איך נכפיל את מספר הלומדים 5 יחידות מתמטיקה?
גמישות מחשבתית, למידה גם מהבית והפחתת מספר התלמידים בכיתה עשויים להביא לכך שמספר התלמידים הולומדים חמש יחידות במתמטיקה יגדל
זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד שר החינוך, נפתלי בנט, הציב לעצמו ולמשרדו מטרה: להכפיל את מספר מסיימי חמש יחידות במתמטיקה. המטרה הזו באמת חשובה, במיוחד לנוכח העובדה שבשנים האחרונות יש מגמה משמעותית של ירידה בשיעור התלמידים שבוחרים ללמוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות בפרט ולרמה מוגברת במתמטיקה בכלל. בתור תלמיד שסיים את לימודיו במערכת החינוך לפני כחודשיים, המטרה שבנט הציב אפשרית להשגה - גם בלי להיתקל במכשולים מיותרים בדרך.
כחלק מפתרון כולל, הדבר הראשון צריך להיות גמישות מחשבתית. אנחנו מתגאים בכך שישראל היא אומת ההייטק והסטרטאפים, אבל איך זה יכול להיות שברוב המוחץ של בתי הספר בארץ לומדים מתמטיקה כמו שלמדו לפני 40 שנה. שימוש בטכנולוגיה יכול להיות פתרון מצוין כדי להעלות את שיעור הניגשים לרמות המוגברות במתמטיקה. הכוונה היא לא שהתלמידים יבואו עם טאבלט לשיעור, ישתמשו בו בתור ספר לימוד, ויתגאו "בטכנולוגיה מתקדמת".
הכלי (טאבלט, מחשב, נייר) הוא לא העיקר. השימוש שעושים בטכנולוגיה היא זו שקובעת. אחד הפתרונות היותר פשוטים ליישום בלימודי המתמטיקה בארץ, הוא "הוראה הפוכה". לפי שיטת הוראה זו, התלמידים צופים בבית בשיעורים מוקלטים באינטרנט. השיעורים נועדו להסביר לתלמיד את החומר התיאורטי ולהביא מספר דוגמאות לפתרון תרגילים.
לאחר מכן, כשהתלמידים נמצאים בשיעור הם מתרגלים את החומר הנלמד בהנחיית מורה. לשיטה הזו יתרונות רבים: במקום להתאמץ כדי להדביק את הקצב של המורה בחומר, התלמיד יוכל לשבת נינוח בבית ולצפות בשיעור, ואם יש צורך גם לחזור עליו מספר פעמים.
בנוסף, צריך לזכור שהבחינה במתמטיקה מורכבת מדבר אחד ויחיד - פתרון תרגילים. אם לא נשקיע את שעות המורה בפתרון התרגילים, נאבד זמן יקר שיכל להיחסך על ידי צפייה בסרטונים שמסבירים את התיאוריה. כמובן שהפתרון הזה יכול להיות גמיש; מורה אחד יעדיף ללמד את רוב החומר דרך הסרטונים ומורה אחר יעדיף ללמד את החומר המורכב יותר בכיתה.
חשוב שמשרד החינוך ייתן למורים יד חופשית ללמד, הרי הם אלו שמכירים את הכי טוב את התלמידים ויכולותיהם. בנוסף, העובדה שהתלמידים יבואו עם ידע קודם לשיעור, רק תעלה את יעילותו. גם השוק הפרטי זיהה את הפוטנציאל של השיטה הזו - בשנים האחרונות חברות פרטיות הקימו אתרים באינטרנט שמציעים שיעורים מוקלטים לתלמידי תיכון. כאשר חברות פרטיות עושות זאת בקלות, גם משרד החינוך עם תקציב המיליארדים שלו יכול ליישם את השיטה הזו.
נוסף על כך, הלימודים בחמש יחידות מתמטיקה הם עמוסים. מדובר בהרבה חומר תיאורטי שנפרש על כמות קטנה של שעות לימוד. בעקבות העומס הזה, למורה לא נשאר מספיק זמן בשיעור כדי לעזור לתלמידים עם התרגילים. משרד החינוך מקציב שעות פרטניות, אבל כנראה שהשעות הפרטניות לא עוזרות.
לפי מסמך של מרכז המידע והמחקר של הכנסת, שיעור התלמידים שניגשו לחמש יחידות מתמטיקה בשנת 2012 במחוז דרום, היה קטן פי שתיים מהנתון המקביל במחוז תל אביב. באופן כללי, הדו"ח מצא שככל שהאזור מוגדר פריפריאלי יותר כך שיעור הניגשים לחמש יחידות במתמטיקה הלך וקטן. לפי הנתונים האלו, ניתן לומר שתלמידים שיש להם את היכולת הכלכלית מצליחים להתמודד עם חמש יחידות מתמטיקה, משום שהם פנו לעזרה חיצונית. ולכן, בדיוק בנקודה הזו משרד החינוך נכשל - הוא לא הצליח לתת מענה בעצמו לצרכי התלמידים. ואגב, לפני הכול, חובה לצמצם את הפערים האדירים האלו.
בהמשך לפתרון הקודם, חשוב לצמצם את מספר התלמידים בשיעורי המתמטיקה ל-20 תלמידים בקבוצה. המענה שיוכל לתת המורה יהיה רחב הרבה יותר. נכון, תקציב משרד החינוך הוא מוגבל, ולכן כדאי להקציב פחות שעות פר תלמיד, אבל עדיף שאותן שעות יהיו הרבה יותר יעילות ואיכותיות.
בנוסף לכך, צריך לשים לב שתלמידים רבים פורשים ממתמטיקה דווקא בכיתה י"א. יש לכך סיבה אחת - השאלון בשנה הזו הוא עמוס ביותר, אורכו שלוש וחצי שעות. כמו כן, המערכת בכיתה י"א היא עמוסה באופן כללי. העומס הזה לא מותיר ברירה, משום שמתמטיקה כמו שרק היא יודעת, לוקחת חלק עצום מהזמן שיש לתלמיד בבית. לעומת זאת, השאלון בכיתה י"ב עמוס הרבה פחות ואורכו כשעתיים.
על משרד החינוך לחשוב מחדש כיצד ניתן לאזן ביניהם. ושוב, גם הפתרון הזה זניח מבחינה תקציבית. אבל, כשהממשלה מתחלפת כל שנתיים וחצי, כשתקציב משרד החינוך צפוי לרדת בשנה הבאה וכשחמישה שרי חינוך התחלפו בעשור האחרון - משום מה, אני פסימי.
• הכותב הוא כתב לענייני חינוך באתרEduAction .