומר לגובה שלושה מטרים, אחר כך יועברו התשתיות השונות כחשמל ובזק, תיבדק יציבות הקרקע ורק עוד שנה תחל החפירה המרכזית, לעומק של 30 מטרים. בהמשך החודש תחל להיבנות תחנת קרליבך ולאחריה תחנת יהודית. מנהרות הרכבת התת קרקעיות נחפרות על ידי מכונת TBM מתחת לפני השטח ולא יגרמו להפרעה בתנועה.
מי שייפגע בעיקר הם העובדים באזור שנושק לתחנות הרכבת הקלה, שהגעה עם רכב פרטי לאזור העבודות תהיה כרוכה בפקקים איומים שכן הנתיבים יצומצמו ותינתן עדיפות עליונה לתחבורה ציבורית. לשם כך הקימו בנת"ע ארבעה חניוני "חנה וסע": חניון הפארק (גני יהושע) המכיל 1,000 מקומות חנייה, חניון חוף תל ברוך בתל אביב ובו 700 מקומות חנייה, חניון אצטדיון "המושבה" קריית אריה בפתח תקווה ובו 1,000 מקומות חנייה, חניון מצפה מודיעין ובו 550 מקומות חנייה. חניון חמישי ייפתח בבית העלמין קריית שאול, שממנו יופקעו בעתיד 700 מקומות חנייה.
עם פתיחת העבודות אמש אמר שר התחבורה ישראל כץ: "זה אירוע היסטורי. הפרויקט ידע עליות, מורדות ועיכובים, אבל גוש דן הוא האזור המאוכלס ביותר והוא לא יכול להתקיים ללא מערך תחבורה אמיתי". יהודה בר-און, מנכ"ל נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) האמונה על ביצוע הפרויקט, אמר: "אנחנו מבצעים פרויקט מאוד מאוד חשוב וכחלק מביצוע פרויקט שכזה יווצרו אותם הסדרי תנועה והפרעות בתנועה. הלילה אנחנו מתחילים לעבוד בתחנת אלנבי ובעוד שבועיים בתחנת קרליבך". הוא הבטיח שהחברה תעמוד בלוח הזמנים, "לא נאכזב".
כדי להתמודד עם העומס תתוגבר תנועת רכבת ישראל עם תוספת של 4,500 מקומות ישיבה ברכבת ישראל מתחנות שונות כמו ראשון לציון והוד השרון. בנוסף יושק קו אוטובוס חדש שיקשר בין תחנות הרכבת המרכזיות של תל אביב (סבידור-מרכז, השלום וההגנה) למרכז העסקים של תל אביב (ה'סיטי' בשדרות רוטשילד), ולאזור המשרדים שלאורך רחוב יגאל אלון.
קו זה יחל לפעול במחצית השנייה של חודש אוגוסט. כמו כן יתוגבר קו 1 שנוסע בתוואי הקו האדום של הרכבת הקלה. כמו כן, תינתן העדפה לתחבורה ציבורית ברחוב המסגר ומתן מעבר לתחבורה ציבורית בלבד בדרך מנחם בגין באזור צומת קרליבך. מי שיכוונו את התנועה יהיו פקחים של הרכבת לצד שוטרים שגם יאכפו את איסור הנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית. לשם האכיפה של נסיעת כלי רכב פרטים בנת"צ הוסיפה המשטרה עוד כ-20 מצלמות אלקטרוניות.