שתף קטע נבחר

330 מיליון שקל לצמצום הזיהום במפרץ חיפה; השר גבאי: "50% פחות זיהום עד 2018"

שלושה חודשים לאחר שנכנס לתפקידו כשר להגנת הסביבה מציג אבי גבאי את התוכנית שתביא לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה. בין היתר יוסבו משאיות ואוטובוסים לגז, יוקצו עשרות מיליוני שקלים לאכיפה ומפעלים יחוברו לגז טבעי

התוכנית שתציל את האזור מוכה זיהום האוויר? השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, הציג היום (ג') את עיקרי התוכנית הלאומית להצלת מפרץ חיפה. לדבריו, מהיום הראשון שנכנס לתפקיד הבין שמדובר בבעיה גדולה מאוד. התקציב של התוכנית הוא 330 מיליון שקל, סכום שעשוי להשתנות.

 

 

"רמת זיהום האוויר בחיפה גבוהה מדי וצריך לטפל בה", אמר השר גבאי, שנכנס לתפקידו רק לפני שלושה חודשים. "יכולנו לריב עם אחרים, לעשות כותרות וספינים והעדפנו להתעסק בלפתור את הבעיה". השר הוסיף: "מדובר בתוכנית חיה ודינמית ואם מישהו ייתן בעוד חודש עצה או הצעה טובה נכניס לתוכנית. המטרה היא שבפסטמבר נקבל החלטת ממשלה ונאשר אותה".

 

עוד כתבות על הזיהום במפרץ חיפה:

השר גבאי לחץ: 4 מפעלים בחיפה יחוברו לגז

המבקר: כשלים חמורים בפיקוח על מפעלים מזהמים

השר גבאי: "מיכל האמוניה בחיפה ייסגר תוך 3 שנים"

 

לנושא התחבורה - סבסוד מעבר משאיות ואוטובוסים לגז טבעי ומסנני חלקיקים - יוקצו כ-25 עד 30 מיליון שקלים. לנושא אכיפה מול מפעלים יוקצו עוד כ-30 מיליון שקלים, לנושא סקרים ומחקרים שכולל גם בחינת הסוגיה הבריאותית בשיתוף משרד הבריאות (באילו אזורים במפרץ יש עודף תחלואה והאם הדבר קשור לזיהום אוויר) יוקצו כ-15 מיליון שקלים.

 

התוכנית, כך על-פי השר גבאי, צפויה להביא להפחתה נוספת של 50% בזיהום האוויר במפרץ חיפה והיא כוללת פעילות מול כל מקורות זיהום: מפעלים גדולים וקטנים, בתי הזיקוק, כלי רכב, כלי שייט ותחנות תדלוק. בתעשייה צפויה הפחתה של כ-80% בפליטות המזהמים העיקריים עד שנת 2018 על ידי מעבר לשימוש בגז טבעי, שימוש בטכנולוגיה המיטבית הזמינה לצמצום הפליטות בכל אחד מהמתקנים והארובות של המפעלים העיקריים (היקף ההשקעה של המפעלים צפוי לעמוד על מאות מיליונים לאורך השנים), הגברת הפיקוח, הגדלת מספר הסיורים והביקורות, והרחבת בדיקות הפתע בארובות והבדיקות לדליפות לא מוקדיות.

 

השר גבאי ליד אוטובוס המונע בגז (צילום: לאון טקאץ) (צילום: לאון טקאץ)
השר גבאי ליד אוטובוס המונע בגז(צילום: לאון טקאץ)

 

המשרד יקצה תוספת של 60% בכוח האדם המוקצה לפיקוח באזור. בנוסף, חיפה צפויה להיות העיר הראשונה עם אזור אוויר נקי, שככל הנראה יתרכז ברחוב העצמאות בעיר התחתית ובאזור הכרמל. "בשלב ראשון נכוון לאזורים שיש לנו ממשק בין תחבורה, בעיקר של דיזל, ואוכלוסיה שגרה בסמוך", אמרו במשרד. במנהרות הכרמל תתבצע הפחתת תשלום הנסיעה למשאיות ורכבי דיזל ל-56 שקלים. "במקביל אנו מייצרים מגבלה על נסיעה ברחוב העצמאות".

