לקראת הרכבת הקלה: צומת קרליבך והגשר נחסמו לתנועה
אוהל פיקוד של נת"ע הוצב בצומת הרחובות קרליבך-מנחם בגין בתל אביב לקראת תחילת העבודות על תחנת קרליבך. שינויים מרחיקי לכת בהסדרי התנועה באזור. כל המפות, המידע והעדכונים
מכוניות אחרונות עשו הערב (ה') את נסיעתן על גשר מעריב בתל אביב, עד שהצומת כולו נסגר לתנועה. אנשי נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) הקימו אוהל פיקוד במתחם עבודות תחנת קרליבך של הרכבת הקלה שיצאו היום לדרך. לפיכך, מצומת בגין, "במזלג" שבין המסגר לדרך מנחם בגין ועד רחוב הרכבת וכן רחובות המסגר ומזא"ה - אין כניסה למכוניות פרטיות.
מיקי פז, מנהל הפרויקט של תחנת קרליבך מטעם חברת "דניה סיבוס", אמר ל-ynet: "תחנת קרליבך היא אחת מעשר תחנות של הקו אדום והגדולה ביותר מביניהן. אנחנו סוגרים את הרחובות לתחבורה פרטית. ברחוב מנחם בגין תנוע תחבורה ציבורית בלבד בחצי שנה הקרובה". לדבריו, כ-200 עובדים יסייעו להסדיר את התנועה.
ב-5:00 בבוקר ייפתח חדר מצב משולב בחברת נתיבי איילון ובו נציגי הרשויות וחברות התחבורה הציבורית, משטרה, משרד התחבורה ונת"ע. נוכח העובדה שמדובר ביום שישי לא צפויים עומסים חריגים. אלו סביר להניח יגיעו ביום ראשון. חדר המצב ירכז דיווחים שוטפים מהשטח, על תנועת האוטובוסים של כלל חברות התחבורה הציבורית, הפועלות בגוש דן. בחדר המצב יהיו נוכחים בכל עת נציגים של מפעילי התחבורה הציבורית בגוש דן. בין השאר, יופעל גם רחפן מעל צירי תנועה עמוסים, שיספק תמונת מצב כוללת ועדכנית של מצב התנועה הציבורית, בכל נקודת זמן במרחב, ויאשר לאנשי התנועה, להסיט קווים בהתאם לצורך.
מסלולי הקווים שהיו מגיעים מרחוב יצחק שדה, חוצים את רחוב המסגר וממשיכים מתחת לגשר ישונו – כעת האוטובוסים הללו ייסעו על רחוב יצחק שדה, יפנו לדרך בגין וימשיכו שמאלה לרחוב החשמונאים.
הקווים שצפויים להשתנות כעת: קו 9 ו-239 (רידינג-טייסים), קו 39 (רידינג-שכונת עמידר ברמת גן), קו 23 (כרמלית), קו 26 (תל אביב-חולון), קו 168 (כרמלית-קריית אונו), קו 174 (רידינג-רחובות), 175 (רידינג-ראשון לציון) וקו 570 (תל אביב-הוד השרון). קווים אלה צפויים לעבור ברחוב המסגר, והוא צפוי להיות כעת עמוס יותר.
שינויי תנועה צפויים גם במסלולי מוניות השירות שעוברות בדרך מנחם בגין כמו קו 51 (פתח תקווה-תל אביב). מוניות בקו זה נוסעות כיום על גשר מעריב, כמו גם מוניות בקווים לכיוון נתניה, טבריה, נצרת ואום אל-פחם. לכן, מסלולי מוניות השירות יוסטו מדרך בגין לרחוב המסגר בקטע שבין רחוב הרכבת לרחוב החשמונאים - בשני הכיוונים.
השינויים בהסדרי התנועה בתקופת העבודות:
התנועה בין צומת מעריב לרחוב מזא"ה תותר לתחבורה ציבורית בלבד בשני הכיוונים.
צומת מעריב ייסגר לתנועה לבאים מרחוב קרליבך. ניתן יהיה לבצע פניית פרסה.
צומת מעריב ייסגר לתנועה לבאים מרחוב לינקולן. ניתן יהיה לבצע פניית פרסה.
רחוב התעשייה יהפוך חד-סיטרי. הכניסה מרחוב המסגר והיציאה לדרך מנחם בגין.
