בעלי העסקים מחכים לפיצוי: "מקריבים אלפי משפחות"
"המדינה מקריבה אלפי משפחות ודנה אותן לגזר דין מוות, אנחנו לא מוכנים לקבל את זה" - בעלי העסקים הקטנים סביב תוואי בניית הרכבת הקלה התאספו הבוקר לאסיפת חירום, בה דנו על האפשרויות לצמצום הפגיעה בהם. "לאחר פיצוץ הגשר ניפגע בצורה שלא תאפשר לנו לשרוד"
לאחר שהקימו מטה מאבק - עשרות בעלי עסקים קטנים הממוקמים על תוואי הרכבת הקלה בתל אביב התכנסו הבוקר לאסיפת חירום בה גיבשו את הדרישות שלהם מהממשלה, בתקווה לצמצם את הפגיעה הצפויה בהכנסותיהם בשנים הקרובות. "אנחנו יוצאים למאבק על הפרנסה שלנו", אמרה שיר שגיא, ממובילות המאבק. "לא יתכן שבן אדם ישקיע כספים ואת חייו בעסק ומקימים לו גדר מול הפנים ואומרים לו 'תסתדר'. אנשים משלמים מסים - ועכשיו המדינה צריכה לעזור". ynet נכח בכנס ואסף את עדויות המשתתפים - צפו:
"המדינה מקריבה אלפי משפחות ודנה אותן לגזר דין מוות, אנחנו לא מוכנים לקבל את זה", אמר אחד מבעלי העסקים במהלך הפגישה. "איפה הממשלה? למה לא הקצו חלק מהכסף לסוחרים? המשפחות פה יגיעו לקו העוני תוך חודשיים. נשארו לנו עוד 10 ימים בערך עד לפיצוץ הגשר, והזמן קצר. לאחר הפיצוץ ניפגע בצורה שלא תאפשר לנו לשרוד".
3 דרישות מרכזיות
בעלי העסקים, החוששים מפגיעה כלכלית חמורה, הסכימו במפגש הסכימו על 3 דרישות מרכזיות - הקמת קרן תזרימית לסיוע לעסקים, השתתפות של שלושה נציגים מבעלי העסקים במנהלת הפרוייקט, וביטול כל האגרות וההיטלים למשך כל תקופת העבודות והחזר רטרואקטיבי על מחצית 2015.
- החלו עבודות הרכבת: יום כיפור של העסקים
- בעלי עסקים: לא נשרוד את עבודות הרכבת
- ביהמ"ש דחה את עתירת העסקים נגד הרכבת
מטה המאבק הוקם על ידי תנועת "עצמאים עושים שינוי". עד כה נרשמו אליו כ-100 בעלי עסקים מתל אביב ומרמת גן, אבל שגיא מספרת כי הרשימה גדלה מדי יום. "זה מאבק של כל מגזר העצמאים בישראל", אמרה שגיא. "נמאס לנו להיות הפרה החולבת של המדינה. כל פעם שקורה משהו - גומרים פה עסקים. לא ניטתן למה שקרה ברכבת הקלה בירושלים לקרות שוב, אלו משפחות שיפלו למעגל העוני".
במכתב ששלחו הבוקר חברי "עצמאים עושים שינוי" לשר התחבורה, הם ביקשו להתייחס לעסקים בתוואי הרכבת הקלה כמו לעסקים שפונו מגוש קטיף ולפצות אותם בהתאם. "זה אזור פגוע, שהשלטון גזר על רוב העסקים בסביבתו פינוי שלא מרצון", אמר יו"ר התנועה, עו"ד עודד פורר. "אנו מבקשים את ההתערבות הדחופה של שר התחבורה מול משרד האוצר, על מנת להעניק לעסקים הללו פיצוי בדומה לפיצוי שניתן לעסקים שפונו מגוש קטיף, או פיצוי בדומה לזה שניתן בעיתות מלחמה, לעסקים שיוכלו להמשיך ולהתקיים".
במקביל, יזמו בתנועה קמפיין לתמיכה בבעלי העסקים בתוואי הרכבת, הכולל אתר אינטרנט שיאפשר רכישה ברשת או בטלפון וכן יריד מכירות קבוע בימי חמישי. עסקים המעוניינים להשתתף בפרויקט מוזמנים לפנות אל יונתן יעקובי, ראש מטה גוש דן בארגון.
"הסיוט התחיל, הרחוב שומם"
בביקור שערכנו באזור אתמול, מצאנו את רחוב יהודה הלוי כמעט שומם, כשרק רעש העבודות נשמע באוויר. בתי הקפה, שעד כה היו מלאים באנשים, נשארו חצי ריקים, והסוחרים במקום, שבשבועות האחרונים ניהלו מאבק לצמצום הפגיעה בעסקיהם, מיואשים ומצפים לפגיעה חדה בהכנסות.
"קיווינו שזה לא יקרה אבל זה כן קרה, הסיוט התחיל", סיפר אתמול יניב מאיר מ"סביח דה לוקס". "ההפחדה עבדה והמון אנשים לא הגיעו לאזור, אז הרחוב די שומם כרגע. אנשים פשוט ברחו מתל אביב ולא הגיעו לאזור".
להערכתו, העבודות ישפיעו על המכירות. "אנשים יברחו מהאזור", אמר. "זה לא סנריו של הפחדות סתם, זאת מציאות. אנחנו חיים את זה, נחיה את זה. יהיו פה אנשים שישרדו את זה, אנשים שלא ישרדו את זה. אבל החיים פה עוברים תהליך, יש פה אווירה לא נעימה ברחוב. אווירה של תל אביב בערב חג קשה, לא שמח".