סין: "דיילת קורקעה בשל משקלה"
התקשורת בסין מדווחת כי עבודתה של דיילת אוויר בחברת התעופה "צ'ינגדאו איירליינס" הופסקה בשל משקלה "שאינו תואם את גובהה". למרות הכחשת החברה את המקרה, נחשפו חוקיה הנוקשים בעניין
האם חברת תעופה סינית קרקעה דיילת בשל משקלה? כך לפחות דיווח בתחילת השבוע העיתון South China Morning Post. על פי הדיווח, הדיילת "לא עמדה בדרישות צוות האוויר", או במילים אחרות היתה שמנה מדי ובשל כך - לטענת הדיילת שלא נחשפה בשמה או בתמונתה - הורדה משירות.
נציג החברה מסר ל-South China Morning Post כי אכן לחברה ישנם סטנדרטים נוקשים באשר לגובה והמשקל היחסיים של אנשי הצוות על הטיסות, אך הכחיש כי עובד כלשהו הורד מטיסה מסיבה זו. על פי חוקי החברה, גובהן של דיילות "צ'ינגדאו איירליינס" יהיה בין 1.60 ל-1.72 ס"מ ומשקלן בין 45 ל-73 ק"ג. עוד על פי חוקי החברה, כך על פי אתר האינטרנט שלה, גילה של מועמדת לשירות צריך להיות צעיר מ-30.
יצויין כי על פי חוקי רשות התעופה האזרחית והכללים הבינלאומיים בעניין, נקיטת צעדים נגד אנשי צוות בשל משקלם היא הפרה של זכויות אדם. בחברת התעופה הסינית מסבירים במילים עדינות, עם זאת, כי "על צוות המטוס להיות אחראי ולפעול במצבי חירום שונים, ואנו מקווים כי הצוות שלנו ישמור על כושר גופני ומצב בריאותי תקין".
אך חברת התעופה הסינית לא לבד. גם בחברות ההודיות ישנן מגבלות ברורות על משקל אנשי הצוות, ולא פעם תקפו בתקשורת את אותן חברות על כך שהגדירו אני צוות כ"שמנים מדי כדי לטוס". על פי החוקים ההודיים, לאיש צוות שנמצא "שמן מדי" מוקצים שלושה חודשים לדיאטה כדי לשוב למשקל הקודם שלו. אם הוא כושל במשימה, הוא יימצא "לא כשיר לטיסה".
ומה עם נוסעים בעלי משקל עודף?
גם הנוסעים לא חפים מבעיות משקל, ואם בעבר נהגו להעלים עין, הרי שחברת "אוזבקיסטן איירווייז" הודיעה לאחורנה כי לצד שקילת המזוודות תשקול גם את הנוסעים שעולים על מטוסיה. צעד דומה נקטה לפני כשנתיים חברת "סמואה אייר" כאשר החלה לשקול נוסעים ולחייב אותם במחיר כרטיסי הטיסה על פי משקלם.
בארצות הברית השמרנית והפוליטיקלי-קורקטית אין ולא היה כל כלל דומה לגבי אנשי הצוות או הנוסעים, אך דיילים עדיין נבחנים גם אם לא באופן רשמי על פי הפרופורציות שבין גובהם למשקלם. החברה היחידה בארצות הברית שהעזה להתקרב ליישום כללים שכאלה היתה Northwest Airlines בשנות ה-70, אז בית המשפט פסק כי על החברה למחוק כל חוק עזר פנימי הקושר בין משקל אנשי צוות לבטיחות הטיסה.