רחוב המלאכה יהפוך חד-סיטרי. הכניסה מדרך מנחם בגין והיציאה לרחוב המסגר.
חלק ניכר משינויי התנועה באזור רחוב המסגר כבר בוצעו בשבועיים האחרונים, בין היתר רחוב החשמונאים הפך לנתיב תחבורה ציבורית בלבד (ממזרח למערב בלבד).
העומס הגדול - החשמונאים והמסגר
רחוב החשמונאים צפוי לספוג את עומסי התנועה הגדולים. לקווי התחבורה הציבורית שכבר עוברים לאורכו של רחוב מנחם בגין לצד גשר מעריב - יתווספו הקווים שנהגו לחצות מתחת לגשר. כלומר, הקווים שמגיעים מרחוב מנחם בגין מכיוון דרום וכיום פונים לרחוב קרליבך מתחת לגשר מעריב יופנו לרחוב החשמונאים, ושם יבצעו מעקף ולאחריו ימשיכו לעבר מסלולם המקורי. בשל העומס הצפוי יהפוך רחוב החשמונאים לנתיב לתחבורה ציבורית רק לכיוון מערב מצומת דרך בגין ועד צומת קרליבך.
חוסר ודאות עדיין אופף את הריסת גשר מעריב. פיצוץ הגשר תוכנן באופן מבוקר לעוד כשבוע, בלילה שבין חמישי לשישי. אלא שבמשטרה ובנת"ע הודיעו שנוכח ההתעניינות ההמונית במבצע והצפי להתקהלות המונית, נציגיהן דנים בקביעת מועד מחודש לפיצוץ.
פז, מנהל העבודות, סיפר כי בחברת דניה סיבוס אנשיו ערוכים לשלוש החלופות: פיצוץ, הריסה ופירוק. "ההחלטה נתונה בידי המשטרה. אנחנו מעוניינים לפוצץ את הגשר בצורה כמה שיותר בטיחותית, זה מהלך מהיר מאוד שנעשה בחמש שניות ותוך 48 שעות כל הגשר יפונה".
ברשת נפתחו קבוצות שמזמינות קהל להגיע ולצפות בהריסת הגשר אלא שבמשטרה חוששים לבטיחותם של האזרחים. תחנת קרליבך משלבת שלוש קומות תת-קרקעיות. הראשונה לכרטוס, השנייה להעלאת נוסעים והורדתם מקרונות הרכבת הקלה של הקו האדום, והשלישית עבור רכבת הקו הירוק העתידי. לכשתושלם בניית התחנה, יוקם מעבר משוקע לכלי הרכב מרחוב יצחק שדה לרחוב לינקולן וקרליבך, מתחת לדרך מנחם בגין.
בחברת נת"ע אמרו בעבר כי לפי אפשרות נוספת, הגשר יפורק באופן "שקט": חלקי הגשר השונים יוסרו בזה אחר זה, ראשית המעקות המחוברים בברגים, אחר כך חלקי בטון שונים, מיד לאחר מכן תוסר שכבת האספלט ולבסוף יוסרו קורות הגשר הגדולות והכבדות באמצעות מנופים. בדרך זו, שתימשך כמובן זמן רב יותר, יהיה ניתן למנוע ענני אבק בסביבה ולא ייווצר סיכון כלשהו למבנים בסביבה.
לאחר פירוק הגשר יוקם במקומו מעבר לכלי הרכב מרחוב יצחק שדה לרחובות לינקולן וקרליבך - אלא שעל פי נת"ע, העבודה על המעבר תחל רק עם סיום השלמת העבודות על התחנה - שצפי בנייתה נע בין ארבע לחמש שנים. עד שזה יקרה יהיה ניתן לעבור בסמוך לעבודות רק באמצעות תחבורה ציבורית.
במשרד התחבורה, חברת דן ונת"ע ביצעו שינויים בקווי הנסיעה של האוטובוסים שחצו את הגשר מתחתיו. כעת הנתיבים שעברו במקביל (ברחוב מנחם בגין) לגשר בעבר ישרתו אך ורק תחבורה ציבורית. השינויים בהסדרי התנועה בתקופת העבודות חייבו הסטה של 13 קווים, בעיקר כאלה העוברים דרך רחוב קרליבך, לצירי תנועה חלופיים סמוכים. בנוסף שונו מיקומי התחנות של קווים אלה (למפת הקווים המלאה לחצו על התמונות להגדלה למעלה).