פולקסווגן הענקית הפסידה לסוזוקי הקטנה
שיתוף הפעולה בין פולקסווגן לסוזוקי, במסגרתו רכשה ענקית הרכב 20% ממניות היצרנית היפנית, הגיע לסיום במפלה לגרמנים
פולקסווגן חייבת למכור את אחזקותיה בסוזוקי - כך הכריע ביהמ"ש הבינלאומי לבוררות. פירוש הדבר ששיתוף הפעולה בין סוזוקי לפולקסווגן, שיצא לדרך בדצמבר 2009 ועלה במהירות על שרטון, הגיע לסיומו. בכך גם ניצחה סוזוקי, יצרנית קטנה יחסית במונחים גלובאליים, את יצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם נכון לרגע זה.
ביהמ"ש פסק כי פולקסווגן תמכור חזרה לסוזוקי את המניות שרכשה ביצרנית היפנית - 19.9% מסך המניות של החברה. סוזוקי הגישה תביעה לבוררות בנובמבר 2011, לאחר שפולקסווגן סירבה למכור חזרה את המניות ולפרק את השותפות. הגרמנים החזיקו בנתח אותו רכשו בינואר 2010 בתמורה ל-1.7 מיליארד יורו.
מהחלטת ביהמ"ש עולה כי סוזוקי הצליחה להוכיח שפולקסווגן הפרה את החוזה שהצדדים חתמו ב-2009, אך לא פסק עדיין פיצויים - עליהם יוחלט בהמשך. בסוזוקי טענו בפני ביהמ"ש כי פולקסווגן לא עמדה בחלקה בחוזה - ובין היתר מנעה מהיפנים גישה לטכנולוגיות רכבי כלאיים שהיו אחת הסיבות העיקריות לחתימה על ההסכם. בתמורה, הגרמנים היו אמורים לקבל גישה לרשת ההפצה של סוזוקי בהודו ושווקים מתפתחים אחרים.
"זה הרגיש כמו עצם קטנה תקועה בגרון... אני מרגיש רענן עכשיו", כך התבטא יו"ר ומנכ"ל היצרנית היפנית, אוסאמו סוזוקי, במסיבת עיתונאים רגעים לאחר פרסום הכרעת ביהמ"ש. מפולקסווגן נמסר כי "אנו מברכים את העובדה שיש כעת בהירות. שיתוף הפעולה בין שתי החברות הסתיים".
על-פי אתר סוזוקי, פולקסווגן מחזיקה נכון לסוף שנת הכספים הקודמת (31 במרס) ב-111.61 מיליון מניות סוזוקי, ששוויין מוערך בכ-463 מיליארד ין (כ-3.81 מיליארד דולר), זאת על-פי שער המנייה האחרון שנקבע ביום שישי.
מסוזוקי נמסר כי בכוונתה לקנות את המניות חזרה במחיר "הגיוני", אך היצרנית לא נוקבת בשער אותו היא צופה לשלם. לדברי פולקסווגן, בנק השקעות הופקד על ייעוץ לגבי מכירת המניות חזרה לסוזוקי. ואילו בשוק המניות מעריכים אנליסטים כי סוזוקי תשלם מחיר דומה לשער שנקבע ביום שישי.
לפיהם, ליצרנית כיום רזרבת מזומנים של כטריליון ין, כך שהרכישה לא תשפיע באופן דרמטי על מאזני החברה. גם לדברי סוזוקי, רכישת המניות חזרה לא תשפיע על תחזיות הרווח השנתיות שלה.