שתף קטע נבחר

דם על הקירות, שדים בערימות: האימה מגיעה

פרנקנשטיין מקבל פנים חדשות, יערות האמזונס שורצים קניבלים רעבים, דוגמניות מתעללות בקיאנו ריבס וג'וליה רוברטס עם ניקול קידמן במותחן מורט עצבים. זאת עונת האימה שתעלה בסתיו הקרוב בקולנוע. קבלו הצצה

אזרחי ישראל, חם לכם? אתם מזיעים? אתם מטגנים את עצמכם באור השמש ומתבשלים בצל? ובכן, יש לנו בשורות בשבילכם: הקיץ עומד להסתיים, וצפויה הקלה קלה בחום - אולי. אלו הן החדשות הטובות. החדשות הרעות הן שהסתיו מגיע, ובאופן מסורתי הוא מביא איתו שלל סרטי אימה שורפים מכל המינים והסוגים. אם במהלך הקיץ אולמות הקולנוע הממוזגים משמשים כמקלט ממזג האוויר שבחוץ, בסתיו הם פותחים את שערי הגיהנום הלוהט דרך המסך. אז אנחנו פה לפתוח איתכם את עונת האימה המסורתית - להזהיר אתכם, או לחילופין להמליץ - אם אתם בקטע במקרה. 

 

הניצוץ פוגש את הבית הרדוף

סרטי אימה מזוהים בדרך כלל ובצדק עם הפקות דלות תקציב שמניבות מיליונים של דולרים עבור יוצריהם - רווחים תפעוליים אדירים ביחס לשוברי הקופות המסורתיים והמושקעים של האולפנים הגדולים. ולמרות זאת, יש בין חברות ההפקה המובילות בהוליווד כאלו שלוטשות עיניים לסרטי הז'אנר האפל, וכדי לא להתבזות אף מקצות משאבים לטובת תוצאה יותר מרשימה מקיר, דלת, חלון, שטיח ושד בגרפיקה ממוחשבת שפורץ לרגע למסך. אפשר להמר על כך שסרטו של גיירמו דל טורו לא יהיה כזה.

 

ב"קרימסון פיק" (16.10) של אמן האימה המכסיקני המהולל יש הרבה מהמוטיבים הקלאסיים שהזכרנו לפני רגע - קיר, דלת, חלון, ושטיח - אלא שאלו מעוצבים בטוב טעם ובסגנון ויקטוריאני בתוך אחוזה אפלה. לאלו מצטרפים גם שדים בגרפיקה ממוחשבת, אבל מהודקת, וגם דם שזורם בברזים ובעצם בכל מקום בטירה הגותית המפחידה הזאת. צ'ארלי הנאם וג'סיקה צ'סטיין - מכרים ותיקים של דל טורו מלווים את טום הידלסטון ובעיקר את מיה וואסיקובסקה שמככבת כנערה שנכלאה לבית המוזר והמפחיד הזה, שרקוב מן היסוד. שילוב של סיפורי אימה עתיקים עם "הניצוץ" של סטנלי קובריק.  

 

 

סיפור אימה עתיק אחר, שנטוע עמוק בקלאסיקת הספרות הבריטית, נמצא ברומן של מרי שלי "פרנקנשטיין". כל כך הרבה עיבודים ספרותיים, טלוויזיונים וקולנועיים יש למה שהפך לאגדת מדע בדיוני איקונית, אבל הבמאי פול מקגוויגן בטוח שהוא יכול לחדש, ואת דרמת האימה שלו "ויקטור פרנקנשטיין" (25.11) הוא מציג מנקודת מבטו של משרתו של המדען. דניאל רדקליף (אותו אתם עדיין זוכרים כהארי פוטר, סליחה דניאל) מגלם את איגור הגיבן שצופה מהצד בבוס שלו ויקטור פון פרנקנשטיין (ג'יימס מקאבוי) מאבד את זה בעודו מתעקש לטעון גוף מת בחשמל וחיים. ואתכם בחרדה.

 

 

אמן האימה המהולל איליי רות' הרחיק עד ליערות צ'ילה כדי לצלם את סרטו "Green Inferno" - אבל הסיוט הקולנועי הפך להיות סיוט הפקתי, ויציאתו של הסרט נדחתה שוב ושוב ושוב, ואולי הפעם לשם שינוי יהיה ניתן לצפות בה סוף סוף ב-25 בספטמבר - בלי נדר, עם נזם. העלילה מלווה קבוצה של פעילי שימור הסביבה מארצות הברית שמבקשים להגן על יערות הגשם של האמזונס. אלא שיפי הנפש והמראה נתקלים בשבט של קניבלים, שחומד את הבשר הלבן והרך של האורחים הסימפטים, ומלמד אותם שיעור בטבע האדם בטבע. 

