שתף קטע נבחר

 
צילום: ירון ברנר

יש עוד בעיות: הנסיעה בתחבורה הציבורית תתארך, חסרים 300 נהגים

מחקר של הכנסת מגלה כי הפתרונות המוצעים אינם נותנים מענה ראוי לבעיות התחבורה הצפויות בזמן חפירות הרכבת הקלה. הנסיעות בתחבורה הציבורית יתארכו, לפי המחקר ב-20%. גם החניונים לא עונים על הצורך: רק אחוז מהנהגים יכולים להחנות בהם

 

בעלי עסקים קטנים נגד הרכבת הקלה    (צילום: ירון ברנר, מוטי קמחי)

בעלי עסקים קטנים נגד הרכבת הקלה    (צילום: ירון ברנר, מוטי קמחי)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

משך הנסיעה בתחבורה ציבורית יוארך ב-15%-20%, החניונים נותנים מענה לאחוז אחד בלבד מכלל הנהגים ולתגבור אופטימלי של התחבורה הציבורית חסרים כ-300 נהגים. כך עולה מישיבת ועדת המשנה לתחבורה ציבורית של ועדת הכלכלה שסיירה בתל אביב, שהתכנסה היום (ד') ודנה בפרויקט הרכבת הקלה ומציאת פתרונות תחבורתיים בזמן העבודות. "הוועדה הזו הייתה צריכה להתכנס לפני שנתיים, עכשיו נצטרך לעבוד בשיטת 'נעשה ונשמע'", אמר ראש העירייה, רון חולדאי.

 

לקריאת המסמך המלא של מרכז המחקר של הכנסת - לחצו כאן

 

תחילת העבודות. הבעיה כבר בפתח (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
תחילת העבודות. הבעיה כבר בפתח(צילום: מוטי קמחי)

המחאה נגד כץ. "לא התחשבו בנו" (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
המחאה נגד כץ. "לא התחשבו בנו"(צילום: ירון ברנר)

 

הרכבת הקלה - דיווחים נוספים ב-ynet:

הרכבת הקלה: מה יקרה לרובע העסקים בת"א

בשורה לבאים לת"א: עוד 1,500 מקומות חניה

הרכבת הקלה: לא קלה דרכנו, אבל תנו צ'אנס

כיצד תשפיע הרכבת הקלה על מחירי הנדל"ן?

 

בישיבה שבה השתתפו מלבד חולדאי גם חבר הכנסת דב חנין שהוא יו"ר הוועדה, מפקד מחוז תל אביב בפועל תנ"צ יורם אוחיון ומנהלי הפרויקט מטעם נת"ע. על פי הנתונים שהציג ממרכז המחקר של הכנסת, לטבעת מטרופולין תל אביב נכנסים בכל יום 530 אלף כלי רכב, 80 אחוז מהנסיעות מתבצעות בכלי רכב פרטיים, 18 אחוז באוטובוסים, שני אחוז ברכבות. על פי ההערכה, הנסיעות בתחבורה הציבורית יתארכו בעד 20% בממוצע.

 

עד כה הוצגו פתרונות של חניוני חנה וסע, אולם הם מכילים עד 4,700 מקומות ומהווים פחות מאחוז מכלי הרכב שנכנסים לגרעין תל אביב. העירייה העמידה מקומות בגני יהושע ובתל ברוך, אולם להערכת חברי הוועדה אם נהג יגיע לאזור הזה עם רכב הוא כבר ייסע לאן שצריך וצריך עוד חניונים מחוץ לתל אביב. גם לגבי השאטלים ישנה בעיה, משום שמי שלא יגיע אליהם עם רכב לא יורשה לעלות עליהם. אמנם נוספו שש רכבות בבוקר ועוד שמונה בערב, אולם אין רציפות תחבורתית שתיקח את הנוסעים לתוך העיר. 

