הרכבת הקלה: לא קלה דרכנו, אבל תנו צ'אנס
הרכבת הקלה כבר יוצאת מהתחנה ולכן עכשיו צריכים כולם להתיישר על המסלול ולנצל את ההזדמנות ולהתחיל להשתמש בתחבורה הציבורית
בשבועות האחרונים חוזרים ועולים תרחישים אפוקליפטיים שונים בנוגע ל-6 השנים הבאות שבהן יוקם קו הרכבת הקלה בתל-אביב, החלבפקקי ענק מנתניה ועד אשדוד, דרך מכת חולדות שתשטוף את העיר ועד לקריסה כלכלית של העסקים לאורך הנתיב. אולם אני רוצה, ברשותכם, להציע תרחיש חליפי ואופטימי יותר, שבו העיר תל-אביב הופכת לעיר צפופה פחות ורועשת פחות, שבו התחבורה הציבורית בעיר תיסע בלי הפרעה ותהיה מלאה באנשים, שבו זיהום האוויר בעיר יפחת, ושבו הרכבת הקלה תעשה בעיר שינוי עוד לפני שהחלה לפעול ותהפוך להזדמנות אמיתית.
לאחר שנים שמדינת ישראל משקיעה בכבישים ובמחלפים הגיע זמן התחבורה הציבורית. נכון, הרכבת תיסע רק בעוד שש שנים, אבל פתאום הכבישים בתל-אביב יחסמו למכוניות ויפנו את מקומם לתחבורה הציבורית, חניוני חנה וסע יופעלו בפאתי העיר ויאפשרו חנייה זולה ונסיעה באוטובוסים אל העבודה ואל מרכזי הקניות והבילוי והעיר תשתנה.
הרכבת הקלה אמורה להפוך את תל-אביב לכרך מודרני יותר, כמו לונדון, פריז וניו-יורק. אבל תושבי העיר, תושבי מדינת תל-אביב ואזרחי ישראל לא נולדו עם רכבת קלה, ולכן בכדי שכולם יצטרפו למהפכה ויעלו על הרכבת בעוד שש שנים (בלי לפתוח פה לשטן) הם צריכים לתרגל ולהתרגל כבר עכשיו.
בכדי שנעמוד כולנו במשימה צריך להתחיל את השינוי ממחר. ראשית, יש לשתף את הציבור בתהליך, החל בפרסום נרחב בנוגע לאפשרויות התחבורה הציבורית וליתרונות שלה, דרך חינוך מחדש של אזרחי המדינה בנוגע לשימוש בתחבורה ציבורית ועד לשיתוף הציבור בתכנון התנועה והתחבורה בעיר בעתיד.
בנוסף, יש לעבות את מערך התחבורה הציבורית מכלל הארץ אל העיר וחזרה. מדוע שלא נגיע בתחבורה ציבורית מהבית ועד למרכז תל-אביב במקום שניקח את הרכב מהבית אל חניון חנה וסע ומשם אל העיר באוטובוס?. כמו כן, יש להקצות נתיבי תחבורה יעודים, שיאפשרו להגביר את המהירות של התחבורה הציבורית בנסיעה אל העיר ובתוכה.
לבסוף, חשוב להפחית את מחירי התחבורה הציבורית ואת הגמישות במעבר בין אמצעי תחבורה שונים. דרך אגב, כל אלה עומדים בניגוד להמלצת האוצר בתקציב המדינה החדש לקצץ, כמו תמיד, מיליונים מתקציב התחבורה הציבורית.
הסיפור של הרכבת הקלה בתל-אביב הוא סיפור ארוך של הבטחות והכרזות שלא קוימו עד עתה. לאורך השנים וגם כיום עולות
לא מעט שאלות בנוגע לנחיצות הפרויקט, ועלותו ולגבי חלופות שונות. אבל הרכבת כבר יוצאת מהתחנה ולכן עכשיו צריכים כולם להתיישר על המסלול ולנצל את ההזדמנות. מה שנותר הוא לגלות את נפלאות התחבורה הציבורית ואת רחובות תל-אביב. מי יודע, אולי גם לאחר שיחנך קו הרכבת הקלה החדש בעוד כמה שנים אפשר יהיה לשמור על מצב שבו פחות כלי רכב יכנסו לעיר ונתיבי התחבורה הציבורית יתרבו. ואולי בסוף גם אתם תחליטו להשאיר את המכונית בבית.