קשב וריכוז: כך תכינו את הילדים ללימודים
לדאוג לארגון בבית, להעביר את המסר שהאחריות לבצע את המטלות היא שלו ולדבר עם הילד ולא על הילד. רגע לפני הצלצול הראשון - 5 טיפים שיסייעו להתחיל את השנה בהצלחה עם הפרעות קשב וריכוז
חוזרים לשגרה: ההתמודדות עם הפרעות הקשב של ילדים בגיל בית הספר היא אחת מהסוגיות השכיחות שעולה לדיון בקרב הורים ומורים כאחד. בודדים המקרים בהם הילדים עצמם שותפים בדיונים אלה, ומידורם מהדיונים מהווה אחד מהגורמים המקשים על הטיפול וההתמודדות עם תופעות הפרעת הקשב.
עוד על הפרעות קשב וריכוז:
בעיה פיזית או רגשית? הכל על הפרעת קשב וריכוז
לא רק בעיה: למצוא את החיובי ב-ADHD
איך להקל על ילד עם הפרעת קשב בכיתה?
כאשר ילד מאובחן עם הפרעת קשב, הכוונה היא להפרעה שמקורה העיקרי בהפרעה נוירולוגית. בהתאם לנתוני משרד הבריאות בישראל שכיחות הפרעה זו היא בקרב 5%-10% מכלל ילדי בית הספר בגילאי 12 שנים. שכיחות התופעה גבוהה פי שלושה בבנים מאשר בבנות, בעיקר בסימנים של תנועתיות יתר ופזיזות.
משמעותה הבסיסית של הפרעת הקשב, היא הקושי לווסת את מיקוד ההתייחסות והלמידה בגלל עומס גירויים חיצוניים ופנימיים. למרות שמכלול הגירויים יתכן ויהיה זהה לכל הלומדים, ילדים עם הפרעות קשב יתקשו להתמקד ויעסקו בו זמנית בכל גירויי שיתעורר. למרות שההגדרה היא אחידה עבור כל המאובחנים כלוקים בהפרעה זו, הדרכים בהן היא באה לידי ביטויי שונות ולכן גם הדרכים להתמודדות צריכות להיות מגוונות ומותאמות לכל ילד וילדה.
על מי משפיעה הפרעה זו בעיקר? מורים טוענים כי תלמידים עם הפרעת קשב מפריעים לסובבים אותם ללמוד, ואילו ההורים טוענים כי ילדים עם הפרעת קשב משפיעים על התנהלות משפחתית תקינה.
כל זאת נכון, אבל, מקור ההפרעה הוא בילד עצמו, ולכן, ההפרעה משפיעה לפני הכל על הילד. מתוך הבנה זו יש להתחיל בשיתוף פעולה שיוביל להתמודדות עם אתגרי הפרעת הקשב.
1. לדבר עם הילד
במקום לדבר עם הסובבים על הילד והקשיים הנובעים מהפרעת הקשב שיש לו, צריך לדבר תחילה עם הילד, ולברר כיצד הוא חווה את חוויות הלמידה וההתמודדות היומיומית ומה הוא היה רוצה לשנות בהתנהלותו. המוטיבציה הפנימית של הילד לשינוי היא הגורם המשפיע במיוחד על התהליך כולו.
מרבית הילדים עם הפרעת הקשב מודעים לכך שמשהו מפריע להם לסיים משימות, להקשיב, לבדוק, להעתיק מהלוח. גם אם אינם קוראים לכך "הפרעת קשב" הם מודעים לקשיים. אף אחד לא אוהב להיות שונה ופחות טוב, ושיח גלוי לא רק שיפזר את עננת המסתורין סביב חוסר ההצלחה, יאפשר בעיקר מציאת פתרונות יעילים.
2. לשתף את הצוות המקצועי בבית הספר
הפתיחות בשיח הישיר בין ההורים, המורים והילד עם הפרעות הקשב מהווה בסיס ראשוני, שחייב להיות מלווה גם בידע ברור על הפרעת הקשב. כל הגורמים השותפים צריכים ללמוד על הפרעת הקשב ומשמעותה בגילאים שונים. הידע מהווה עבור כולם, ובעיקר עבור הילד, כוח קוגניטיבי שבעזרתו מתמודדים עם אתגרי הקשב.
כך לדוגמה, בשעה שהילד מבין שהוא לא מספיק להעתיק מהלוח בגלל מסיחים אובייקטיביים ולא בגלל שהוא "לא חכם כמו כולם", הוא יבקש ביוזמתו לשבת מול הלוח וקרוב אליו על מנת לצמצם את המסיחים הסביבתיים והוא לא יבין זאת כעונש.
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
3. התארגנות בבית
קשיי ההתארגנות של ילדים נובעים מסיבות שונות. בקרב ילדים עם הפרעות קשב, לעיתים קרובות מקור קשיים אלה הוא עומס המידע המציף את הילד בעת הניסיון להתארגן. לכן, אסטרטגיית ארגון המתחילה מהגדרת מטרה ממוקדת כמו "ארגון מערכת השעות למחר", "הכנת הבגדים לבית הספר", "סידור המיטה לקראת השינה", "סידור שולחן האוכל לארבעה סועדים" וכדומה, ממקדות את הילד עם הפרעת הקשב במטרה ברורה שאם מופיע מסיח, ניתן לחזור למטרה העיקרית ביעילות.
4. אחריות
נקודה עקרונית שיש להדגיש במהלך השיח הפתוח עם הילדים היא האחריות. הילד אחראי להתמודדותו עם המטלות ועם אתגרי הקשב. ההורים והמורים נמצאים שם עבורו ולמענו, אך לא במקומו. אין לקבל משפטים כמו "לא הספקתי כי יש לי הפרעת קשב" אלא לכוון את הילד מה ניתן לעשות על מנת להספיק וממי ניתן לבקש עזרה. שיח זה מתאים לכל גיל, כבר מגיל הגן ובמשך כל שנות הלימוד בבית הספר.
5. שיתוף
יש גם הורים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. חשוב מאוד שהורים עם בעיות קשב וריכוז יחשפו וישקפו לילד איך הם מתמודדים עם הפרעות הקשב, כך הילד רואה שאפשר לגדול ולהתמודד עם זה והשד הוא לא כזה נורא וכן ביטחון לילד, שהוא לא לבד במערכה.
המוטו המוביל את ההורים צריך להיות, המבט לעתיד. ילד עם הפרעת קשב יגדל להיות בוגר עם הפרעת קשב. הפרעת קשב לא נעלמת במהלך השנים, אך בהחלט ניתן לרכוש כלים להתמודדות אישית תוך קבלת אחריות מלאה על ההתמודדות ובעיקר על ההצלחות.
הכותבת היא מרצה בתואר ראשון ושני בחינוך מיוחד, המכללה האקדמית אחוה