הקטרים החשמליים של הרכבת יהיו מתוצרת בומברדייה
הרכבת בחרה בחברה הקנדית כזוכה במכרז היוקרתי לקטרים חשמליים. שווי העסקה במסגרתה יגיעו במהלך 2017 כמה עשרות קטרים - כמיליארד שקל. בנוסף הגיעו לחטיבת המטענים שישה קטרים מחודשים
רכבת ישראל בחרה בחברת בומברדייה הקנדית כספקית 62 הקטרים החשמליים - ואופציה ל-32 נוספים - שצפויים לחזק את מערך הרכבות במהלך 2017, לקראת הפעלת הקו החשמלי הראשון בין המרכז לירושלים. הקטרים מדגם Traxx מצויידים במנוע חשמלי עם הספק של שישה מגה-וואט, וביכולתם למשוך עד שמונה קרונות דו-קומתיים או 12 חד-קומתיים (כ-1,400 נוסעים) במהירות מרבית של 160 קמ"ש.
- האם אלה קטרי העתיד החשמליים של הרכבת?
לדברי רכבת ישראל, מעבר להנעה חשמלית לא רק מקובלת בכל העולם, אלא גם מאפשרת לקצר זמני נסיעה באמצעות יכולות האצה ובלימה משופרות ולהגדיל מספר נוסעים בכל רכבת. רכבות חשמליות לא רק מהירות וארוכות יותר, אלא גם אמינות יותר, פחות מרעישות ופחות מזהמות, דברי הרכבת.
ברכבת אומרים עוד כי במקביל נמצאת כיום החברה בהליך מכרזי לרכישת קרונועים דו-קומתיים חשמליים, וזאת בנוסף להסבה המתבצעת בימים אלה ל-294 קרונות קומתיים קיימים לצורך הפעלה ברשת מסילות חשמלית.
וגם קטרי משא
שני קטרי משא ראשונים, מתוך שישה שרכשה רכבת ישראל, נפרקו הבוקר (ד') בנמל הקישון בחיפה לאחר שהגיעו בספינת משא מקרואטיה. מדובר בעסקה של חטיבת המטענים, אשר רכשה לטובת פעילות המשא קטרים מחודשים מדגם NGT26.
מרכבת ישראל נמסר כי הקטרים חדשים כמעט לחלוטין ויוצרו בארה"ב ובקרואטיה, למעט מערכת ההנעה והחוגונים (בוגים) המשופצים. כל אחד מהקטרים שוקל 135 טון, והוא בעל הספק מנוע של 3,300 כ"ס. יכולת משיכת המטען של כל אחד מהם עומדת על 2,300 טון. עלות העסקה עומדת על כ-50 מיליון שקלים.
עוד נמסר כי מערכות הבקרה החדישות מכילות טכנולוגיות מקבילות לאלו הנמצאות בקטרי הנוסעים החדישים ביותר שבשירות רכבת ישראל. בהתאם, אורך החיים הצפוי של הקטרים המחודשים מקביל לזה של קטרים חדשים. מהרכבת נמסר כי עסקה זו אפשרה קליטת קטרים מתקדמים ללא המתנה ארוכה בשלבי היצור, תוך חיסכון משמעותי בעלויות לעומת רכישת קטרים חדשים לחלוטין.
מרכבת ישראל נמסר כי הקרונות המחודשים יסייעו לחיזוק חטיבת המטענים תוך תגבור יכולת ההובלה בקו חיפה-אשדוד, עד 500 מכולות בממוצע ביום; הכפלת כמות הובלת החול והאשפה ב-2016 לכדי 6,000 טון ביום, הכמות כיום נעה בין 2,400-3,000 טון ביום; תגבור הובלה מחדרה, מרמת חובב ומבני ברק לטובת לקוחות חדשים (נטפים, טבע, נייר חדרה, המניע); והיערכות להובלת פלדה מהנמל עד לקוחות הקצה.
"לפיתוח תחום הובלת המטענים, על ידי רכבות משא, ישנה חשיבות לאומית", אומר אורי שריר, סמנכ"ל חטיבת המטענים ברכבת ישראל, "כל רכבת משא מורידה מכבישי הארץ כ-62 משאיות מזהמות ומסייעת בהפחתת עומסי תנועה ותאונות דרכים. רכבת ישראל פועלת רבות בכדי לשפר ככל הניתן את השירות בתחום זה ולקטרים החדשים יש חלק בתכניתנו לשנת 2016 בה נגדיל את כמות ההובלה באופן משמעותי". יש לציין כי במסגרת הרחבת חטיבת המטענים לקראת הפעילות המוגברת, נרכשו בשנה האחרונה 160 קרונות שטוחים (עליהם מטעינים מכולות).