שתף קטע נבחר
 

אלמנה בעלת פאב ליד גשר מעריב: ההכנסות נחתכו ב-70%

"משקיעים הרבה כסף בחגיגה סביב פיצוץ הגשר. שם צריך לשים את הכסף? שיפצו את מי שנפגע". קולות כאלה ודומים נשמעים מפי בעלי העסקים באזור עבודות הרכבת הקלה. באיגוד לשכות המסחר כבר הגישו הצעת חוק לפיצויים לנפגעים וקבוצות ייעוץ יעניקו סיוע ראשוני חינם. צפו בראיון באולפן עם בעלת עסק שזועקת לעזרה

בזמן שההכנות לפיצוץ גשר מעריב מגיעות ליישורת האחרונה , בעלי העסקים באזור שבו מתבצעות עבודות הרכבת הקלה בתל אביב מגיעים לסף ייאוש. "ההכנסות שלי נחתכו ב-60% ואפילו 70%", מספרת רונה כהן, אלמנה ואם לחמישה ילדים, בעלת ג'אן ג'יי בר הממוקם בדרך מנחם בגין, סמוך לגשר שעומד להיעלם.

 

"לא מתייחסים אלינו, כאילו אנחנו לא קיימים שם. איך יכול להיות שבמדינה כזו מפותחת, לאף אחד לא אכפת", היא מוסיפה. "אנחנו לא שעיר לעזאזל. בשבוע שעבר סגרו בלי כל התרעה את כל הגישות אלינו, כולל הגישה לחניון שצמוד מאחור. הלקוחות שלי לא יכולים להגיע למקום ומעדיפים שלא. אני מפרנסת יחידה, יש לי בת שהיא אם חד הורית לילד בן שלוש ובחודש תשיעי, והוציאו עלי גזר דין מוות. אני לא מצליחה לכסות את ההוצאות". צפו בראיון שערכנו איתה באולפן ynet

 

צלמים: ליאור פז אבי חי יוגב אטיאס

צלמים: ליאור פז אבי חי יוגב אטיאס

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

רונה בימים שמחים יותר בפאב ()
רונה בימים שמחים יותר בפאב

 

כתבות נוספות בנושא הרכבת הקלה:

 

"האזור הפך לעיר רפאים"

שיר שגיא, ממובילי מטה המאבק להצלת העסקים על תוואי הרכבת הקלה, מספרת כי יש עסקים שהחלו כבר לפטר עובדים. "בשבוע האחרון חלו צניחות של 40%-50% במחזורים של עסקים והחלו פיטורי עובדים", היא מספרת. "כל מנחם בגין סגור, אנשים יושבים מחוץ למסעדות ולעסקים שלהם ואין פה נפש חיה".

 

כך למשל ה', בעל מסעדה שנמצאת על הצומת, מספר כי כבר פיטר שניים מעובדיו. "הערבים שלי היו חזקים, אבל עכשיו פשוט אין תנועה", הוא מספר. "האזור הפך לעיר רפאים בשעות הערב, אזור דמדומים. אין נפש חיה מלבד עובדים זרים שמדוושים על האופניים. זה היה אזור שוקק ועכשיו אנשים חוששים לעבור פה כי הכל מגודר וזה נראה כמו גטו. במהלך היום שומעים רעשים של פיצוצים וריתוכים. זה נראה כמו אתר בנייה, לא כמו אזור מסחר".

 

ה' מספר כי עד שהחלו העבודות, הוא היה מקבל כ-350 לקוחות ביום בממוצע. "כיום אנחנו עומדים בעיקר סביב 170-200 לקוחות ביום, בעיקר מהמשרדים באזור, וחלק מהלקוחות התחלפו בעובדי נתע. המחזור שלי צנח ב-40%-50%, לענף המסעדנות זו ירידה מטורפת. בלי צעדי התייעלות כמו פיטורים וצמצום ארנונה והטלים, אנחנו יכולים לסגור את שערינו מהר מאוד. אי אפשר יהיה לשרוד לאורך זמן בתנאים הללו.

 

עם זאת הוא מספר כי עד כה לא זכו להתייחסות מהגורמים הרשמיים. "ביקרו אותנו מספר חברי כנסת שאמרו שייבחנו את הנושא בוועדות אחרי הפגרה", הוא אומר. "כולם בחופשות, אבל גם כשאלו ייגמרו - אין תקדים שבו פוצו עסקים וגם אם זה יקרה - למשל הקלה בארנונה - זה כמו לתת פלסטר לחולה אנוש. כוסות רוח למת. חוששים פה מתקדים של פיצוי לעסקים ואני מאוד לא אופטימי. ככל שהימים חולפים יותר ויותר בעלי עסקים רואים את הצניחה בכנסות".

