היזמים הצעירים מישראל כבשו את ברלין
חברת גרפיטי מקדימה-צורן, שהוקמה במסגרת ארגון "יזמים צעירים" ומורכבת מנערות ונערים בני 15, כבשה את הבמה באירופה עם מנשא הכתפיים לילדים. הישראלים סיימו את התחרות במקום ה-3 מתוך 37 מדינות וזכו לשבחים על הפרויקט. אילו עוד סטארט-אפים השתתפו בתחרות?
"סיט אפ " - רתמה בטיחותית שמאפשרת נשיאה של ילדים עד גיל 7 על הכתפיים, אותה יצרו יזמים בני 15 מחטיבת הביניים גוונים בקדימה-צורן, זכתה במקום השלישי בגמר התחרות האירופית של ארגון "יזמים צעירים" (JA - Junior Achievement) שהתקיימה בברלין.
בתחרות השתתפו חברות סטארט-אפ שהקימו בני נוער מ-37 מדינות, ושהעפילו לגמר לאחר שניצחו בתחרויות במדינותיהם. מדובר בהישג מרשים לישראלים, שגם היו המתמודדים הצעירים ביותר שהשתתפו השנה בתחרות.
אל המקום הראשון בגמר האירופי הגיעה חברת "ראוטק" מגרמניה. היזמים הגרמנים הצעירים הציגו סדרת מוצרים שעשויים מחלקי רכב ממוחזרים. מוצר הדגל של החברה הוא פותחן בקבוקים שמבוסס על אבזם של חגורת בטיחות. בין יתר המוצרים שהחברה הציגה היו גם תיקים העשויים מרצועות של חגורות בטיחות ישנות.
במקום השני זכתה חברת סימפל פלוס מלטביה שיצרה כיסוי מגן לחליפות ומעילים. הכיסוי מאפשר את נשיאת הבגדים ללא חשש שיתקמטו או יתלכלכו והוא חסין בפני מים ומיוצר בגדלים ובצבעים שונים.
בתוכנית השנה השתתפו מעל 20 אלף תלמידים מרחבי אירופה שהקימו מאות חברות קטנות. בגמר עצמו לקחו חלק מעל 200 תלמידים מהחברות שנבחרו לייצג את מדינתם. התוכנית מאפשרת לבני הנוער להתנסות בהקמת עסקים ונועדה להכשיר את דור היזמים העתידי. חלק מהחברות אף הציגו תוכנית עבודה לעתיד וממשיכות לפעול גם לאחר גמר התוכנית.
המוצר הישראלי מלהיב את השופטים
את יזמים צעירים ישראל, פרויקט שאומץ בארץ על ידי בנק לאומי, יצגו בגמר ארבעה תלמידים מחברת "גרפיטי" של חטיבת הביניים "גוונים" בקדימה-צורן: שחק מוסאי - מנכ"לית החברה, אופק קונפידן - מנהל השיווק, ספיר פז - מנהלת המכירות ועידן הרטמן - מנהל התפעול. ארבעת הנציגים נבחרו על ידי חבריהם להציג את המוצר באירוע. את הקבוצה ליוו המנחה העסקי עופר פז, מנכ"ל ארגון יזמים צעירים ישראל אורי ילוז ושני בוגרי עבר של הפרויקט - סיימון שוורץ ודרור הלר. לגמר בברלין הם הגיעו לאחר שזכו ביוני בתחרות הארצית שהתקיימה בתל אביב.
"סיט אפ" היא רתמה המאפשרת נשיאת ילדים במשקל של עד 25 ק"ג באופן בטיחותי על הכתפיים. הרתמה מיוצרת במגוון צבעים. התלמידים המפתחים מוכרים אותה ב-89 שקל (19.90 אירו).
עד כה מכרה החברה הצעירה עשרות יחידות של המוצר בישראל. "הצבעים הפופולרים הם כתום ותכלת", מספרת שחק מוסאי, מנכ"לית גרפיטי. לדבריה, המוצר אינו מסחרי בלבד ומשלב גם פן חברתי. "הסיט אפ מיוצר על ידי חברת 'נתיב' מחדרה שמעסיקה בעלי צרכים מיוחדים".
ערב הגמר בברלין הוא אירוע השיא שמסכם פעילות בת שלושה ימים אינטנסיביים בהם החבר'ה הצעירים נדרשים לשווק את המוצר שלהם לקהל ולשופטים ולשכנעם כי מדובר במוצר מנצח. השופטים מתרשמים בעיקר מהעבודה של הצעירים. "לא תמיד המוצר הוא מה שחשוב, התלמידים נמדדים יותר על הדרך והעבודה שעשו", אומר המלווה העסקי של התלמידים, עופר פז.
ביום הראשון בברלין הציגו התלמידים על הבמה המרכזית את המוצר שלהם מול השופטים וכל המשתתפים האחרים בתחרות. לצורך ההצגה, הוקצו לכל קבוצה ארבע דקות בלבד. בשלב הבא, נפגשו התלמידים לשיחה עם השופטים בתחרות, שהם אנשי עסקים בכירים באירופה, וענו על שאלותיהם - שלא תמיד היו קלות.
לאחר מכן, כל הקבוצות הקימו דוכנים וניסו למכור את המוצר שלהם. השופטים עברו בין הדוכנים השונים ובחנו את המיזמים של הצעירים.
בשלב זה, ניכרה התעניינות רבה במוצר הישראלי. התרגשות גדולה (ורמז לבאות) נרשמה כשהשופט הבכיר - מנכ"ל חטיבת אירופה של ג'נרל אלקטריק, פרופ' סטפן ריימלט, הפתיע ורכש את המוצר תוך כדי חלוקת שבחים לנציגים הישראלים. בסופו של דבר מכרה הקבוצה כ-10 סיט אפים - הישג מכובד לשלב זה.
ומה עוד היה שם? מוצרים נוספים שהשתתפו בתחרות:
בערב הגמר זכה מנהל השיווק של החברה, אופק קונפידן בפרס מיוחד על מנהיגות. בסופו של הערב הוכרזה המשלחת הישראלית כזוכה במקום השלישי וההתרגשות בקרב המשלחת הגיעה לשיאה. בבוקר חזרו התלמידים הצעירים לישראל עם תחושת סיפוק גדולה.
פרטים נוספים על רתמת הסיט אפ של התלמידים מקדימה-צורן תוכלו למצוא בעמוד הפייסבוק הרשמי של חברת "גרפיטי".
הכתב היה אורח בנק לאומי בגרמניה