שיחה בהפתעה: טיפים לראיון עבודה טלפוני
ראיונות עבודה טלפוניים הם שלב קריטי בחיפוש העבודה מכיוון שהם קובעים את הרושם הראשוני שלכם אצל המעסיק. אז מה עושים אם השיחה תופסת אתכם בדיוק באמצע הקניות בסופר או בפארק המים עם הילדים? מדריך
מכירים את זה שאין הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני? האמרה הזו מקבלת משנה תוקף כאשר מדובר בראיונות עבודה בכלל, ובראיון טלפוני בפרט. רובנו התנסינו במהלך הקריירה בראיונות טלפוניים, אבל לא בטוח שהבנו כי לא מדובר בשיחה לקביעת המשך תהליך, אלא ראיון לכל דבר ועניין בו המראיין ייקבע אם המועמד מתאים להמשך תהליך או לא. לכן זהו שלב קריטי הנחשב בעיני המעסיקים לכלי מסנן ולעיתים גם מאבחן.
- עוד על חיפוש עבודה
- בערוץ קריירה
מקומו של הראיון הטלפוני ככלי מסנן משמעותי, התחזק לאור התמורות הרבות שחלות בשוק העבודה העולמי והמקומי: הגלובליזציה, ההתפתחות הטכנולוגית והשינויים בכלכלה ובחברה הישראלית, מובילות ארגונים לעבור תהליכי שינוי והם נדרשים להציג יעילות כלכלית. אך מעל הכל - הם בעיקר מתמודדים עם מאות מועמדים על כל משרה מוצעת.
מטרתו של הארגון המגייס היא לצמצם עד כמה שניתן את רשימת המועמדים הפוטנציאלית עבור כל משרה כבר בתחילת התהליך.
מה המראיין רוצה לדעת?
אז מה רוצה המראיין לדעת כשהוא משוחח עם מועמד פוטנציאלי בטלפון? ראשית, הוא ירצה לברר עד כמה ישנה התאמה בין הניסיון המקצועי המפורט בקו"ח לבין דרישות התפקיד,מה המוטיבציה של המועמד לתפקיד ופרטים טכניים כמו מסגרת של ציפיות שכר, זמינות ועוד. כמו כן, ירצה המראיין לקבל התרשמות ראשונית על אישיותו של המועמד, יכולת ההתנסחות וההבעה שלו והיכולת להפריד בין עיקר לטפל.
הכלי העיקרי שעומד לרשותו של המרואיין בראיון הטלפוני הינו השפה, דבר שעלול להוות חסם כאשר מדובר במועמדים מקבוצות מודרות שהשפה העברית אינה שגורה בפיהם באופן מוחלט. לכן, המועמד צריך לקחת אחריות ולהכין את עצמו לקראת הראיון, ומהארגון נדרש להבין שבמקרים מסוימים שליטה פחות טובה בשפה או אי ידיעה של הכללים לא בהכרח מצביעה על אי התאמה של מועמד לתפקיד.
לפיכך, כדאי להכיר במוגבלות של הראיון הטלפוני ככלי מאבחן ומומלץ לא לפסול מועמדים מקבוצות מודרות בראיון הטלפוני, אלא לזמנם לראיון בארגון כדי לא להחמיץ מועמדים טובים ומתאימים.
כך תתכוננו
המועמד צריך להבין כי הוא נבחן על ידי הארגון בכל אינטראקציה שמתרחשת ביניהם, גם בשלב הראיון הטלפוני כך שעליו להיות ערוך ומוכן לראיון זה כפי שהיה מכין את עצמו לראיון פרונטאלי במקום העבודה. אז איך צריך להתכונן לראיון הטלפוני?
זמינות - יש להיות בפניות מלאה לראיון כדי שתוכלו להתרכז ולהביא את עצמו לידי ביטוי באופן הטוב ביותר. בעידן הסלולרי הציפייה היא לזמינות מלאה אבל השיחה עלולה להגיע כשאתם בקניות בסופר או במגרש המשחקים עם הילדים. לכן, אם אין פניות מלאה לקיים את השיחה ,על המועמד לומר זאת למראיין, ובאחריותכם לקבוע מועד חלופי מתאים יותר. במידה שלא יקבע מועד חלופי, המראיין יעבור למועמד הבא ולא בהכרח יחזור אליכם.
שווקו את עצמכם - על המועמד לשווק את עצמו, את ניסיונו המקצועי, כישוריו ואת העניין הרב שלו בתפקיד ובארגון. מומלץ גם לברר מידע ראשוניאודות התפקיד והארגון - פעמים רבות קיים פער בין דרישות התפקיד הכתובות ובין מה שנדרש בפועל , לכן מומלץ לברר זאת בהקדם האפשרי על מנת להבין האם התפקיד מתאים למועמד.
היו אקטיביים - תהליך הגיוס לארגון הינו תהליך שהארגון מנהל מול המועמדים, יחד עם זאת יש מקום למועמד לקחת אחריות ולהיות פרואקטיבי. כפי שהארגון מעוניין ללמוד כמה שיותר על המועמד אותו הוא מראיין, כך אתם יכולים לשאול שאלות ולברר דברים כדי ללמוד ולהבין האם הארגון מתאים למה שאתם מחפשים ורוצים לעשות. ארגון יעריך מועמד יוזם ואקטיבי ששואל ומברר וזה רק יוסיף נקודות.
הכותבת היא סמנכ"לית קריירה עמותת קו משווה לקידום תעסוקת אקדמאים ערבים
עוד בערוץ קריירה: טיפים למציאת עבודה - צפו