 

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)
 

דרישות העסקים - קרן פיצויים וביטול אגרות

בעלי העסקים באזור מנסים לפעול מאז החלו העבודות במסגרת מטה המאבק, שהוקם על ידי תנועת "עצמאים עושים שינוי". נכון לעכשיו, מעגל הנפגעים מקיף עשרות עסקים, אולם הוא עתיד לגדול. שגיא מספרת כי עד כה נרשמו אליו כ-200 בעלי עסקים, רובם מתל אביב, אבל הם מקווים לצרף גם עסקים הנמצאים על התוואי ברמת גן, בני ברק ופתח תקווה.

 

הדרישות שמציגים במטה כוללות הקמת קרן פיצויים ממשלתית, ביטול תשלום כל האגרות וההיטלים לעיריה למשך תקופת העבודות ושילוב שלושה נציגים במנהלת ההקמה. אולם עד כה, הם לא זכו לכל התייחסות. "התחושה היא שזה לא מעניין אף אחד ובינתיים הנזק רק גדל", היא אומרת. "עושים פה צחוק מאנשים. יש תקציב של מיליארדים אבל לא מוצאים דרך לפצות".

 

בינתיים, עובדי משרדי הממשלה נמצאים בחופש, ושגיא מלינה כי אפילו קולם של חברי כנסת דוגמת אלי כהן לא נשמע מאז שביקרו במקום והבטיחו הבטחות. "כנראה שזה מסובך", היא אומרת. "כחלון אמר שישקול הקמת קרן, אבל לא שמענו שום דבר. פנינו לעיריה אבל רון חולדאי נעלם מעל פני השטח".

 

"משקיעים המון כסף בחגיגה סביב פיצוץ הגשר, אבל זה מה שמעניין? שם צריך לשים את הכסף? שיפצו במקום זאת את בעלי המסעדות, שהיום סובלים מירידה במכירות ואף אחד לא נכנס אליהם בגלל הפיצוץ הזה", היא מוסיפה.  "העיקר שישראל כץ יגיע ביום שישי וילחץ על הכפתור. יופי. זה הזוי, פשוט לדרוס אנשים שמשלמים מסים, עובדים קשה ומספקים מקומות עבודה".


 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)
 

"נטושים ומדממים בשטח"

לצד זאת, באיגוד לשכות המסחר הגישו אתמול הצעת חוק לפיצוי בעלי העסקים בתוואי העבודות, לח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לוועדת הכלכלה לנושא לתחבורה ציבורית. על פי ההצעה, תמונה ועדה מיוחדת שבעלי העסקים יוכלו לבקש ממנה הכרה כנפגעי עבודות בהתאם למספר קריטריונים, ותזכה את הנפגעים בפיצוי, סיוע והקלות.  

 

ובתנועת "עצמאים עושים שינוי" פנו אתמול לחברי הכנסת ודרשו שיפעלו לפיצוי הוגן לעסקים נפגעי העבודות בגוש דן ובאזורים אחרים בארץ בהם מתנהלים פרויקטים של פיתוח עירוני. בין היתר דורשים בתנועה להכיר בהם כ"מפונים שלא מרצון" ולפצות אותם כפי שפוצו בעלי העסקים שפונו מגוש קטיף.

 

בנוסף, הם דורשים לייצר חקיקה תקדימית שתחייב תקצוב פיצוי לבעלי עסקים בכל מקום בארץ בו עסקים יפגעו בצורה משמעותית כתוצאה מפרויקטים של תשתיות בהיקפים נרחבים, וכן לקדם חקיקה שתספק רשת בטחון סוציאלית לעסקים קטנים, בדומה לרשת הבטחון ממנה נהנים שכירים.

 

"הפיצוץ של גשר מעריב יהפוך לאירוע גדול ומתוקשר, אבל בעלי העסקים הקטנים באזור יספגו את ההדף", אמר עודד פורר, יו"ר התנועה. "לא יתכן שפעם אחר פעם נקטלים עסקים עצמאיים בישראל, כשהמדינה משקיעה בפרויקטים של תשתיות ובפיתוח עירוני, ואיש מחברי הכנסת לא נותן על כך את הדעת. מדובר באזרחי מדינה, בעלי משפחות, משלמי מסים – שנשארים נטושים ומדממים בשטח". 

