מה עושים כשהילד לא מחזיק טוב עיפרון?
אם הילד לא אוחז נכון את העיפרון, אין צורך להיכנס ללחץ וישר לפנות לגורם מקצועי. לפעמים עבודה פשוטה ומהנה בבית תפתור את הבעיה. אז מתי בכל זאת צריך לפנות לייעוץ? ואיזה תרגילים מומלץ לעשות? מדריך
בעוד כחודש נפתחת שנת הלימודים, והפנייה להתפתחות הילד לאחר המלצות הגננת והמורה שוב חוזרת. קשת הפניות הינה רחבה - החל מקשיים קלים וכלה בקשיים לא פשוטים (כגון עיכוב התפתחותי, קשיים בתקשורת, שיתוק מוטורי ועוד).
עוד בנושא:
עיכוב התפתחותי: מתי באמת יש בעיה?
חייבים טיפול? מה עושים כשהילד מגמגם
התפתחות ילדים: אולי הוא לא שומע טוב?
להורים הפנייה להתפתחות הילד אינה פשוטה הן ברמה הרגשית והן הביצועית. כמו כן, הפנייה דורשת פרוצדורה בירוקרטית הדורשת זמן. אולם, חלק מהפניות ניתן היה למנוע על ידי עבודה פשוטה ומהנה בבית של ההורה והילד.
אופן אחיזת העיפרון עשוי להשתנות מילד לילד ואין אחיזה אחת שהיא הנכונה. כאשר הילד שולט בעיפרון ומגיע לתוצאות הרצויות, אינו נמנע מציור או כתיבה ואינו מתלונן על כאבים בידו לא תמיד מומלץ לשנות את אופן האחיזה.
אחיזה נכונה, הינה אחיזה דינמית, בה קיימת תנועתיות בשרירי האצבעות וכף היד, והילד עובד ללא קיבועים באצבעות, בשורש כף היד ובכתף.
לפייסבוק הורים כבר הצטרפתם? היכנסו עכשיו
ישנן אחיזות שהן פחות יעילות כיוון שהן מאפשרות פחות תנועתיות באצבעות ופחות שליטה בעיפרון. בדרך כלל אלו אחיזות ראשוניות מבחינה התפתחותית שיכבידו על הילדים ויגרמו להם לחוסר הנאה מפעילות גרפית ולהמנעות ממנה עד כמה שניתן. אחיזה לא יעילה עלולה לגרום לכתב לא קריא, התעייפות במהלך הכתיבה, כתיבה איטית והמנעות מכתיבה.
באיזה שלב פונים לטיפול?
רוב הילדים אינם זקוקים להתערבות טיפולית על מנת לרכוש אחיזת עפרון תקינה. בדרך כלל ילדים הזקוקים להתערבות טיפולית הם ילדים בעלי קשיים מוטוריים ואחרים (מתח שריר נמוך, חולשה של פלג גופם העליון ושרירי היציבה, קשיים בויסות החושי ועוד) והם אלו שיזדקקו להתייחסות מיוחדת והתאמות שונות.
אם הילד כותב באופן שוטף וברור אין טעם לתקן את האחיזה ממש כפי שאין טעם ללמד ילד שמאלי לכתוב ביד ימין. יש לתקן אחיזה אך ורק אם היא מפריעה לילד לכתוב או לצייר.
תרגילים בבית
ישנן מספר דרכים שניתן לעבוד עם הילד בבית לפני שפונים לעזרה מקצועית בתקווה שנוכל להמנע מהפנייה:
1. לתת לילד לצייר עם צבע קצר (לשבור צבעים שיהיו באורך של 2-3 ס"מ) - כך, לא יתאפשר לו לאחוז באחיזות מקבעות למיניהן.
2. לצייר על לוח מחיק או דף המודבק לקיר או מקרר - מחזק שרירים (כתפיים ושורש כף היד) שעקב חולשה שלהם האחיזה עלולה להפגע.
3. לתת לילד לצייר בשכיבה על הרצפה כאשר הוא נשען על המרפקים – מחזק חגורת כתפיים ומחייב הפרדת תנועה תקינה.
4. לאחוז צבע כאשר מחזיקים אביזר קטן (חרוז, מחק קטן וכו') בזרת ובאצבע לידה – עוזר להפרדת אצבעות יעילה בכף היד ובכך לתנועתיות טובה של האצבעות.
בלי לחץ
יש לזכור שהדבר החשוב הוא לא להפעיל לחץ על הילד, ליהנות מהפעילות המשותפת ולהעלות מוטיבציה אצל הילד על ידי כתיבה או ציור של דברים המעניינים אותו ולאו דווקא "איכותיים".
כאשר קיים קושי תפקודי (המנעות מציור או כתיבה, תלונות על כאבים ביד, איטיות בכתיבה, כתב לא קריא) או כאשר ההורה אינו בטוח האם קיים קושי, יש לפנות למרפאה בעיסוק המומחית בתחום על מנת לבדוק ממה הקושי נובע ולטפל בהתאם.
הכותבת היא מרפאה בעיסוק התפתחותית בהתפתחות הילד של מכבי ובעלת קליניקה פרטית