איך לנתק את הילדים מהמסכים?
אם גם הילדים שלכם מחוברים למסכים אפשר ורצוי לעזור להם למצוא אלטרנטיבות ולעשות דברים נוספים. מה הדרך הנכונה להתמודד עם ההתמכרות בכל גיל? ועל איזה כללים אסור לוותר? מדריך
כל הילדים כבר סיימו את הקייטנות ומבלים שעות רבות מול המסכים. רוב ההורים עובדים ומנתבים בין העבודה, הבית והילדים. חלק מהילדים הצעירים עדיין נמצאים במסגרות חינוכיות ומבלים כמה שעות בקייטנות אך הגדולים יותר כבר הופכים את היום ללילה, מבלים עם חברים ומחפשים מה לעשות.
שעות הצפייה של הילדים בימים אלו של סוף החופש הגדול, הן בשיאן. מנתונים עדכניים של חברת yes עולה כי הצפייה בתכני ילדים עלתה בקיץ הנוכחי ב-60% בהשואה לקיץ שעבר. בנוסף, הצפייה ב–VOD עלתה ב-34% ביחס לנתוני יוני.
עוד בערוץ הורים:
אחת הסוגיות המטרידות הורים היא כמות השעות שהילדים מבלים מול המסכים והמידה שצריכת המסכים מחליפה פעילויות אחרות כמו בילוי עם בני המשפחה, מפגש עם חברים ועוד.
חלק מההורים כבר ויתרו מראש והשלימו עם העובדה שהם לא רואים את עיני הילדים אלא מעבר למסך. שאין פעם שהם קוראים לילדים והם לא באמצע ולא באים (במקרה הטוב שהם שומעים את הקריאה), ושהם לא רוצים להשתתף בפעילויות או לטייל עם המשפחה בשבת, אלא יושבים כמו זומבי ובוהים.
הורים אחרים עדיין ממשיכים לנסות ולמשוך את הילדים מול המסך (למרות שזה נוגד את האינטרס כי המסך נותן שקט ובייביסיטר נוח מאוד להורים), אך מתייאשים כי המשימה קשה מדי.
לפייסבוק הורים כבר הצטרפתם? היכנסו עכשיו
הילדים מאוד אוהבים לצרוך מסכים, הם מציעים להם מגוון של אפשרויות בלתי מוגבלות של משחק, למידה, הנאה ובידור בהתאם לתחומי העניין שלהם ורצונם, והם זמינים בכל שעה ובכל מקום. המסכים גם מאפשרים להם להיות בקשר עם החברים ולדעת לאן הם הולכים ומה הם עושים, גם כשהם לא יוצאים מהבית ולא באמת נפגשים.
הורים רבים מתלבטים בשאלה איך ניתן להוציא את הילדים מהמסכים ולבלות איתם ביחד פנים אל פנים? זוהי סוגיה מורכבת ולא פשוטה והיא תלויה בגורמים שונים ומגוונים.
להלן מספר המלצות על פי גילאי הילדים וכמה המלצות כלליות איך ניתן להתמודד עם הנושא:
ילדים בגיל הרך
קל יותר לנתב ולכוון ילדים צעירים המבלים יותר עם מבוגר אחראי ופחות לבדם ולחבר אותם לפעילויות אהובות כמו יצירה, בישול ואפייה, משחקי קופסא, משחקי דמיון וקריאת ספרים. כדאי תמיד לשתף אנשים נוספים כמו אחים, חברים או אחד ההורים. ניתן לקנות מוצרים נלווים המציעים פעילות מושכת כגון אותיות לעוגיות, חוברות יצירה או משחק עם דמויות אהובות.
ילדים בגילאי בית ספר
החל מגיל 7 ילדים רבים מעבירים חלק מזמנם לבד ויותר ממוקדים בתחומי העניין שלהם. בגילאים אלה כדאי לשלב את המשחק עם למידה ולהציע חוברות מאתגרות של חידות ומשחקי למידה או משחקי קופסא המשלבים חשיבה יצירתית ומאתגרים את הילדים כגון משחקי טריוויה. גם במקרה זה, חשוב להתחיל במשחק משותף ובהמשך לאפשר לילדים לשחק בעצמם או עם חברים בגילם.