 

אגב, בעוד הסחבת של "Green Inferno" ממשיכה, רות' הספיק לצלם סרט נוסף בצ'ילה "Knock Knock" (הפעם בג'ונגל העירוני של סנטיאגו). במותחן שייצא ב-9 באוקטובר מככב קיאנו ריבס כסופר ואיש משפחה השוהה לבדו בביתו, ונופל ברשתן של שתי יפהפיות (לורנסה איזו ואנה דה ארמס). תחילה הן מעוררות חמלה, אחר כך מפתות ובסופו של דבר מתעללות בגיבור. מזכיר מאוד את "מיזרי", אבל תודו: אם כבר, אז עדיף את הדוגמניות הלטיניות על קאת'י בייטס. הנה, רות' אפילו ראה כי טובה ונשא לאישה את איזו כדי לטעום מהסיוט הזה בחייו האישיים.   

 

שחור בעיניים

גם בלי השקעה גדולה, למדו בהוליווד שאפשר ליצור מותחנים מזעזעים, מצמררים, לפעמים בוטים, אבל גם איכותיים ובעלי יכולת להעמיק אל תוך אפלוליותו של האדם - במיוחד אם הוא רוצח סדרתי. סרטים על סאדיסטים מטורפים שכאלה זכו להצלחה, כפי שהדגימו קלריס סטרלינג וחניבעל לקטר ב"שתיקת הכבשים" מ-1991. ג'וליה רוברטס שכיכבה באותה שנה במותחן האימה "לישון עם האויב" כאישה מוכה, חוזרת לז'אנר האפל ב"Secret In Their Eyes" כבלשית שיוצאת במצוד אחר רוצח בתה. בסרט של בילי ריי, היא נחושה לנקום, ומתעמתת עם החוק ומי שמייצגת אותו - התובעת ניקול קידמן.  

 

לצד רוברט וקידמן, מככב בסרט צ'ואיטל אג'יפור. הוא מצטרף לאידריס אלבה שכיכב בשנה שעברה במותחן "No Good Deed" כאסיר נמלט הלוקח אם ובתה כבנות ערובה, וגם לדיוויד אוילואו שיככב בתפקיד דומה השנה ב"Captive" לצד קייטי מארה, אותה הוא לוקח כבת ערובה). שלושת השחקנים המצטיינים הללו הם בריטים ממוצא אפריקני והם מוצאים לעצמם דרך להשתלב בקולנוע הפופולרי האמריקני גם באמצעות מותחנים אפלים אלה. במקרה של אוילואו ומארה הם שניהם יוצאים מזה עם חזרה בתשובה - מה שהופך את הסרט של ג'רי ג'יימסון ממותחן לקשקוש מטיפני נוצרי.

 

בניגוד לאג'יפור ואוילואו, מייקל אילי ומוריס צ'סנאט הם אמריקאים וידועים ככוכבים בקרב הקהילה השחורה בארצות הברית. הם מזוהים בעיקר עם קומדיות אורבניות, אולם ב"The Perfect Guy" (ייצא ב-11.9) הם משתפים פעולה בתפקיד הגבר הטוב והגבר הרע (מאוד) לצד סנאה לת'אן. סרטו של דיוויד מ. רוזנטל הוא עוד אחת מאותם סרטי אישה מתוסכלת פוגשת גבר נאה שמתגלה כאיום. ככל הנראה לא נוכל לצפות במותחן הזה בארץ בגלל הזיהוי של הדמויות כאפרו-אמריקניות

  

האימפריה האפלה של ג'ייסון בלום

מול ההשקעה הגדולה והיומרות האמנותיות של כמה מהאולפנים ההוליוודיים שמבקשים להתנסות בז'אנר האימה, יש לנו את ג'ייסון בלום, המפיק היהודי שהפך לשם דבר - דמות לחיקוי לכל מי שרוצה מהלימון ממון, המון ממון. בלום בוחר בהפקות זולות מאוד, ללא לוקיישנים וללא כוכבים. כך הוא מביא לעולם כמויות בלתי נתפסות של סרטים - כולם דלי תקציב, ודלי עלילה, ורבים מהם רווחיים מאוד מאוד ביחס להשקעה. כאלה הם "Sinister 2", "הביקור" ו"פעילות על טבעית 5".

