מחאת הירושלמים: 'הארנה הפכה חיינו לסיוט'
בשכונת הקטמונים, הסמוכה להיכל הספורט החדש, סובלים חודשים ממחסור חמור בחניה. לטענתם, הארנה נפתחה בניגוד לחוק וללא חניונים מוסדרים: "נכה בכיסא גלגלים פשוט אבוד". העירייה: "פועלים להקלת המצוקה"
"חיים בעוצר": לאחר שהנגישות לבתיהם הפכה לכמעט בלתי אפשרית, תושבי שכונת הקטמונים בירושלים, הסמוכה לאולם הארנה החדש במלחה, הגישו הבוקר (יום ג') עתירה לבית המשפט נגד עיריית ירושלים. בעתירה טוענים התושבים כי העירייה פתחה את הארנה בניגוד לחוק ומבלי שנבנו חניונים שנקבעו בהיתר כתנאי למתן אישור אכלוס. "האוהדים חונים איך שהם רוצים והתושבים פשוט סובלים", זועמים דרי השכונה.
התושבים דורשים מבית המשפט להורות לעירייה לבנות חניון תת-קרקעי בן 500 מקומות וחניונים נוספים לאוטובוסים ולרכבים פרטיים סביב מתחם הארנה כפי שנקבע בהיתר, וכן דורשים לפתוח לציבור חניונים הנמצאים ממערב לארנה, "ולא רק לבעלי מנוי VIP או למיוחסים אחרים כפי שהדבר נעשה כיום".
העתירה, שעליה חתומים בין היתר התושבים דוד אלקיים, שמואל מועלם ואמיר קימה, הוגשה באמצעות עו"ד יוסי חביליו, יו"ר עמותת צחור (צדק חופש שוויון ורווחה בירושלים), ובה הוא טוען כי העירייה הפרה את החוק בהתייחס לחובתה להקים חניונים באזור. בעתירה נטען כי כתוצאה מלחץ של ראש העיר ניר ברקת לפתוח את הארנה מהר ככל הניתן ללא בניית חניון, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אישרה יום לפני הפתיחה בפועל של הארנה הקלה מהוראת התוכנית לבניית האולם. אישור זה כלל בין היתר הקלה בהוראות הקבועות כתנאי לאישור אכלוס, כגון בניית חניון תת-קרקעי וחניונים נוספים.
תושבי הקטמונים טוענים שבעקבות אי-בניית החניונים, חייהם הפכו לסיוט בימי משחקים. תכולת הארנה הצמודה למקום מגוריהם עומדת על יותר מ-11 אלף מקומות, וזאת בנוסף לאצטדיון טדי הסמוך שיכול להכיל יותר מ-33 אלף איש.
התושבים מרגישים חסרי אונים. דוד אלקיים, תושב השכונה וחבר המינהל הקהילתי, סיפר: "זה כמו עוצר. אם אתה מגיע טיפה מאוחר, אתה חונה מאות מטרים מהבית. אם אתה מגיע עם קניות זו בעיה. האוהדים חונים איך שהם רוצים. חוסמים פתחים ומעברי חציה. אדם מוגבל עם כיסא גלגלים פשוט אבוד". לדבריו, "פנינו לעירייה, לא נעשה דבר". מיכל אביטבול, גם היא תושבת השכונה, הוסיפה: "חברים ובני משפחה לא יכולים לבקר, יש עומס ולא נותנים בכלל להיכנס לרחוב. אנחנו פשוט סובלים".
עו"ד חביליו מסר כי "אי-בניית החניונים בניגוד לתוכנית מהווה הן הפרת חוק בוטה והן זלזול בציבור. במקום שהארנה תהיה מוקד לחגיגות, הרי שבשל היעדר חניה היא מהווה מטרד כואב לתושבים הגרים בסביבה וסכנה לבאים אליה, שנאלצים ללכת מרחק רב על הכביש בגלל המכוניות החונות על המדרכה. אני מקווה שבית המשפט יחייב את העירייה לבנות את החניונים, כפי שהייתה צריכה לעשות מלכתחילה".
מעיריית ירושלים נמסר: "העירייה פועלת להקלת מצוקת החניה בקריית הספורט במלחה בעת קיום אירועים גדולים. בעקבות שינויים שבוצעו בהסדרי התנועה במתחם הסובב אצטדיון טדי והארנה, ניכר בחודשים האחרונים שיפור בנושא החניה באזור. העירייה, בתיאום עם משטרת ישראל, מפעילה באירועים גדולים (כדוגמת משחקי נבחרת ישראל, משחקי המכביה ועוד) מערך שאטלים והסעות חינם מחניוני הלאום בכניסה לעיר וחניוני הר הרצל, המפחיתים באופן משמעותי את כלי הרכב המגיעים למתחם קריית הספורט. בנוסף, בזמן אירועים מיוחדים נפתח ללא תשלום חניון הגן הטכנולוגי הסמוך המכיל כ-1,500 מקומות חניה, וכן כ-400 מקומות חניה נוספים הצמודים לאצטדיון טדי, העומדים לטובת הבאים לאירועים באזור.
"חשוב לציין כי כחלק מהפעלת המערך פועלת העירייה בשיתוף המשטרה למניעה ככל האפשר של כניסת כלי רכב פרטיים לאזור במטרה להקל על התנועה והחניה. בשנים הקרובות תהפוך קריית הספורט לאחד המקומות הנגישים ביותר בארץ עם בנייתו המתוכננת של קו רכבת קלה חדש למקום, שייתן פתרון תחבורתי משמעותי באזור כפי שמקובל בערים רבות בעולם".