שתף קטע נבחר
 
צילום: shutterstock

נפגעי השוויון בשוק העבודה: העסקים הקטנים

כל עוד אמהות עובדות לא משחררות בעצמן את האחריות לנעשה בבית - הצעות חוק פופוליסטיות כמו שעת הנקה לגברים או חלוקת חופשת הלידה בין שני ההורים לא יובילו לשוויון בשוק העבודה. מי שמשלם את המחיר בינתיים, הם בעלי העסקים הקטנים. דעה

אין כמו החופש הגדול כדי לחשוף, שוב, את אחיזת העיניים הגדולה של החקיקה ה"חברתית" המתמקדת בהשוואת זכויות האם והאב בעבודה: מחופשת לידה (שיכולה להתחלק בין ההורים), דרך "משרת אם" (שהפכה ל"משרת הורה" ונתונה לבחירה בין בני הזוג) ובעתיד אולי גם "שעת הנקה" (שתאפשר לגבר לצאת מוקדם יותר לאחר הולדת תינוק - הוגשה הצעת חוק בנדון).

 

 

לכאורה, אין ערך נעלה מכך. ואכן, מי יכול להתנגד להחלת כל היבט הורי על שני המינים, בעבודה? אבל מסתבר שהמציאות מורכבת הרבה יותר, גם בהיבט המגדרי, גם בהיבט התעסוקתי-עסקי, וגם בהיבט החברתי-לאומי.

 

1. ההיבט המגדרי

אין מחלוקת כי הממשק בית-עבודה הוא במרכזו של העומס הרגשי והתפעולי על הורים עובדים. עם זאת, הניסיון להתיר את ה"פלונטר" הזה על-ידי חקיקה, תוך התעלמות מן הבחירות האישיות, המגדריות והזוגיות ההפוכות הקורות בשטח, היא מתכון בדוק לסיבוכו עוד יותר. והדבר אכן כבר קורה: אימהות כאבות מגלגלים כל קושי אובייקטיבי בממשק בית-עבודה אל המדינה (שתחוקק חוקים) ואל המעסיקים (שישלמו עליהם).

 

זאת במקום לעצור לרגע, להתבונן פנימה אל דפוסי המשפחה שלהם, ולקחת אחריות על חלקן וחלקם במצב: מיצירת ה"פלונטר", דרך העצמתו ועד להנצחתו אבל קל יותר לחפש מתחת לפנס, מאשר להתבונן במראה, ולבצע שינויים מהותיים בתפיסות ובהתנהגויות. בכך, למרבה הצער, הנשים אשמות לא פחות מן הגברים. אולי אף יותר:

 

צילום: אורי דוידוביץ' יוגב אטיאס

צילום: אורי דוידוביץ' יוגב אטיאס

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

א. הן משתפות פעולה מרצון עם המצב שמכשיל אותן, למרות שביכולתן לגרום למהפיכה מיידית בנטל ההורות, לו רק ידרשו זאת בבית. כך למשל, מהרגע שתינוק נולד – כל מה שאימא עושה זה ה"נכון" וכל מה שהאבא עושה זה ה"לא נכון", גם כשלשניהם זה הילד הראשון - כך ששניהם לא באמת בעלי ניסיון.

 

ב. הן אלה שאמורות להרוויח מן השינוי, ולכן אמורות להתגייס לו יותר. אך למרות זאת, הן לא מתגייסות למיגור אי-השיוויון ההורי באופן מלא, או שהן אמביוולנטיות לגביו. כך למשל, נשים רבות קובלות על-כך שהחקיקה החדשה סביב השיוויון ההורי, יחד עם הפמיניזם שאפשר אותה, לא משאירים כביכול דבר לנחלת האישה בלבד כבעבר.

 

חלקן מצרות על-כך וחלקן מאויימות מכך, כי הן רואות בכך אובדן ה"נשיות". זאת במקום לראות את אינספור האפשרויות הנוספות והחדשות הנפתחות בפניהן, כולל הגדרה מעודכנת ורחבה יותר של נשיות, במקום זו שקיבעה אותן במטבח ממנו הן שמחות לצאת ככלות הכל. כלומר, החוקים שעוזרים להן "לצאת מן המטבח", מתקבלים על-ידן עצמן באמביוולנטיות. ואכן, רק אחוזים בודדים של אבות ממשו את זכותם לחופשת לידה על חשבון חלק מזו של האם - החלטה שברור שהם לא יכולים היו לקבל לבדם. 