 

 

"Sinister 2" ממשיך את המסורת שפתח אית'ן הוק בסרט הראשון מ-2012 שמבוסס על כל הרוע שמצא בקלטות וידאו ישנות. בסרט ההמשך שיצא בשבוע שעבר לאקרנים בארצות הברית, לוקח את המושכות הבמאי הצעיר קירואן פוי שמנתב את הרוע המוקלט ב-VHS למוחות רכים של נערים שהופכים למפלצות איומות.

 

בלום עדיין מאמין בסגנון הפאונד-פוטג' - גל קולנועי עכור שנמצא בדמדומי גסיסתו. אבל מפיק העל מקפיד להחזיר אותו מהמתים. כך במקרה של "הביקור" (10.9), בו הוא מקים לתחייה גם את הבמאי המושמץ מ. נייט שמאלאן שחוזר לעשות סרטים קטנים ובמרכזם ילדים (חמש מיליון דולר התקציב שעמד לרשותו הפעם). העלילה מלווה אח ואחות מתבגרים שיוצאים לבקר לראשונה את סביהם. התרחשויות מוזרות בבית גורמות להם לחשוד שמשהו לא בסדר. זו לא התחלתה של דמנציה שמפעמת במוחם של שני הזקנים, אלא משהו פחות תמים. והכל נקלט במצלמה הדיגיטלית של האחים המפוחדים.

 

 

יתכן שההזדמנות שהעניק בלום לשמאלאן היא האחרונה שניתנת למי שנחשב להבטחה אחרי "החוש השישי" מ-1999 ומאז בעיקר אכזב. מנגד, הוא ממשיך לתת הזדמנויות לקולנוענים צעירים בפרנצ'ייז הדגל שלו "פעילות על טבעית". אחרי אורן פלי הישראלי (הוגה הקונספט), טוד וויליאמס, אריאל שולמן והנרי ג'וסט, מגיע תורו של גרגורי פלוטקין עם הסרט החמישי בסדרה "The Ghost Dimension" - בכורת הבימוי של מי שהיה ידוע כעורך. האם זה סיקוול? פריקוול? האם מדובר בקרובים או שכנים של הגיבורים המקוריים? מה זה משנה - העיקר שיש דלת נטרקת והרבה רגעים מתים עם מתים. 

 

סרט נוסף מפס הייצור של בלום הוא "Incarnate" שייצא כרגע רק באירופה ב-23.9. דווקא בסרט זה שנוגע למגרש שדים נכה וילד נוגע בן תשע, יש כוכבים גדולים יחסית כמו אהרון אקהרט וקאריס ואן הוטן ההולנדית (המכשפת מליסנדרה מ"משחקי הכס"), וגם הבמאי הוא בעל מעמד הוליוודי - בראד פייטון.

 

 

ילדים למבוגרים בלבד

כמו שבטח שמתם לב, ילדים עומדים במרכז רבים מסרטי בלום, ובכלל - ז'אנר האימה שופע דרדקים וטינאייג'ים טובים ורעים. כזה המקרה ב"להתעורר מפחד" של מייק פלנגן (שסומן כבמאי מבטיח ב"השער") במרכזו ילד מאומץ שחלומותיו מתגשמים. לא בקטע טוב. ההורים בגילומם של קייט בוסוורת' ותומאס ג'יין, שאיבדו את בנם התינוק בטרגדיה נוראית, מגלים שהילד החמוד שאימצו כתחליף, עשוי להביא כליה עליהם ועל עצמו בלי כוונה. פרדי קרוגר, אבל אינטימי יותר. באמריקה הסרט יצא ב-25.9, אצלנו הוא כבר בבתי הקולנוע.   

 

ילדים יכולים להפחיד גם בגרמנית. מותחן האימה האוסטרי "לילה טוב אמא" שהוציג בפסטיבל ירושלים, יופץ מסחרית בארצות הברית ב-11.9. הבמאים ורוניקה פרנץ וסוורין פיאלה (והמפיק אולריך זיידל) מרתיעים לא רק בגרמנית, ומציגים אישה שעוברת ניתוח פלסטי בפניה ונחשדת על ידי בניה התאומים כאישה זרה ומאיימת - לא בטוח שבצדק.  