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)
 

גופים שמציעים סיוע

בקבוצת הייעוץ אלוני האפט הודיעו כי יפתחו החל מיום ראשון הקרוב קו חם שבו יעניקו כלכלנים ייעוץ ראשוני לעסקים נפגעי העבודות ושמספרו 8339*. לצד זאת, בקבוצה סבורים כי על מנת הקטין את הנזקים למשק, יש להקים קרן לפיצויים בגובה של של 140-190 מיליון שקל, שהם כ-1.5% מעלות עבודות הפיתוח.

 

"להערכתנו, סכום זה לא יורגש בתוך ההוצאה הכוללת", מעריך יניב האפט, שותף מנהל בקבוצה. "בהיבט המאקרו כלכלי, התמיכה שיקבלו בעלי העסקים תמנע ממדינת ישראל לשלם פיצויים גבוהים לאין שיעור באמצעות החזרי מסים, דמי אבטלה לעובדים מפוטרים בתוואי הרכבת ועוד תמיכות רבות ומגוונות של שירותי רווחה", אמר.

 

שר הכלכלה, אריה דרעי, מתכוון להיפגש בשבוע הבא עם הסוחרים ובעלי עסקים הקטנים באזור גשר מעריב ושאר הרחובות שייסגרו עקב בניית הרכבת הקלה, על מנת להודיע להם שמשרד הכלכלה יהיה עבורם כתובת לכל הבקשות והמצוקות הצפויות להתרחש עקב העבודות. בכוונת השר להקים באזור העבודות לשכה אליה יוכלו להגיע הסוחרים ובעלי העסקים באזור ולקבל בה שירות ומענה.

 

למצוקת בעלי העסקים באזור תוואי העבודות התגייסו גם בעלי עסקים מהדרום, שהקימו קבוצת פייסבוק בשם "עסקים תומכים בעסקים מתוואי הרכבת". "אנחנו מאפשרים לכל עסק מתוואי הרכבת המעוניין בכך, למצוא את הפתרון העסקי שמתאים במיוחד לעסק שלו", מספרת רות? ממקימות הקבוצה. 

 

"הקבוצה מכילה מומחים מתחומים שונים מעולם העסקים הקטנים. היא תאפשר סיעור מוחות לשם מציאת פתרונות יחודיים לכל עסק ולאחר מכן תחבר אליו כלים ואנשי מקצוע שיוכלו לעזור לו לממש את השינוי כדי להשאר ריווחי גם בתקופה הזו. כמובן שכל היעוץ בקבוצה הוא חינמי ונובע מהרצון שלנו לבטא סולדריות בין עסקים".

 

כדי לקבל את הייעוץ יש להצטרף לקבוצת הפייסבוק "עסקים תומכים בעסקים מתוואי הרכבת", לענות על שאלון שיסייע ליועצים להבין את האופי המיוחד של העסק, ולאחר מכן להעלות פוסט שבו יספר על עצמו. היועצים יספקו מענה בתגובות לפוסט. בינתיים, אספנו בסיוע חברי הקבוצה מספר טיפים כלליים להשרדות העסקים:

 

1. מצאו שותפים לדרך - "חשבו איך תוכלו לשתף פעולה עם עסקים אחרים ואולי לבנות פלטפורמות משותפות, שיאפשרו לכם להמשיך ולייצר הכנסה יציבה, גם כשהלקוחות מתקשים להגיע אליכם פיזית".

 

2. הנגישו את העסק ללקוחות בדרכים יצירתיות - "אם הקושי הגדול הוא בכניסת לקוחות לעסק שלכם, חשבו על דרכים אחרות להנגיש את העסק ללקוחות", מציעים בקבוצה. הנגשה באמצעות אתר אינטרנט, המאפשר קניית המוצרים ברשת. או הנגשה באמצעות משלוחים, להעביר את המוצרים שלכם ישירות לבית הלקוח".

 

3. גייסו את הלקוחות לעזרתכם - "אתם יכולים לפנות ללקוחות שלכם 'שיביעו תמיכה ברגליים' ולשאול אותם בפשטות: מה ישאיר אותם אצלכם? מה לדעתם אתם יכולים לעשות כדי שהם ימשיכו לקנות מכם? עצם השאלה, יסייע ללקוחות שלכם להבין את האתגרים העומדים בפניכם ואולי לגלות קצת יותר סימפטיה ולעיתים לוותר על אי הנוחות, בשביל לסייע לכם".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רונה כהן: אנחנו לא שעיר לעזאזל
מומלצים