 

מי מחפש קייטנות?

יש דוגמאות נוספות, ייחודיות לחופש הגדול, שכולנו מכירים מהשטח. כך למשל, מי מחפש את הקייטנות, משווה מחירים, בודק עם הילד מה הוא רוצה, עוקב מה צריך להביא בכל יום כמו בגד ים, מגבת לבריכה, מימיה וכובע, טרוד במציאת סידור לשאר הקיץ, מחפש הפעלות ונמצא על הטלפון לפתרון-מרחוק של דילמות ארוחת הצהרים ופתרון מריבות בין אחים? האימהות.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

האבות מבצעים ברוב המקרים פעולות טרניות שהאם האצילה להם, והיא זו גם שאחראית לתזכורות לביצוע (בארבע יש לו חוג קראטה) בקרה (העברת למייבש את חליפת הקראטה?) ואיכות (תצאו יותר מוקדם). האבות ה"חדשים" מעורבים יותר וחולקים מטלות, אך האחריות המיניסטריאלית עדיין מוטלת על האם. זה נכון גם חזוגות שהחלו את חייהם המשותפים באופן שיוויוני, עד להולדת הילדים.

 

השינוי לא יגיע מהחקיקה

נשים צריכות להתבונן היטב במראה ולבחון מהן הרווחים הסמויים שיש להן במצב. כן, קשה להאמין, אבל גם ל"קורבן" התמידי יש לעיתים רווחים מהמשך קורבנותו. למשל, הכוח המוחלט בקבלת ההחלטות בבית ובגידול הילדים: מאופן ההאכלה וחיתול, דרך החינוך, ההבטים הפיזיים והכלכליים של המשפחה ועיצוב חיי החברה כמו ארוחות משפחתיות וחופשות - עד לחזקת הגיל הרך בגירושין ולגיל הפרישה.

 

לכן, כבר שנים שאני קוראת: נשים יקרות, עליכן לבחור: שליטה בבית או שוויון האם תסכימו לוותר על הכוח המוחלט בקבלת ההחלטות בבית ובגידול הילדים, כדי להפסיק לשלם על כך מחיר כה גבוה? בינתיים אתן עונות ברגליים ב"לא" מהדהד וברור, ולכן חקיקה לא תשנה זאת.

 

השינוי לא יגיע מהצד המשפטי, הוא יכול לקרות רק נורמטיבית. כלומר, התנהלות שונה בד' אמות, המחלחלת לציבור כולו. כל עוד נשים עובדות שהן גם אימהות ימשיכו לדבוק במה שאני מכנה "שיוויון עם כוכבית", כלומר שיוויון רק בהיבטים הנוחים לי, ו"כוכבית" לפירוט כל ההסתייגויות, אף חקיקה לא תעזור. היא רק תמנע ממעסיקים להעסיק נשים, או תקבע את שכרן כנמוך יותר, ובצדק.

 

2. ההיבט התעסוקתי-עסקי

למרבה הצער, החקיקה בארץ מוטה לכיוון אחד ברור וחד-משמעי: השכירים. האם מישהו חשב לאזן זאת בחקיקה מינימלית להגנת המעסיקים? לא. שכירים - ובכללם חברי הכנסת הג'ובניקים שלנו - עדיין מסרבים להפנים: מי שמניע את הכלכלה הם דווקא העסקים הקטנים והבינוניים הלא-סקסיים, שלא נסחרים בבורסה ושאיש לא קורא עליהם בעיתון.

 

הם גם, תתפלאו, המעסיקים את מרבית השכירים במשק (במצטבר), ולא תאגידי הענק. ואם לא די בכך להבנת הקריטיות של תרומתם והחשיבות בעזרה חקיקתית ליציבותם: העסקים הקטנים הם אלה שיצרו 77% מהמשרות החדשות במשק, לפי דו"ח הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שבמשרד הכלכלה לשנת 2014.

 

ולמרות זאת, כל החקיקה ההורית, כמו גם דיני העבודה בכלל (רק בחודש שעבר ראינו את החוק המעורפל וחסר הפרופורציה למניעת התעמרות בעבודה), רק מוסיפים לדמוניזציה כלפי המעסיקים ברמת התפיסה ולהטייה ההזויה כנגדם, עד כדי סכנת קריסה של הכלכלה. זה יפה מאד לדרוש שיוויון-הורי. זה גם ראוי מכל בחינה. אך למה כל ערך ראוי שכזה הוא תמיד על חשבון המעסיקים? הקלות הבלתי נסבלת של חקיקה שמישהו אחר משלם עליה. נפלא, ואם על הדרך גם ניתן לגזור קופון "חברתי" – מה טוב. וזה בדיוק מוקד הסעיף הבא.

