בג"ץ כפה על נתניהו: שר בריאות תוך 60 יום
פסיקה דרמטית: העליון קיבל את עתירת יש עתיד שדרשה להפסיק את כהונת ליצמן כסגן שר הבריאות ולמנות שר במשרד. "אין יצור חוקי המכונה סגן שר במעמד שר", קבעו. אחרי עשרות שנים - איש יהדות התורה צפוי לכהן כשר
בג"ץ קבע כי ישראל חייבת שר הבריאות. בהכרעה דרמטית בהרכב מורחב של חמישה שופטים, הוציא בג"ץ צו הקובע כי על סגן שר הבריאות יעקב ליצמן מיהדות התורה לסיים את תפקידו תוך חודשיים. "הוא כמובן יוכל להתמנות לכהונת שר הבריאות ככל משפטה וחוקתה", נכתב בהכרעה. אם אכן ליצמן ימונה לשר הבריאות, זו תהיה הפעם הראשונה זה עשרות שנים שח"כ מיהדות התורה מתמנה לשר בממשלה. שר הסעד הראשון, יצחק מאיר לוין, היה חבר אגודת ישראל החרדית. על פי ההערכות, ליצמן ימונה בקרוב לשר הבריאות בפועל. בלשכת ראש הממשלה אמרו כי יכבדו את החלטת בג"ץ.
לקריאה של כל החלטת בג"ץ היכנסו לכאן
"נשגב מבינתנו מדוע לא עשה ליצמן מעשה וגאל את העתירה המביכה מן הצורך בהכרעה, וזאת על-ידי הצטרפות לממשלה כשר ובא לבריאות העם גואל", כתב השופט אליקים רובינשטיין בהכרעתו. "הכל - לרבות סיעת אגודת ישראל בהודעתה - שמרו על שתיקה רועמת בעניין זה, שלוותה בפנים חתומות על ידי מי שטרחו להופיע בפנינו, קרי נציגי המדינה ותנועת הליכוד".
סגן שר במעמד שר - לא חוקי
"אין מחלוקת כיום שהמוסד הפוליטי ה'היסטורי' של 'סגן שר במעמד שר', שלא היה לו עיגון בדין מעולם, אינו חוקי ואינו עומד בתנאי חוק יסוד: הממשלה, הן בעדשת מעמדו של שר והן בעדשת מעמדו של סגן שר", נאמר בהכרעה. "על כן אין קושי ליתן צו מוחלט, לפיו אין בנמצא יצור חוקי הקרוי סגן שר במעמד שר".
השופט רובינשטיין תמה על התנהלות יהדות התורה, שאינה ששה לשבת ליד שולחן הממשלה למרות שחכמיה קבעו כי אין בכל פסול. "על כן, תחת שתהא בריאות אזרחי ישראל בסמכות ובאחריות אמיתית של שר, נבנה מנגנון פתלתל ב"מתווה", וללא שיישמע גם קולם כראוי וכיאה כשליחי ציבור ליד שולחן הממשלה", אמר השופט. "האם במצב הנוכחי במהות אין יהדות התורה (וער אני לכך שכיום היא כוללת גם אנשי דגל התורה) נושאת באחריות לנעשה בממשלה כחברת הקואליציה? בוודאי שכן, והאמת תורה דרכה. אילו דעתי נשמעה, הייתה יהדות התורה שוקלת את הדברים ובוחרת ב"שרי אלפים" כדרך ההגונה והראויה, ובא לציון גואל".
הנשיאה מרים נאור קבעה גם היא שאין מקום למתווה שבמסגרתו ליצמן יהיה סגן שר במעמד שר, אולם הייתה בדעת מיעוט שקבעה שניתן היה לאפשר לליצמן לכהן כ"סגן שר רגיל": "לו דעתי היתה נשמעת היינו מאפשרים לחבר הכנסת ליצמן להודיע בתוך 60 יום אם הוא בוחר להיות שר, או שהוא בוחר להיות סגן שר במובנו הרגיל - וזאת בלי מתווה המקנה לו מעמד מיוחד ביחס לסגני השרים האחרים". עמדתה של נאור לא התקבלה והתקבלה עמדתו של המשנה שלה, אליקים רובינשטיין, שקבע שליצמן לא יכול להמשיך ולכהן כסגן שר.
לפיד: נגמרה תקופת הקומבינה הפוליטית
מלשכת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן נמסר בתגובה: "קיבלנו את פסיקת בג"צ ונלמד את משמעותה. הנושא יובא לדיון בפני חברי מועצת גדולי התורה שיתנו הכרעתם וכך ננהג".
העתירה לפסילת סגן שר הבריאות מתפקידו הוגשה על ידי מפלגת "יש עתיד" בחודש מאי האחרון. לאחר הגשת העתירה גיבשה המדינה מתווה לאופן חלוקת העבודה בין השר לסגנו, אך בעתירה נטען כי המתווה הוא אחיזת עיניים. ביש עתיד ביססו את טענותיהם על פסיקות קודמות של בג"ץ מ-2009, ולפיהן "מוסד סגן השר במעמד שר ראוי שיחלוף מן העולם", וכן כי "המוסד של 'כאילו' סגן שר הממלא את פונקציות השר הוא מוסד הקרב לסוף דרכו".
ח"כ יאיר לפיד, יו"ר מפלגת 'יש עתיד', שהייתה זו שהגישה את העתירה באמצעות עו"ד רונן אביאני וגיא בוסי, אמר כי למדינה מגיע שר בריאות במשרה מלאה. "בג"ץ הודיע היום לממשלת ישראל שנגמרה תקופת הקומבינה הפוליטית. מערכת הבריאות היא אחת המערכות הסבוכות והבעייתיות ביותר שיש במדינת ישראל ומגיע לה שר שיוכל למלא את התפקיד עם כל הסמכויות והאחריות הנדרשת משר במדינת ישראל. כמובן שלא מדובר במלחמה נגד החרדים, אלא נגד תרבות הקומבינות והג׳ובים".
רק החלק הראשון
מדובר בפסק דין חלקי בלבד, כשהחלק השני של העתירה עוסק בעצם האפשרות של ראש הממשלה לכהן בו זמנית גם כשר בממשלה. ראש הממשלה, נזכיר, מכהן מלבד תפקידו גם כשר החוץ, שר הבריאות, שר התקשורת והשר לשיתוף פעולה אזורי. "לאורך השנים התבסס בישראל הנוהג כי ראש הממשלה יכול לכהן כשר במשרדים נוספים", כתבה המדינה בתגובה שהגישה לבג"ץ בנוגע לבקשה לקבוע שראש ממשלה לא יכול לכהן גם כשר.
"בפועל, מאז קום המדינה ועד היום החזיקו רובם המוחלט של ראשי הממשלה בישראל בתיק או בתיקים אחרים בנוסף על תפקידם כראשי ממשלה", נכתב עוד בתגובת המדינה. ראשי ממשלה בישראל כיהנו כשרי ביטחון, כשרי חוץ, כשרי אוצר, כשרי חינוך, שרי תקשורת, כשרי בריאות ועוד". המדינה הוסיפה עוד בתגובתה כי כאשר ראש הממשלה מחזיק בידיו תיקים נוספים "הדבר מותיר בידיו כלים להרחבת הקואליציה ולחיזוק יציבותה של הממשלה, ומאפשר טיפולו הישיר בתחומים אשר הוא מוצא כי קיים בהם אינטרס ציבורי ופוליטי מיוחד".