 

כמו כן, מתשובת חברת נת"ע עולה כי נכון לעכשיו אין מענה למבקשים להגיע באמצעות חניוני חנה וסע מדרום ושימוש בחניון שפירים הוא האפשרות הזמינה היחידה עבור נוסעי הרכב הפרטי מכיוון זה. לדברי עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה, התפוסה בחניון זה מלאה כבר בהתייחס לבעיית הקיבולת של חניון שפירים. נת"ע פועלת להקמה והפעלה של חניונים נוספים באזור ומענה רחב יותר יינתן ברבעון השני של שנת 2016. בנוסף, מציינים בנת"ע כי עד לסוף שנת 2015 ייפתח חניון נוסף בחולון

ובו 850 מקומות חנייה. בחברה ממליצים למגיעים לאזור מטרופולין מדרום להיעזר בשירותי הרכבת.

 

שר התחבורה: תהיה כאן רכבת    (צילום: אלי סגל, ליאור פז, אורי דוידוביץ', אבי חי)

שר התחבורה: תהיה כאן רכבת    (צילום: אלי סגל, ליאור פז, אורי דוידוביץ', אבי חי)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:


 (צילום: Google Maps) (צילום: Google Maps)
(צילום: Google Maps)

 (צילום: Google Maps) (צילום: Google Maps)
(צילום: Google Maps)

"אם הוועדה הייתה מגיעה לפני שנתיים לדון בבעיות זה היה נראה קצת טוב יותר, כאן דנים שהבעיה כבר לפתחנו", אמר חולדאי. "אנחנו עובדים בשיטת 'נעשה ונשמע'. העבודות משמעותה פתרון תחבורתי למדינת ישראל, אבל זה לוקח שנים. הקו האדום לכשייגמר יהיה בפול ווליום והיה צריך להשתמש באמצעי אחר שהקיבולת שלו גבוהה יותר".

 

לדברי חולדאי, יש לפעול ליצירת פתרונות תחבורה ציבורית בכל מטרופולין גוש דן כדי לשכנע את הנהגים לא לנסוע במכוניות. "אני מברך על הורדת המחרים אבל אי אפשר בלי לייעל את התחבורה הציבורית בצורה דרמטית, לא רק בתל אביב אלה בכל המטרופולין", אמר ראש עיריית תל אביב. "בשנים האחרונות לא ניתן לזה דגש. טיפוח התחבורה הציבורית בשנים האחרונות לוקה בחסר".

 

נציג משרד התחבורה, גבי נבון, אמר כי בחודש מרץ יוכנסו עוד 220 אוטובוסים חדשים, חלקם עירוניים וחלק בינעירוניים.

  

העסקים נגד השר כץ: דורס אותנו

בתי עסק שנמצאים על תוואי הרכבת הקלה בתל אביב תלו בימים האחרונים שלטים בגנותו של שר התחבורה, ישראל כץ, ובהם טענה כי פרנסתם תיפגע קשות כתוצאה מהימשכות העבודות. בין היתר, נכתב עליהם "ישראל כץ דורס לי את הפרנסה", ובמטה המאבק דורשים מהמדינה לפצות את העסקים. "אין לנו בעיה עם הרכבת, יש לנו בעיה עם הפגיעה בנו", אמר אבי טביב, מבעלי מוסך "גרנד פרי" ברחוב יצחק שדה.

 

במטה המאבק דורשים מהמדינה להקים קרן סיוע נזילה ומיידית לפיצוי של כל העסקים הנפגעים במהלך כל העבודות, לבטל תשלומי אגרות והיטלים של כל העסקים באזורי העבודות למשך זמן ביצוע העבודות, ולמנות שלושה נציגים של בעלי העסקים שייטלו חלק במנהלת הרכבת הקלה.

 

 

הרכבת הקלה: בעלי עסקים ותושבים על השינוי    (צילום: אלי סגל, ליאור פז, אורי דוידוביץ', אבי חי)

הרכבת הקלה: בעלי עסקים ותושבים על השינוי    (צילום: אלי סגל, ליאור פז, אורי דוידוביץ', אבי חי)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

הוצאת העבודות לדרך    (צילום: אסף מגל)

הוצאת העבודות לדרך    (צילום: אסף מגל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

"בחרנו להתמקד בשר כץ כי הוא האחראי על הפרויקט ועל התקציב. היו צריכים להקצות חלק מהתקציב לטובת בתי העסקים, כי לפי המצב כרגע אנחנו נקרוס", אומר טביב. "התחנה הכי קרובה אליי זו תחנת קרליבך (שהעבודות שם צפויות להתחיל ב- 16.8- ג.מ) ואנחנו כבר מרגישים ירידה משמעותית בעבודה. משרדים שהיו כאן התפנו ואין לנו לקוחות. אף אחד לא מתייחס ולא חשב עלינו. אנחנו אזרחים משלמי מסים ויוצאי צבא, וזה כואב מאוד. אני לא אדם צעיר, קשה לי לעבור מקום או לשנות מקצוע".

