מצרים חנכה את תעלת סואץ 2
בצל האיומים משלוחת דאעש בסיני חנכה מצרים את פרויקט הדגל של הנשיא. א-סיסי עלה על יאכטת החירות לצד קרובי חללי מלחמות מצרים. התעלה החדשה, המקבילה לישנה צפויה לספק אנחת רווחה לכלכלה המדשדשת של קהיר
תחת אבטחה כבדה ובנוכחות מנהיגים מהעולם, נחגג פרויקט הדגל של נשיא מצרים: עבד אל-פתאח א-סיסי חונך בצהרי היום (יום ה') את תעלת סואץ החדשה ברגע היסטורי של גאווה לאומית. כל זאת בשעה שמצרים מנסה להעצים את כלכלתה, לחזק את מעמדה הבינלאומי ולהילחם באיסלאמיסטים המבקשים לערער את ביטחונה. ynet העביר בשידור חי את החגיגה המצרית.
האירוע נערך בנמל העיר איסמעיליה ובו משתתפים כמה ראשי מדינה, בהם נשיא צרפת, ר"מ רוסיה, אמיר כוויית, יו"ר הרשות הפלסטינית, מלך בחריין, נשיא תימן, נשיא סודן ונשיא עיראק. עם פתיחת התעלה החדשה עלה א-סיסי על יאכטת החירות - העתק של היאכטה שבה שט שליט מצרים חדיו איסמעיל (בשנים 1879-1863). לצד א-סיסי שטים ביאכטה המלכותית נציגים מכל שכבות העם המצרי, בהם צעירים וקרובי חללים. הרמטכ"ל לשעבר הגיע במדי צבא, שאותם הוא לא מרבה ללבוש מאז נבחר לנשיא.
נשיא מצרים אמר בנאומו בטקס לרגל פתיחת התעלה החדשה כי בני העם המצרי מסוגלים להיאבק בטרור ולהתגבר עליו. הוא הוסיף כי "אף אחד לא יכול לפגוע במצרים כל עוד העם המצרי הוא יד אחת". לדבריו, צבא מצרים לא יאפשר לטרוריסטים לכפות את תפיסת עולמם. הוא הגדיר את תעלת סואץ "מתנה שהוענקה לאנושות" ושיבח את הנוגעים בדבר על כך שהם הצליחו לסיים את הפרויקט כמובטח למרות כל האתגרים והמצב יוצא הדופן במדינה. א-סיסי גם טען כי מדובר בסנונית הראשונה: "פרויקט תעלת סואץ הוא צעד מתוך אלף צעדים שאנחנו צריכים לעשות". הוא גם ציין כי התגובות של האזרחים במדינה והשמחה הרבה לנוכח הפרויקט מעידים כי העם המצרי היה זקוק לו.
חניכת הפרויקט מגיעה שנתיים לאחר שא-סיסי, אז רמטכ"ל הצבא, הדיח את הנשיא הקודם מוחמד מורסי האיסלאמיסטי. א-סיסי החל בפרויקט השאפתני בחודש אוגוסט שעבר, לאחר שנבחר לנשיאות בהבטחה לחיזוק ביטחונה של מצרים והחייאת הכלכלה המדשדשת. לוח הזמנים הראשוני שניתן לבניית המסלול החדש היה שלוש שנים, אך א-סיסי הציב לפרויקט שנה אחת בלבד.
כבר בשעות הלילה החלו נוהרים אזרחים מצרים, שנהנים מיום חופש לרגל הטקס, לאיסמעיליה, ובטוויטר הופצה התגית #מצרים_שמחה. כבר לפני עשרה ימים עברו בתעלה החדשה ספינות משא ראשונות.
התעלה, המשווקת כהישג יוצא דופן, מקבילה לתעלה המקורית המשתרכת לאורך 192 קילומטרים שנפתחה ב-1869 לאחר כעשור של עבודות. תעלת סואץ מהווה עד היום נתיב ימי בינלאומי מרכזי - המחבר בין הים האדום לים התיכון, בין אירופה לאסיה ובין האוקיינוס ההודי לאוקיינוס האטלנטי.
התעלה החדשה, שנבנתה בעלות של כ-8 מיליארד דולרים ומומנה בעיקר על ידי משקיעים מצרים, עוברת חלקית לצד התעלה הקיימת ומחברת גם היא בין הים האדום לים התיכון. "מדובר בהישג עבור האנשים שהצליחו לממן את התעלה כפרויקט לאומי והשיגו זאת על ידי התמדה ועבודה קשה", נמסר ממשרדו של א-סיסי.
התעלה החדשה מפיחה כאמור תקווה במצרים הסובלת כבר תקופה ממושכת מהאטה כלכלית מאז מהפכת 2011. זה פרויקט הדגל של הנשיא א-סיסי שמקווה שהתעלה החדשה תאפשר להרחיב את היקף הסחר ואת תנועת הספינות בין אירופה לאסיה ולהפחית את שיעור האבטלה. במצב הנוכחי שבו התיירות למצרים נבלמה וההשקעות הזרות בירידה מתמדת, מהווה תעלת סואץ עורק חיים הכרחי לכלכלה המצרית.
תעלת סואץ הנוכחית מניבה למצרים כ-5 מיליארד דולר בשנה. התעלה החדשה שתאפשר תנועה דו-סטרית של ספינות גדולות יותר אמורה להגדיל את הכנסות המצרים ל-15-13 מיליארד דולר עד 2023. גם משך הניווט בתעלה יקטן מ-22 שעות כיום ל-11 שעות, ולדברי המצרים בכך תהפוך התעלה למהירה מסוגה בעולם. מספר כלי השיט בתעלה אמור לגדול מ-49 ל-97 כלי שיט ביממה. במסגרת בניית התעלה החדשה העמיקו והרחיבו 35 ק"מ מהתעלה הישנה וכרו עוד 37 ק"מ ביבשה.
על אף תדמיתו כעריץ, א-סיסי לא זכה במשך השנה האחרונה לחיים קלים מהתקשורת
בכל הנוגע לפרויקט התעלה. הכלכלן המצרי הישאם חליל כתב במאמר בעיתון "אל-מסרי אל-יום" כי בניגוד להערכות האופטימיות לרווחים עצומים מהפרויקט, לתעלה לא תהיה השפעה משמעותית על הכלכלה המצרית. הפרויקט חטף גם ביקורת מצד ארגוני סביבה וארגוני זכויות אדם בשל החפירות והפגיעה במי התהום ובשל עקירת התושבים מהאזורים הסמוכים. בספטמבר 2014 נרשמו הצפות באתר החפירות כתוצאה מתכנון לקוי.
מעבר לחשש מכך שהתעלה לא תספק את הסחורה, מה שמדיר שינה מעיני השלטון בימים האחרונים הוא האיום של ארגוני הטרור להרוס את החגיגה. החשודים: ארגונים המזוהים עם האחים המוסלמים או אנשי שלוחת דאעש בסיני. אתמול פרסמו אנשי דאעש סרטון ובו איימו להוציא להורג שבוי קרואטי אם הממשלה לא תיענה לדרישותיהם. לשם כך צפויה אבטחה כבדה מאוד באתר החגיגות.