 

3. ההיבט החברתי-לאומי

כל ח"כ מירכתי הבית שרוצה לתפוס כותרת צריך להיראות "חברתי", כי זה הבון טון שפשה במקומותינו מאז המחאה. וכפי שהמחאה כשלה עקב הרבה "מודעות חברתית" אך מעט מאד שינוי חברתי ממשי, כולל שינוי חקיקתי, כך גם במקרה הנדון.

הכנסת והממשלה בכללה, אם כלל עושות משהו פרט להישרדות שלהן עצמן, מתמקדות בטיפול בסימפטום ולא בבעיה.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

הרי איש מן השרים או הח"כים לא רוצה לחוקק את החוקים החברתיים, שמסדירים ישירות את העוולות החברתיות והכלכליות הנוראות ביותר של המשק: ממונופול הז המתהווה, דרך פנסיות צבא הקבע, עבור בוועדים הביריוניים שידם על השאלטר תמידית, ועד לשחיתות הכספית והמוסרית של הח"כים עצמם. שהרי הדבר יצריך התעמתות עם קבוצות הכוח והלחץ הגדולות במשק. למה להם לטרוח? למה לסכן את בחירתם לג'וב הבא?

 

הרי שוב ושוב הם נוכחים ש"חברתי" מוכר במקומותינו יותר טוב מפורנו. ואכן, עדיף להם לפזר מסך עשן בדמות חקיקה "חברתית", כמו בנושאי שיוויון הורי בעבודה ולפרסם פוסט "חברתי" בפייסבוק. זה שעל הדרך, אותה חקיקה גם מטילה על המעסיקים לשלם את החשבון, זה שולי עבורם. אולי אפילו צ'ופר, כי מונע מהם להתעמת גם עם האוצר. אז למה אתם קונים את הספין הזה?

 

הספין החברתי התורן

רק טיפול אמתי בבעיות הליבה של המשק יביא שינוי. אבל גם אתם וגם אני כבר מבינים היטב שזה לא יקרה, מן הסיבות שתוארו לעיל. אז לפחות אל תשתפו פעולה עם אחיזת העיניים, ואל תקנו את הספין ה"חברתי" התורן בדמות כל הצעת חוק חדשה, גם אם על-פניה היא נראית צודקת (לשכירים, לא לעצמאים). ולא כי באמת אכפת לכם מהישרדות המעסיקים הקטנים והבינוניים (אף שזה אמור להיות אכפת לכם), אלא כי יש גבול לכמה אנחנו כציבור יכולים להמשיך לומר שיורד גשם כשיורקים עלינו.

 

בכלל, לו המדינה כל-כך דואגת לשיוויון הורי, תתכבד ותשלם כל הוצאה הכרוכה בכך בעצמה. למרבה הצער גם זה לא יפתור את העניין עד תומו, משום שחלק גדול מכספי המדינה מגיע מאותם מעסיקים קטנים ואומללים, כך שבכל מקרה הם ישלמו את המחיר. הם משלמי המסים הכי גבוהים כי אין להם ועד בריוני כמו לחלק מן השכירים, או רו"ח צמרת שילהטט בתכנון המס כמו לתאגידי-העל. הם גם נעדרי לוביסטים בכנסת או יכולת לתרום לפוליטיקאים כסף או ג'ובים. בתמורה הם מקבלים מהמדינה אפס אחד גדול בשירותים ובזמן אבטלה או מחלה.

 

הנה לכם "שיוויון" ו"צדק חברתי". אנא חשבו על-כך בפעם הבאה שתריעו אוטומטית לחקיקה ל"שיוויון הורי" על חשבון המעסיקים, ובכך גם תקנו את הספין ה"חברתי" התורן של נבחרינו הנעלים. אה כן, ויש גם עניין נוסף, אבל זה כבר ירגיז אתכם ממש: יודעים היכן טמון הפתרון האמיתי ל"פלונטר" בית-עבודה? אל תולידו ילדים שאין ביכולתכם לפרנס. על-כך, בפרק הבא.

 

הכותבת היא מנכ"ל BossProblem יעוץ והדרכה להצלחה בעבודה, יועצת ארגונית בכירה ופסיכולוגית חברתית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
אורית-קלייר ארזי
מומלצים