"אמריקן איירליינס": "אין מניעים נסתרים מאחורי ביטול הקו לישראל"
חברת התעופה האמריקנית מכחישה בתשובה לפניית ynet כל מניע אחר פרט לזה הכלכלי בהחלטה לבטל את הקו בין תל אביב לפילדלפיה: "אנשים בהלם, מחפשים סיבות אחרות מאלה שפרסמנו, אבל הקו לא היה רווחי. רק בגלל שישראל חשובה לחברות בארה"ב נתנו לקו עוד ועוד הזדמנויות"
חברת התעופה "אמריקן איירליינס" שהודיעה בסוף השבוע על ביטול הקו בין תל אביב לפילדלפיה החל מינואר 2016, אומרת כי אין כל מניע אחר פרט לזה הכלכלי בביטול הקו. בתשובה לשאלת ynet בעניין, מסרו נציגי החברה בארה"ב תגובה רשמית שלא משתמעת לשתי פנים, לפיה אין כל סיבה לחפש מניעים פוליטיים או לחצים כאלה או אחרים שהופעלו על החברה על מנת לבטל את הקו.
"אנחנו מודעים לכך שההודעה שלנו גרמה להלם כמעט אצל כולם, ונכון שאנשים מחפשים סיבות אחרות מאלה שפרסמנו, אבל הקו בין תל אביב ופילדלפיה מעולם לא הרוויח כסף מהיום שהוא נפתח. כל הזמן נתנו לו עוד ועוד הזדמנויות כאשר האחרונה ניתנה במיזוג בין 'אמריקן' ו-'US Airways', בתקווה שאולי יצליח להתרומם. אבל לצערנו זה לא קרה".
הנהלת החברה הוסיפה כי בשל העובדה שהקו בין תל אביב ופילדלפיה הוא ארוך במיוחד (כ-13 שעות), יש להקצות שני מטוסים על מנת להפעילו.
"קיימת תחרות רבה וקשה בקו לארה"ב והתנועה העסקית עליו לא היתה מספיקה. אנחנו לא בורחים מתחרות אבל לפעמים ההפסדים הם גבוהים ממה שניתן לספוג. רק בגלל שישראל היא שוק חשוב מאוד עבור חברות התעופה האמריקאיות אנחנו נתנו לקו הזה עוד ועוד הזדמנויות", מסרו בחברה.
"אמריקן איירליינס" החלה להפעיל את הקו בין תל אביב לפילדלפיה לפני שש שנים ובחמש השנים האחרונות הפעילה אותו תחת חברת US Airways. החברה לא הצליחה להביא את הקו לרווחיות ובשנה האחרונה לבדה היא הפסידה 20 מיליון דולר בקו זה. לדברי ראט וורקמן, המנהל של יחסי חברת התעופה לגורמי המימשל ונמלי תעופה, 70% מהנוסעים בקו בין תל אביב לפילדלפיה הם נוסעים בטיסות המשך. "לצערנו אנחנו לא יכולים להעלות את המחירים כדי לכסות את ההוצאות משום שהלקוחות פשוט יבחרו לנסוע דרך יעד אחר", אמר.
ראש עיריית פילדלפיה: "החלטה קצרת ראייה"
ממשרדו של ראש עירית פילדלפיה, מייקל נאטר, נמסר כי הוא מאוכזב מסגירת הקו על ידי חברת התעופה האמריקאית, שמחזיקה 76% משוק התעופה בעיר. נאטר ביקר בשנים האחרונות מספר פעמים בישראל.
"בעתיד, ההחלטה העסקית הזו עשויה להתגלות כהחלטה קצרת ראייה, שכן יותר ויותר אנשי עסקים ישראלים הביעו התעניינות בפילדלפיה ולא מעט חברות ישראליות פתחו בפילדלפיה מרכזי תפעול לפעילותם בארצות הברית.
הפסקת הטיסות שולחת מסר שלילי לגבי פילדלפיה והאזור וגם לפגוע במוניטין של חברת התעופה כחברה עיסקית בינלאומית", נמסר ממשרדו של ראש העיר.
ריצ'ארד בנדיט, נשיא לשכת המסחר פילדלפיה-ישראל, הביע אף הוא את אכזבתו ואמר כי מאז פתיחת הקו בין תל אביב ופילדלפליה בשנת 2009 הפכה פילדלפיה לשער המסחרי עם תל אביב. "כ-25% מכלל היצוא של ישראל לארצות הברית, שהם כחמישה מיליארד דולר עוברים דרך נמל התעופה של פילדלפיה וסגירת הקו בהחלט לא משרדת 'עסקיעם כרגיל'", אמר.