 

מפלצות לילדים בלבד

סרטי האימה אמנם לא מיועדים לילדים, אבל יש כמה שצופים צעירים בהחלט יכולים לצפות בהם, וליהנות. יש בהם מפלצות ודמויות אימה איקוניות, אבל זוועות והאכזריות המתפרצת נחסכו מהם - קצת כמו בסדרת ספרי "צמרמורת" של ר.ל. סטיין. והיי, איזה קטע! הבמאי רוב לטרמן עיבד למסך את סיפור הרקע של הסדרות, ואת דמות הסופר עצמו (אותו מגלם ג'ק בלאק). בסרט "צמרמורת" (15.10) אודיה רש, דילן מינט וריאן לי מגלמים את הגיבורים הצעירים. הם יצטרכו להתמודד עם המפלצות בגרפיקה ממוחשבת, שנמלטו מהספרים בטעות ומאיימים על העיר. 

 

ב"מפלצות של מלון 2" (25.9) המפלצות הן בעצם דרקולה, פרנקנשטיין, המומיה ועוד. הם מקבלים חיים על המסך באנימציה ובקולם של אדם סנדלר, סלינה גומז, סטיב בושמי, פרן דרשר ואפילו מל ברוקר קשישא, שמגלם את אבי אבותיו של דרקולה הפועל נגד התבוללות הערפדים עם בני האנוש, וצאצאיהם חצויי הדם.

 

מפחיד זה מצחיק וההיפך

"Hell and Back" הוא גם סרט אנימציה בסטופ-מושן (9.10), אבל אל תטעו: אין מדובר בסרט לילדים, ולא כדאי לקחת אותם לצפות בו. הוא אמנם לא מפחיד, אבל הוא מלא בניבולי פה ובדיחות גסות - כצפוי כשמדובר במסורת הפארודיה הטלוויזיונית של "רובוט צ'יקן". מילה קוניס, טי.ג'יי. מילר, בוב אודנקירק, דני מקברייד, סוזן סרנדון, מייקל פניה, והקומיקאי דיוויד קוכנר (פעם ראשונה) ואחרים מתכנסים כדי לתרום קולם ולעשות צחוק מהגיהנום ומהעיסוק של התרבות הפופולרית בו.

 

הטרנד של קומדיות האימה הולך וצובר תאוצה, כי תכלס כבר התרגלנו למפגני הזוועה הללו והם כבר לא מפחידים אותנו - אז לפחות אפשר להתפרע ולצחוק עליהם. כך למשל ב"The Final Girls" של טוד שטראוס-שולסון (9.10) החוזר למסורת סרטי "הצעקה". טייסה פרמיגה היא נערה ששכלה את אמה (מאלין אקרמן) "מלכת הצרחות" של האייטיז. כשהיא מנסה לשחזר את סרט האימה בו היא כיכבה אמא, היא מגלה כשרון דומה לצווחות על פי מיטב הרפלקסיביות של הז'אנר. 

 

 

"Kitchen Sink" שאת התסריט שלו כתב אורן עוזיאל הישראלי, מספר על עיירה שלווה בשם דילפורד בה ערפדים, זומבים ובני אדם חיים בשכנות טובה, עד שתקלה גורמת למלחמת הכל בכל, ורק שלושה טינאייג'רים יכולים להחזיר את השקט למקום. ונסה האדג'נס, אד ווסטוויק ומקנזי דיוויס מככבים ולצדם בוב אודנקירק, דניס לירי ופאטון אוסוולט.

 

"Cooties" (ייצא ב-18.9) שמתחולל בבית ספר יסודי שתלמידיו נגועים בסוג של כיני מנדבושקעס שמעבירים אותם על דעתם וגורמים להם להיות אגרסיביים - וזה עוד לפני גיל ההתבגרות. המורים (בהם אלייז'ה ווד, ריאן ווילסון וחורחה גרסיה) מוצאים עצמם נצורים בחדר המורים. 

 

 

ילדים יותר חביבים ומהוגנים יש ב"Scouts Guide to the Zombie Apocalypse" (ייצא ב-30.10) בו טיי שרידן, לוגן מילר ופטריק שוורצנגר (הבן של..) - צופים אדיבים ומחונכים כפי שצופים נשבעים להיות - מגלים כי במהלך תרגיל במחנאות, העיר שלהם הפכה לקן של זומבים. איך שורדים את זה? הלסטון סייג' המצוידת היטב עוזרת, גם החברות ביניהם. וגם ההומור שהם חולקים איתכם בקהל. בין המשתתפים, גם דיוויד קוכנר (פעם שנייה).

 

הצ'ילבה של סנטה קלאוס על פי המסורת הגרמנית מקבל סרט משלו הקרוי על שמו "קרמפוס" (4.12) בבימויו של מייקל דוהרטי. אדם סקוט, טוני קולט ודיוויד קוכנר (פעם שלישית) משתלבים בתפקידים ראשיים בעלילה על השד האפל שמתעקש לבאס לכולם את חג המולד.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים