היסטוריה בתל אביב: גשר מעריב פוצץ
אחרי הכנות ארוכות, 28 ק"ג חומר נפץ שמו קץ ל-39 שנות "גשר הנשרים", שמפנה את מקומו לרכבת הקלה. מאות הגיעו לצפות באירוע. שר התחבורה ישראל כץ: "אין דרך חזרה עד לשמיעת צפירת הרכבות". צפו ברגע הפיצוץ
גשר מעריב , הסוף. אחרי שבועות של הכנות, דיונים והריסות מקדימות, פוצצו הבוקר (יום ו') 28 קילוגרמים את הגשר, שמפנה את הדרך לטובת הרכבת הקלה של גוש דן. מאות בני אדם הגיעו לצפות בפיצוץ. שר התחבורה ישראל כץ הפעיל את מתג השליטה ופוצץ את הגשר בהצלחה. "הפיצוץ הזה מסמל תקווה והתחדשות", אמר כץ. "אנחנו בונים עורק חיים חדש לעיר ולמטרופולין כולו ומגשימים חזון של למעלה מ-100 שנה".
כ-400 שוטרים לוקחים חלק באירוע לצד סדרנים ואנשי אבטחה. העובדים במשרדים בסמוך לגשר התבקשו לפנותם החל מהשעה 22:00 בלילה כדי למנוע פגיעה במקרים קיצוניים. אספקת החשמל בכמה בניינים באזור נותקה לפני הפיצוץ מטעמי ביטחון, גם אספקת המים באזור הופסקה ותחודש לאחר מכן. הפיצוץ תוכנן לשעה 6:00 בבוקר, אך התעכב בכחצי שעה לאחר שמסוק משטרתי הבחין בסקרנים שהתקבצו על גגות בסביבה, למרות האיסור הבטיחותי. כמו כן, שני סקרנים נמצאו מסתתרים מתחת למזגנים בבית מעריב.
"בעוד רגעים ספורים נלחץ על הכפתור וגשר מעריב יקרוס", אמר השר הכץ בפתח דבריו. "היסטוריה חדשה שתחליף היסטוריה ישנה. העיר תל אביב ידעה בעבר פיצוצים כואבים שגבו מחיר כבד". שר התחבורה הוסיף ואמר: "מהיום אין כבר דרך חזרה עד לשמיעת צפירת הרכבות. אני מקווה ומשוכנע שהלחיצה הזו עכשיו, שהיא קשה ולא פשוטה, אחרי קרוב ל-60 שנה של תכניות שלא הוגשמו – תקל עלינו את החיים בעיר הזו ובמדינה אחר כך. אני ער לביקורת על העבודות, אבל כשיתפזר ענן האבק לאחר פיצוץ הגשר וכשיתפזר האבק כולו לאחר סיום העבודות בעוד מספר שנים, יבינו גם אחרוני המפקפקים שההחלטה שקיבלתי ללכת נגד הזרם ולבצע את הפרויקט הייתה החלטה נכונה למען גוש דן, ולמען עם ישראל כולו. אני מודה למשטרת ישראל על העבודה המצוינת שהם עושים כאן".
רונן גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס החברה האחראית על העבודות בצומת קרליבך אמר לאחר שהגשר קרס: "הפיצוץ עבר מעולה. יותר טוב מזה לא יכול להיות, זה היה יותר טוב מההדמיה של התהליך. בסך הכל זה מסכם תהליך של 10 ימים קדחתניים, יום ולילה, לתכנן פיצוץ במרכז תל אביב, נגד כל הסיכויים, במקצוענות הכי גדולה שאפשר. שינינו את הצומת ארבע פעמים הלוך וחזור, רמזורים, איי תנועה, הסדרי תנועה ובסוף אתה רואה את התוצאה. עד יום ראשון בבוקר אתה גם תראה שאין גשר".
בועז חיון, מנכ"ל חברת תמר שפוצצה את הגשר, סיפר על הרגעים שלפני הפיצוץ. "כרגיל. זיעה קרה, דריכות ותוצאה מעולה"
מה הולך לקרות עכשיו?
"סיימנו סריקות של חבלנים כדי לוודא שלא נשארו חומרי נפץ באתר. העברנו את השרביט לחברת קרדיש שמבצעת את הפינוי. ביחד עם חברת תמר ודניה סיבוס אנחנו נדאג שעד יום ראשון לפנות בוקר השטח יהיה נקי. שני נתיבי תחבורה ציבורית יפעלו לרווחת התושבים".
