נו קומו כבר: איך מכינים את הילדים להתארגנות הבוקר?
הילדים חוזרים למסגרות וזה הזמן להתחיל לעבוד איתם על התארגנות הבוקר. רוצים להימנע מעימותים אינסופיים על צבע החולצה או גובה הקוקו? קבלו טיפים שיעזרו לכם להעביר את הבקרים הלחוצים בהצלחה
חוזרים ללימודים:
שלום כיתה א': כך תכינו אותם ליום הגדול
מה עושים כשהילד לא מחזיק טוב עיפרון?
קשיי ההתארגנות של ילדים הינה תופעה שכיחה וניתן לזהותה בגיל מוקדם ובכך להקל את ההתמודדות. התערבות מתאימה בבית ובגן יכולה לצמצם את חווית התסכול של הילד והוריו ולשפר משמעותית את איכות החיים.
יכולת התארגנות הינה בסיס חשוב ללמידה ובעלת השפעה נרחבת על כל תפקודי היומיום - בבית, בגן ובבית הספר. ביכולתינו לעזור לילד לרכוש אסטרטגיות לשיפור יכולת ההתארגנות כך שיעזרו לו לתפקד באופן יעיל במסגרות השונות.
חוסר הארגון אינו בשליטתו
חשוב להבין כי הילד אינו מצליח לשמור על ארגון וסדר עקב קשיים העלולים להיות ממקור קשבי, רגשי, מוטורי או קוגניטיבי. פעמים רבות הסיבה אינה ממקור אחד אלא מערבוב של מספר מקורות.
ילד שחווה קשיים אלו מתקשה לעבוד תוך שמירה על סדר וארגון של סביבתו, מתקשה לסיים מטלות ולעמוד בהן גם אם הוא מאד רוצה. למעשה חוסר הארגון אינו בשליטתו ופעמים רבות ההורים נותנים פרושים מוטעים להתנהלותו של הילד (עצלנות, פינוק, חוסר אכפתיות, מרדנות וכו').
לפייסבוק הורים של ynet כבר הצטרפתם? היכנסו עכשיו
בדרך כלל הילדים יהיו מודעים לקשיים אלו ויהיו מעוניינים להבין איך ביכולתם לשנותם. שינוי הרגלי פעילות והתנהגות הם תהליכים הדורשים זמן. פעמים רבות ילדים החווים קשיי התארגנות נולדו להורים שגם הם חווים קשיי התארגנות ועל כן הם מתקשים לעזור לילדם להתארגן מכיוון שאינם יודעים כיצד לעשות זאת.
יש לזכור שילד בעל קשיים אלו לא יהפוך למסודר ומאורגן בן לילה. יתכן וגם לעולם לא יהיה מאורגן אך המטרה היא ללמדו אסטרטגיות שיפחיתו את התסכול ויעזרו לו בתפקודי היום יום ובניהול זמן תקין.
אז מה עושים?
1. יש לתת את הזמן הדרוש להסתגלות, לעשות זאת בזמנים רגועים (לא בבוקר כאשר רמת הלחץ בבית עולה אלא אחר הצהריים או בסופי השבוע).
2. חשוב לערב את הילד בתהליך, להסביר לו את המטרה ובכך להפוך אותו לשותף ואחראי.
3. מחליטים ביחד על קושי אחד הקיים בבית ועליו מתמקדים (התארגנות בוקר, כניסה למקלחת בערב, סידור תיק). חשוב לא לעבוד על מספר דברים יחדיו מכיוון שכך סיכויי ההצלחה נמוכים. עדיף להתחיל מקושי שההצלחה בו היא בטוחה. לאחר שהילד יחווה תחושת הצלחה המוטיבציה שלו תעלה ותשפיע ישירות על המשך התהליך.
אסטרטגיות שניתן ליישם בבית
- הכנת רשימה על פי רצף פעולות מסודר שעל הילד לעשות כאשר הוא קם בבוקר. ניתן ליד הכיתוב לצייר ציור שימחיש לילד טוב יותר מה עליו לעשות. חשוב לא להכביד במילים ולכתוב קצר וברור את הפעילות. את הרשימה ניתן לתלות במקום מרכזי ובולט בחיי הילד בבית. מומלץ לעבור עם הילד מספר פעמים על הפעילויות ועל הסדר שלהן על מנת שיפנים את הרצף הנכון (קימה מהמיטה, התלבשות, הליכה לשרותים, צחצוח שיניים ושטיפת פנים וכו').
- הכנת מערכת לבית הספר שתודבק על השולחן בבית הספר - הדבר יעזור לילד להתארגן לפני השיעור, איזה חומר להוציא מהתיק או מהלוקר לפני שהמורה נכנסת לכיתה.
- הכנת תפריט קבוע לסנדוויץ בבוקר - ההורים והילד יקבעו מראש מה יוכן בכל יום ובכך ימנעו את ההתעסקות בבקר סביב ההחלטה מה לשים בסנדוויץ. נותן לילד תחושת שליטה, ידיעה מה יש לו לארוחת עשר.
- סידור תיק וקלמר - אחת התלונות הנפוצות של ההורים. חשוב שהילד יידע ויוכל לסדר לבד מערכת אך הוא לא תמיד מסוגל. ניתן לאמנו על ידי משחק משותף של הוצאת כל תכולת התיק והחזרה מסודרת ביחד על פי הסדר הנכון: תא לספרים, למחברות, לקלמר ולאוכל. אותו הדבר ניתן לעשות עם הקלמר ותכולתו. לאחר מספר חזרות כאלו הילד מפנים את הארגון הנכון.
מתן דוגמה אישית של ההורה הינה דבר חשוב. כשילד מתבונן על הרגלי הסדר וההתארגנות של הוריו, הוא לומד מהם ולאט מצליח ליישמם. מרפאים בעיסוק העוסקים בתחום זה יודעים להתאים וללמד את הילד והוריו אסטרטגיות ארגון הנכונות לו.
הכותבת היא מרפאה בעיסוק בהתפתחות הילד במכבי השלום ובעלת קליניקה פרטית