כמיליון שקל להופעה: ישראל כמעצמת דיג'יים
בשקט בשקט דיג'יים מובילים בעולם מגיעים לישראל וממלאים אולמות ואצטדיונים. השבוע יגיע לכאן הצמד המצליח אקסוול ואינגרוסו ובהמשך הקיץ צפויים להגיע 4 דיג'אים מובילים נוספים. כמה עולה להביא אותם לארץ ומדוע הם ממשיכים לנהור לכאן?
השבוע ינחתו בארץ צמד הדיג'יים המצליח Axwell Λ Ingrosso. באחד ההאנגרים הגדולים שבגני התערוכה בתל אביב יחכו להם עשרות אלפי צעירים משולהבים, שגילם הממוצע אינו עולה על 25. בתמורה ל-200 שקלים בממוצע, יזכו לשש שעות של מוסיקה ואלכוהול ואנרגיה, ויצפו גם בדיג'יים ישראלים מובילים, כמו תומר מייזנר, רוי לייבוביץ, סמיילי, צמד TEAMWORX, איתי יצחקי, ועוד.
- כתבות נוספות בערוץ ymedia
בשקט ומתחת לרדאר, ישראל הפכה לאחד המקומות בעולם, בו מתקיימות הופעות סוחפות של דיג'יים, עבורם היא יעד מבוקש לא פחות מפסטיבל איביזה או טומורולנד. התופעה גם הפוכה. דיג'יים ישראלים פורצים את גבולות המדינה ומופיעים בעולם.
אז נכון שאת קלווין האריס, הצעיר הסקוטי בן ה-31, ככל הנראה לא נראה בישראל, עקב דרישתו על פי גורמים בתעשייה, למיליון אירו להופעה, אבל כן נפגוש כאן, כאמור, את אקסוול ואינגרוסו, המפיקים והדיג'יים משבדיה, שהיו בעבר חלק מהרכב ההאוס Swedish House Mafia וכבשו במות בפסטיבל איביזה וטומורולנד. לאחרונה יצאו בסיבוב הופעות עולמי ועם סינגלים חדשים. דיג'יים בינלאומיים נוספים שכבר ביקרו בארץ ומובילים את תעשיית המוזיקה בעולם הם פייר סרקוזי, שתיקלט ביום העצמאות בראשון לציון, בכינויו DJ MOSEY. הצ'ארמר, בו של נשיא צרפת לשעבר, חוזר לארץ החודש.
בהמשך הקיץ צפויים להגיע 4 דיג'יים מובילים נוספים, ביניהם אפרוג'ק.
סצינת המועדונים החלה בארץ עם פתיחת מועדון "האומן 17" בשנות ה-90 בירושלים, שהיה הראשון לייבא ולטפח דיג'יים שהפכו לפופולריים, ביניהם ארמין ואן ביורן וטייסטו. לאחר מכן בתל אביב. בנוסף לראובן לובליך מ"האומן 17" ואיתן סלימי, גם רונן מיילי, הבעלים של מועדון "החתול והכלב" הביא לארץ את הדיג'יים הידועים קרל קוקס וניק וורן, ועוד מפיקים החלו לרכב על הגל.
נכון להיום, זוג המפיקים, שמביא לארץ דיג'יים מפורסמים, הם גיא בסר ושי מור יוסף, מנכ"לים משותפים של "בלוסטון". כבר 12 שנה שהשניים נושמים ומפיקים אירועים עסקיים ופרטיים, ומייבאים הפקות בינלאומיות מהמובילות בעולם. "תעשיית ה DJs הבינלאומיים שכובשים את ישראל, מגלגלת מיליונים רבים של דולרים בכל שנה", אומר בסר.
הדיג'יים המובילים לא מחרימים את ישראל
"ישראל הפכה אטרקציה לדיג'יים מצליחים מהעולם שמגיעים להופעות בפני הקהל הישראלי, שאוהב את סצנת המוזיקה והדיג'יים. סצינת הדיג'יי מתחזקת בקיץ בכל העולם. מתחילות מסיבות במיאמי, פסטיבלים של קיץ, טומורולנד ואיביזה וישראל על המפה הזאת. למעט צוק איתן שאז היו ביטולים, אין ביטולים ויש רשימת של דיג'יים, שמבקשים להגיע כאן להופעות ולהופעות חוזרות. זה אמור גם לגבי הראפר קניה ווסט ועוד נציגים של מוסיקה שחורה, כמו כריס בראון שהופיע כאן לפי כשבועיים".