הפרסומים על פיצוץ הגשר עוררו סקרנים שביקשו לצפות באירוע מקרוב. במשטרה חששו מהמונים שיפריעו למהלך העבודות ועד לרגע האחרון לא אישרו את מועד הפיצוץ שהיה אמור להתרחש תחילה בשעה 02:00 לפנות בוקר. לסקרנים יועדו מתחמים שאליהם יוכל הציבור להגיע ולצפות בהקרסת הגשר. הם נמצאים ברחובות קרליבך, לינקולן ויצחק שדה. פיצוץ הגשר משודר על מסכים באזור.
אנחל בראון, בן 27 מתל אביב, הגיע לצפות בפיצוץ הגשר בתלבושת של הג'וקר, אויבו של בטמן.
מה אתה עושה פה בתלבושת הזאת?
"באתי כדי לראות את הפיצוץ של מקום ההיסטורי הזה, המכונה גשר מעריב, ולראות איך הוא מתמוטט".
איך אתה מסכם את החוויה?
"אני וחברים שלנו נהנינו, רצינו טיול בשעות הלילה ודווקא היה נחמד חוץ מזה שהפיצוץ היה יחסית שקט, לא ראוותני ומשעמם".
חשבת שיהיה יותר אקסטרימי?
"האמת שלא. אני מכיר את עיריית תל אביב, אני מאמין שהם לא היו עושים דבר כזה".
מרגרט אוגנזו (22) מתל אביב הגיעה אף היא לראות את הפיצוץ. "היה מאוד מאכזב. הייתי צריכה להישאר במיטה ולישון ולראות את זה אחר כך".
למה?
"אני ערה מאתמול. הסתובבתי בבארים וניסיתי להישאר ערה בשביל הדבר המסכן הזה, שאם הייתי עושה אפצ'י הוא היה נעלם. חשבתי שיהיו קצת בומים ויחלקו אטמי אוזניים, ציפיתי לקצת יותר רעש".
החוויה עצמה הייתה נחמדה?
"לא יודעת. קצת הסתירו לי, ניסיתי להידחס פה בין האנשים. סך הכל היה סבבה. האמת שעמדו מלא על הגג, זה היה נחמד לראות את זה למרות שציפיתי ליותר אנשים".
הפיצוץ, ששם סוף לגשר שנבנה לפני 39 שנה (שמו הרשמי הוא "גשר הנשרים"), מסמן גם את תחילתן של העבודות על הקו האדום שיימשכו שנים ויגרמו לא מעט חוסר נוחות לדיירי האזור, פקקי תנועה והפסד הכנסה לבעלי העסקים בו. בנת"ע, החברה האחראית על פרויקט הרכבת הקלה, נימקו את פירוק הגשר בכך שלא ניתן לחפור תחנה תת קרקעית ברוחב של כ-30 מטר, אורך של 100 מטר ועומק של 35 מטר מבלי להסיר בראש ובראשונה את הגשר. לגבי מיקום התחנה ציינו כי תוואי הציר עובר מתחת לצירי התנועה כמקובל בכל העולם.
ההחלטה על ההריסה התקבלה אחרי דיונים ארוכים של הגורמים הנוגעים בדבר - בהם נת"ע, משטרת ישראל, דניה סיבוס שזכתה במכרז לבניית התחנה ותמר גרופ, החברה שמבצעת את פיצוץ הגשר. המטרה הראשית הייתה לשמור על ביטחון המבקרים באתר שיגיעו כדי לחזות בפיצוץ. לבסוף הוחלט על פיצוץ "עדין", תוך שימוש ב-28 קילוגרמים בלבד של חומר נפץ.
הגשר החל לפעול ב-1976 ונקרא על שם חיילי צה"ל שחילצו את בני הערובה במבצע אנטבה: אורכו 358 מטרים ורוחבו 8, גובה הגשר מעל הרחוב (במרכז הצומת) - 4.60 מטר. הגשר נשען על 14 נציבים מקבילים מבטון בגבהים משתנים.
החרבת הגשר התבצעה באמצעות הריסה מבוקרת של שמונה ניצבים מתוך ה-14, רק אלו שגבוהים משני מטרים. במרכז כל ניצב המיועד להקרסה נוסר חלון על מנת לייצר החלשה מקדימה שמאפשרת הקטנה של כמויות חומרי הנפץ. הקרסת הניצבים התבצעה ברצף, אחד אחר השני, מכיוון צפון לדרום בהפרש של חצי שנייה. פירוק כל שאר הגשר יבוצע אחר כך על פני הקרקע עם ציוד מכני מתאים.
מיקי פז, אחראי פרויקט "קרליבך" מטעם דניה סיבוס, ציין כי תוך 48 שעות מהפיצוץ כל ההריסות יפונו: "הפועלים יחלו את העבודה תוך חמש דקות מפיצוץ הגשר, כך שביום ראשון האזור חוזר לקדמותו".