 

מחאת בעלי העסקים. חוששים מקריסה (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
מחאת בעלי העסקים. חוששים מקריסה(צילום: ירון ברנר)

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

 סולי שלמה מחדד נמצא על פינת יצחק שדה כבר 30 שנה. לדבריו, בכל יום הוא מטפל ב-150 כלי רכב שבאים להרכיב אצלו "איתורן" אולם היום לא הגיע אף לקוח. "איפה כל השרים החברתיים שתמכנו בהם? איפה הם כולם? משביתים את כל העסקים כאן, אני בן 60, לאן אני אעבור? אני לא מבין איך אנחנו מתקיימים. נאלצתי לאחרונה לוותר על שני עובדים אבל אני לא יכול לזרוק את הבן שלנו מהעבודה, מה אני צריך לעשות? אני באמצע שיפוצים עצרתי אותם לא יודע מה לעשות. גם ככה קשה. למה לא לקחו אותנו בחשבון?"

 

בעלי עסקים באזור הקמת הרכבת הקלה בתל אביב נפגשו היום בלשכת המסחר בעיר עם חברי ועדת המשנה לתחבורה ציבורית של ועדת הכלכלה בכנסת שסיירה בעיר. במהלך הפגישה הפנו בעלי העסקים טענות קשות כלפי נת"ע ועיריית תל אביב. "את ההסכמים שלי חתמתי בתחילת השנה כשלא ידעו מהתוכנית הזאת", סיפר ערן שיפתח סניף של ארומה ברחוב בגין. "כמי שנמצא בתחילת דרכו אלו הרגעים הכי קשים. זו סטירת לחי עבורי. אי אפשר לנטוש אותנו".

 

שלמה, זכיין של רשת איתוראן, סיפר בבכי: "יש לי חנות כבר 30 שנה מתחת לגשר מעריב, מה שידעתי זה דרך האינטרנט שהורסים את הגשר. לפני שלושה חודשים שיפצתי את המקום ב-350 אלף שקל, איך אני יכול להתקיים? היום אין לי רכב אחד שנכנס, לפני חודש נכנסו אלינו 150 כלי רכב ביום. מי ייתן לילדים שלי אוכל?".

 

בתכנון: הכשרת חניונים באצטדיונים סביב תל אביב

ובתוך כך, אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה את תוכניתו של משרד התחבורה להקים 1,500 מקומות חנייה נוספים במצפה מודיעין ובבית דגן. על פי התוכנית, בהמשך יוקמו עוד שישה חניונים עם אלפי מקומות כדי לסייע בהפחתת עומס המכוניות בגוש דן.

 

חניוני ה"חנה וסע" החדשים נועדו לעודד מעבר נהגים לתחבורה ציבורית. בחלקם, החנייה חינם וניתן לקחת

מהם אוטובוס לתל-אביב במחיר של 10.5 שקלים, ובאחרים החנייה עולה 15 שקלים ומזכה את הנהג בנסיעה חינם בשירות הסעה (שאטל).

 

בנוסף, משרד התחבורה מתכוון להכשיר חניונים באצטדיונים פתח תקווה, ראשל"צ, כפר סבא ונתניה כדי להקל את ההגעה לריכוז תל אביב בזמן עבודות הרכבת הקלה. גם מחירי התחבורה הציבורית יוזלו משמעותית כדי לעודד נסיעה באוטובוסים על פני כלי רכב פרטיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
עבודות הרכבת. מנסים למצוא פתרון
צילום: מוטי קמחי
מומלצים