כאל: "תוכנית מגירה" ל-160 אלף חברי מועדון you
חברת כרטיסי האשראי כאל הציגה במחצית גידול של 8% בהיקפי הקניות בכרטיסים שהסתכמו ב-32 מיליארד שקל. הזינוק הגדול ביותר נרשם בתחום התיירות – מעל 20%. בחברה מתכוונים להילחם על 160 אלף חברי מועדון you, הנמצא בבעלות משותפת עם מגה, ברקע המשבר ברשת הקמעונאית
היקפי הקניות של מחזיקי כרטיסי האשראי של כאל עמדו במחצית הראשונה של השנה על 32.1 מיליארד שקל, גידול של 8.2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כך עולה מהדו"חות הכספיים של החברה, שפורסמו הבוקר (א').
- כרטיס האשראי נגנב בחו"ל? זה יעלה לכם ביוקר
ברבעון השני של השנה עמדו היקפי הקניות על כ- 16.2 מיליארד שקל, גידול של כ- 7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
הזינוק הגדול ביותר נרשם בהוצאה על תחום התיירות, שגדל ביותר מ-20%. תשלומים למוסדות וארגונים גדלו ב-14% ורכישות האופנה עלו ביותר מ-8%. מנגד נרשמה ירידה של כ-6% בהוצאות על אנרגיה ותקשורת, בעיקר ברקע ירידת מחירי הדלק והתגברות התחרות בתחום הסלולר.
מספר הכרטיסים של החברה, הנמצאת בבעלות בנק דיסקונט (71.8%) והבנק הבינלאומי (28.2%), עמד בסוף חודש יוני על 2.3 מיליון, גידול של כ-100 אלף כרטיסים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. 865 אלף מתוכם הינם כרטיסים חוץ בנקאיים.
20% מתוך סך הכרטיסים הכולל ( 463 אלף כרטיסים) מוגדרים כ"לא פעילים" – שלא בוצעה בהם פעולה בשלושת החודשים האחרונים.
יש תוכנית מגירה
למרות הגידול בהיקפי הקניות, לא ניתן להתעלם מהחשש המקנן בחברה ברקע פרשת מגה. נזכיר כי כאל מנפיקה את כרטיסי האשראי של מועדון you בשיתוף קבוצת אלון בעלת מגה, תחת המותג הבינלאומי דיינרס. במועדון חברים 160 אלף לקוחות מחזיקי כרטיס.
מלבד סגירת סניפים או מכירתם לרשתות אחרות, עדיין לא ברור מה יקרה בכלל סניפי הרשת. מבחינתה של כאל המצב עלול להביא לנטישת לקוחות לטובת מועדונים אחרים.
למרות זאת, גורמים בחברה מציינים כי הנושא נמצא בבחינה מתמדת והחברה לא תוותר כל כך בקלות על הלקוחות. כך בין הייתר ביכולתה לאתר לקוחות הקונים דרך קבע בסניפים שנסגרו ולהציע להם הטבות אחרות ובכל מקרה לחברה יש תוכניות מגירה למקרה בו ההסדר הנוכחי של מגה לא יצלח.
בנוסף, מבחינתה של כאל, מועדון פליי קארד בשיתוף אל על שכבר הצליח לגייס עד כה כ-90 אלף לקוחות, גם הוא תחת המותג דיינרס, מהווה עוגן משמעותי לחיזוק המותג.
יש לציין עוד בהקשר זה כי כאל נמצאת במגעים עם קבוצת אלון לרכישת חלקה במניות דיינרס, כך שכאל תחזיק במלוא הבעלות על המותג.
הריבית הגבוהה מבין חברות האשראי
נכון לחודש יוני הסתכם תיק האשראי החוץ בנקאי שהעמידה החברה ישירות ללקוחותיה ב- 2.44 מיליארד שקל לעומת 2.11 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד, עלייה של 16%. הריבית הממוצעת שגבתה כאל מלקוחותיה ברבעון האחרון, עמדה על 10.7%, והיא הגבוהה מבין חברות האשראי וכן גבוהה באופן משמעותי מהריבית הממוצעת בגין הלוואות הניטלות בבנקים.
סך העמלות שגבתה החברה במחצית הסתכמו ב- 557 מיליון שקל, מתוכם 307 מיליון שקל מבתי עסק ו- 250 מיליון שקל מהלקוחות מחזיקי הכרטיסים.
את המחצית הראשונה של שנת 2015 סיימה כאל עם רווח נקי של 74 מיליון שקל, עלייה של כ- 2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השני של השנה הסתכם הרווח ב-42 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 39 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד.
לדברי דורון ספיר, מנכ"ל החברה "ענף כרטיסי האשראי נמצא בתקופה מאתגרת מאוד מבחינה רגולטורית, הטומנת בחובה שינויים המהווים אתגרים והזדמנויות. אנו נערכים לקראת הקמת מאגר נתוני אשראי שיאפשר לנו התאמה יעילה במתן האשראי למשקי הבית ולעסקים הקטנים. שינויים נוספים כמו ועדת לוקר להגבלת השימוש במזומן, לצד הדביט וכניסת ה- EMV (תקן אבטחה בכרטיסי האשראי – א.ר.) יצריכו הערכות מיוחדת מצד הענף כולו."