 

"תעשייה יכולה לחיות לצד אוכלוסיה. באירופה עומדים המפעלים בתקנים הכי מחמירים", אומרת סמנכ"לית המשרד, שולי נזר. "התוכנית תחייב אותם להשקיע מאות מיליונים. התקציב הממשלתי הוא רק חלק מההשקעה".

 

התוכנית גם תכלול מעבר של מפעלים מזהמים לגז טבעי, בין היתר באמצעות הפחתת הביורוקרטיה. "מצאנו דבר מזעזע", אמר השר גבאי, "במפרץ חיפה מספר המפעלים המחוברים לגז טבעי הוא כמעט כלום. שני מפעלים אולי. מצאנו שבכדי להעביר את הגז הטבעי למפעלים צריך היתרים מהוועדה המחוזית והתהליך מתגלגל. יש ראש מועצה אחד שלא מוכן שהצינור יעבור אצלו כי הוא לא מרוויח מזה. כמה טלפונים ופותרים בעיה. הצלחנו תוך שבועיים שהוועדה תאשר את זה". חברת נר רימון צפויה לבצע את העבודות ותוך שמונה חודשים יחברו את המפעלים לגז טבעי.

 

מפרץ חיפה, ארכיון (צילום: אלעד גרשגורן) (צילום: אלעד גרשגורן)
מפרץ חיפה, ארכיון(צילום: אלעד גרשגורן)

 

במסגרת התוכנית להפחתת הזיהום מתחבורה, משאיות האשפה של העירייה יוסבו לשימוש גז טבעי באמצעות סבסוד. בשיתוף משרד הבריאות יבוצעו סקרים ומחקרים לבדיקת הקשר בין זיהום האוויר במפרץ לרמת התחלואה והשפעת הזיהום על הסביבה בהם סקרים אפידמיולוגים, וסקרים להערכת השפעת זיהום האויר, הקרקע והנחלים על המערכות האקולוגיות השונות.

 

שר האוצר, משה כחלון, אמר: "הזיהום במפרץ חיפה הוא בעיה לאומית וככזו נדרשת לה תכנית לאומית. מטרופלין חיפה הוא מטרופולין ענק שחייב לקבל תמיכה על מנת שיוכל להמשיך ולממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בו, הן לצורך הגדלת האוכלוסייה והן לצורך שיפור רמת החיים של התושבים. אנו נחושים להוציא את תוכנית החירום לפועל בהקדם ונעמיד לצורך כך את המשאבים והגיבוי הפוליטי הנדרשים".

 

יונה יהב. זיהום במשמרת שלו (צילום: צביקה רוגר) (צילום: צביקה רוגר)
יונה יהב. זיהום במשמרת שלו(צילום: צביקה רוגר)

 

ראש העיר חיפה, יונה יהב, בירך על התוכנית: "ממשלת ישראל מסירה את הכפפות לראשונה ומגלה סוף סוף אחריות לאומית לבריאותם ואיכות חייהם של תושבי מטרופולין חיפה ועל כך תודה, בראש ובראשונה, לשר להגנת הסביבה אבי גבאי. בחודשים האחרונים שקדנו יחד עם המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות, משרד התחבורה ומשרד האוצר על התוויית תכנית לאומית משותפת בעלת משמעות סביבתית מכרעת לעתיד המפרץ בחיפה. ההירתמות המקצועית של המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות על כל דרגיהם בשיתוף עם הדרגים המקצועיים בעיריית חיפה ואיגוד ערים תחולל שיפור משמעותי באיכות החיים של תושבי מטרופולין חיפה. העובדה כי תקציבים גדולים מנותבים כיום לטובת ניטור ואכיפה בנושא מבטיחים שתוך זמן לא ארוך נראה את השינוי המיוחל".

 

התוכנית מתואמת עם משרד הבריאות, תחבורה והאוצר והיא פתוחה לציבור ולשינויים שיוצעו עד ל-24 באוגוסט בכתובת Haifabayplan@sviva.gov.il. הכתבים בחיפה החרימו את התדרוך היום, מפני שהוא נערך בתל-אביב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלעד גוטמן
השר אבי גבאי
צילום: אלעד גוטמן
מומלצים