מה יש בחיבור שבין דיג'יי וקהל?
"מי שקונה כרטיס להופעות האלו, קונה בעצם כרטיס כניסה לערב עוצמתי ומשחרר, שמוציא אנרגיה מטורפת. במציאות הישראלית זה עובד ונדרש. מגיע קהל של חיילים וסטודנטים, שמבקש את השחרור הזה מהיום יום הלוחץ, אבל גם מבין ושוחר מוסיקה. זה אופייני בעיקר לתל אביב. זה קהל, שמבין את הענף התרבותי הזה. הדיג'יים המובילים בעולם הבינו את זה, ולכן הן מגיעים לכאן".
200 שקל לכרטיס להופעה של די ג'יי זו דרישה סבירה?
"בהחלט. הם מקבלים 6 שעות של הופעה איכותית, זו תמורה מלאה לכספם. בכל הופעה יש גם מתחם vip של מחירים מיוחדים לקהל ספציפי. במתחם משלמים בממוצע 10 אלף שקל לשולחן. יושבים סביבו 10 אנשים, יש בהם אנשי עסקים, בכירים במשק, חלקם בסביבות גילאי 50 – 60, מלצרית צמודה לשולחן, בקבוקים, יין חופשי, זו חוויה אחרת".
כמה מקבלים הדיג'יים?
"די ג'יי מוביל לא מבקש פחות מ-200 אלף אירו להופעה, שזה בסביבות המיליון שקלים. אם פעם הם היו מבקשים בסביבות ה-50 אלף אירו להופעה, היום המחיר שהם דורשים לא יורד מ-200 אלף אירו ויש גם שמבקשים ומקבלים 600 אלף אירו להופעה. עם זאת, מיליון אירו להופעה זה עדיין בלתי אפשרי פה. צריך להבין שכל ישראל מרוויחה מזה. גם תדמית בינלאומית, וגם עשרות העובדים, שנדרשים לערב כמו עובדי הבמה, תאורה, תפאורה, הגברה, חברות אבטחה ועוד.
היום דיג'יי זה כמו כל אמן אחר. יש להם דרישות לחדרים מיוחדים בבתי מלון, מה שהם זקוקים לו בזמן שהם מאחורי הקלעים. זה לא שונה במהות מהדרישות של ריהאנה, למשל. תקליטן דורש ומקבל יחס ודרישות שכר כמו כל אמן מפורסם אחר".
די ג'יי mosey, הלו הוא פייר סרקוזי
מה הופך כמה מהם למובילים בתחום? יש הרי אלפים
"יש להם יכולות מוסיקליות לקרוא את הקהל, לתת לקהל את הוייב המתאים. הם שולטים בקהל בצורה הנכונה באמצעות המוסיקה. זו יכולת שנולדים איתה. יש אלפים שיהיו תקליטנים, אבל כדי להיות אמנים, שעשרות אלפים נוהרים אחריך, אתה צריך את היכולות המיוחדות האלו. המעמד שלהם השתנה. הם הפכו מודל להערצה והמדיה כולה מתייחסת אליהם בכבוד ובהערכה".
אשת היח"צ, מאיה זאנה, ידידתו הקרובה של סרקוזי, שופכת את האור שלה על התופעה: "סצינת המועדונים היתה חזקה פה בשנות ה-90 ונעלמה. יש לה עכשיו פריחה מחודשת. ברגע שהעולם הפך גלובלי גילינו אותם והם גילו אותנו. יש היום שובע מסתם מסיבות והקהל מחפש קונספטים לאירועים, מחפש משמעות. יש פה צרכני תרבות ודי ג'יי זה תרבות ייחודית. תל אביב מוכרת וידועה בעולם כמקום מדהים של חיי לילה, לא פחות ממקומות אחרים כאלו בעולם. הדיג'יים מבקשים להגיע לפה. ואחרי שהם מגיעים לכאן, הם מבקשים לבוא שוב. לאחר שפייר ביקר פה בפעם הראשונה, הוא ביקש לחזור. הוא התאהב בתל אביב ובישראלים, והוא אומר שהוא מרגיש בטוח יותר להסתובב פה מאשר בפריז. מוסיקה היא דבר שמחבר אנשים, לדי ג'יי יש יכולת שליטה על קהל, הוא מנהיג. הדיג'יים שמגיעים לכאן, מקבלים את ההרגשה הזאת, ולא פלא שהם מבקשים לחזור ושאחרים מבקשים להגיע".