חטיבת ביניים: כך תעזרו לילדים במעבר
ואם לא יהיו לי חברים? ומה יקרה אם לא אמצא את הכיתה? ואיך אצליח ללמוד לכל המבחנים? לקראת המעבר המשמעותי לחטיבת ביניים - טיפים שיעזרו לכם לסייע לילדים להשתלב בהצלחה
רגע לפני הכניסה לחטיבת ביניים, יש מקום להתייחס למעבר הנדרש מהילדים בין החופש הגדול לבית הספר. מעבר זה בפני עצמו אינו קל – הליכה לישון בשעות מאוחרות, קימה ללא שעון מעורר, ללא מחוייבות, תחושת חופש מוחלטת, לסדר יום מוקפד, שיעורי בית, חוגים ושעת שינה קבועה.
חוזרים ללימודים:
קשב וריכוז: כך תכינו את הילדים ללימודים
נו קומו כבר: איך מכינים את הילדים להתארגנות הבוקר?
תלבושת אחידה: בנות בחולצות צמודות, בנים בחולצות נוחות
ילדנו נכנסים לתקופה חדשה, לא פשוטה ומבלבלת במעבר שבין בית הספר היסודי לחטיבת הביניים.
בנוסף לתהליכים הפנימיים הלא פשוטים, ילדינו נדרשים להסתגל למסגרת חדשה, בה הם לפתע "הקטנים" בבית הספר, הרשת החברתית שלהם משתנה, הם נדרשים לייצר לעצמם מעמד חברתי חדש, מסגרת הלימודית תובענית יותר, המורים חדשים, המיקום חדש ועוד.
מן הסתם מעבר שכזה כרוך בהתעוררות חששות ופחדים לקראת העתיד שבשלב זה נתפס כלא ידוע. חשש זה נמצא בכל מעבר חיים משמעותי ונתפס כנורמטיבי.כהורים באחריותנו לתת למתבגרינו את המקום להביע את רגשותיהם, את חששותיהם באופן פתוח ומאפשר.
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
מעבר לכך ניתן להשתמש בכלי האימון כדי להקל על תהליך הכניסה לחטיבה. באימון אנו מאמינים שמעברים למרות האתגרים שהם מביאים אתם, הם גם הזדמנות לשינוי מבורך. כחלק מהסתכלות על המעבר כהזדמנות יש מקום להשתמש בכלי העצמה, לסייע למתבגר לראות את כוחותיו, עוצמותיו וכיצד הן יכולות לסייע לו בתהליך המעבר.
מה אפשר לעשות כדי לעזור לילדינו?
1. התחילו את ההכנה לחטיבה לפני
- דברו על השינוי, אפשרו להם לתאר את חששותיהם, הביעו תמיכה.
- בקרו בחטיבה מראש, וודאו אתם שהם יודעים את הדרך לשם ובחזרה.
- בקשו מקרובים לספר על המעבר לחטיבה הספציפית הזו.
2. בימים הראשונים
- היו במרחק שיחת טלפון.
- אפשרו להם "לקטר", זכרו שהקושי לגיטימי.
- הפכו את הקושי לאתגר שהם מסוגלים לעמוד בו – סייעו להם להסתכל על המעבר בתפיסה "חיובית".
- אל תייצרו שינויים נוספים בחייהם – שמרו על השגרה המשפחתית.
3. בהמשך השנה
- היו לצידם – אם נתקלו בקשיים לימודים – הכינו אותם לשיחה עם המורה, התערבו רק במידת הצורך ובתיאום איתם; אם קיימים קשיים חברתיים, הקשיבו להם, היו לצידם, אל תרוצו לחפש אחר פתרונות, תנו להם את האפשרות להתמודד.
- צרו איתם חזון לשנה הראשונה – מה היו רוצים להשיג בשנה הזו ברמה הלימודית ו/או החברתית?קבעו יעדים ותוכנית פעולה. צרו איתם משימות קבועות שיביאו אותם לתחושת הצלחה.
ולבסוף בנימה אישית, כאם לשלושה, שתיים שסיימו כבר את החטיבה ואחד שעוד שנה יכנס אליה, החטיבה לעתים קלה יותר לילדינו מי לנו. החששות שלפני, הלחץ שהם יוצאים מחזקתנו, ואין לנו אפשרות להתערב בכל דבר, לא קלה גם לנו.
זכרו שגם עבורכם זה שינוי, הם גדלים ואנחנו נדרשים לשחרר, להיות במקום מאפשר ופחות במקום מתערב. עבדו על עצמכם, האפשרות לשחרר תייצר מערכת יחסים טובה יותר עם ילדיכם.
הכותבת היא פסיכותרפיסטית, מאמנת אישית ובעלים של גומא - המרכז לאימון וגישור