ילדים בגיל הבגרות
כשעולים בגיל לכיוון גיל ההתבגרות הבעיה מעמיקה לרוב. בגיל זה קבוצת השווים משמעותית במיוחד, לשחק עם ההורים זה ממש לא מעניין והמתבגרים הרבה יותר ביקורתיים לפעילויות שונות. במקרים אלה כדאי להציע יותר פעילויות מחוץ לבית כגון פארקים, טיול באופניים, בריכה וים ועוד. בגילאים מסוימים יש ללכת עם ההורים והמשפחה, אך בהמשך ניתן ללכת עצמאית עם חברים.
בנוסף, ניתן להציע גם בגילאים אלה משחקים מאתגרים כמו ארץ-עיר, משחקי חשיבה ומשחקי קלפים. גם ילדים בוגרים שמחים מאוד לתשומת לב מההורים ויעדיפו לבלות איתם ולא לבדם עם המסכים.
כמה המלצות כלליות להתנהלות מיטבית סביב המסכים:
1. היו יוזמים – הכול מתחיל במחשבה קטנה וביוזמה שלנו כלפי הילדים ותתפלאו כמה מהר הם נענים ומשתפים פעולה. כשאתם אומרים "ראית מספיק טלוויזיה" ורצים לכבות את המסך. הציעו אלטרנטיבה וקראו לילדים לעשות אתכם במשהו אחר. אם רק תכבו את המסך, הם עלולים מהר מאוד להשתעמם ולחזור למסכים.
2. הציבו גבולות ברורים – ערכו שיחה פתוחה עם הילדים וקבעו כללים ברורים מתי ולכמה זמן מותר להיות מול המסכים. ניתן בתקופת החופש להתגמש מעט, אבל הציבו גבולות הגיוניים ודאגו לעמוד בהם. קבעו מהם התכנים המתאימים לצפייה ולמשחק בהתאם לגיל הילדים וכן מה מינון השעות ביום הרצוי בעיניכם והגיעו להסכמה עם הילדים.
3. תנו דוגמה אישית – הורים רבים דורשים מהילדים להתנתק מהמסכים, אבל הם לא מסוגלים לעשות זאת בעצמם. כשהילד רואה את ההורים כל פעם נגשים לנייד, אם זה לענות למייל או לבדוק הודעות, זאת תהייה ההתנהגות שיפתח בעצמו ואנו נתקשה לבוא אליו בטענות.
4. הציעו אלטרנטיבות ראויות - עלינו ההורים להציע ולהיות האלטרנטיבה, כי ברירת המחדל של הילדים היא המסכים. עלינו להיות יצירתיים ולהתאים את הפעילויות המתאימות לכל אחד מהילדים לפי גילו ותחומי העניין שלו.
כמובן עלינו להקדיש תשומת לב ולהיות באמת עם הילדים כדי שכולנו נהנה ונבלה ביחד. אגב, זה בסדר גמור גם לעשות שימוש במסכים לפעילויות חברתיות ומשפחתיות משותפות לצד פעילויות ללא מסכים.
בסופו של יום, כמו בחינוך, התפקיד ההורי חל עלינו ונתון תחת אחריותנו, ובהתאם ביכולתנו להחליט איך לשלב את המסכים בהתנהלות המשפחה בכלל והילדים בפרט באופן מאוזן וסביר.
אני מזמינה אתכם לצאת מהקופסא ולהציע לילדים לבלות זמן איכות ללא המסכים ולהיווכח כמה זה פשוט וקל ליהנות ולהיות, לשחק, לשוחח ולבלות ביחד פנים אל פנים.
הכותבת היא מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים, במרכז להורות ומשפחה של מכללת סמינר הקיבוצים ושותפה במרכז "רגעים"