יקר להם: הכווייתים לא מוכנים לשתוק כמו דג
מחירי הדגים בכוויית האמירו ופגעו בכיס התושבים עד שמחאה ברשת הותירה את שווקי הדגים ריקים, גרמה לסוחרים להפסיד כסף רב, והם נאלצו בלית ברירה להוריד את המחירים. ובמצרים קיבלו תיאבון למחאת בשר משלהם
הדג מסריח מהראש: מחירי הבשר והדגים במצרים ובכוויית נמצאים בשמיים, אבל קמפיינים שהושקו ברשתות החברתיות - "תנו לדגים להירקב" ו"לא צריכים בשר" - קוראים לצרכנים לא לקנות את הבשר והדגים, אף שהם זוכים לפופולריות רבה על שולחן האוכל במדינות אלה.
עוד סיפורים מרתקים בדף הפייסבוק של דסק החוץ
בעקבות הקמפיינים ברשת, גולשים תיעדו בימים האחרונים את שווקי הדגים בכוויית, והתוצאה - תנועה דלה במיוחד. "באתי לראות בעצמי למה גרם החרם", אמר אזרח כווייתי לרשת CNBC. "השוק הזה עמוס בדרך כלל מדי יום. בשעה הזו (אחרי תפילת אחר הצהריים), המקום שבו אנחנו עומדים כעת, אי אפשר להסתובב בו".
היעדרות הצרכנים משווקי הדגים גרמה לסוחרי הדגים הפסדי ענק, 90 אחוזים לטענתם, ובלית ברירה הם נאלצו להוריד את מחירי הדגים. הדג המפורסם "א-זביידי", למשל, ירד מחמישה עשר דינר (195 שקלים) לקילוגרם לעשרה דינר (130 שקלים) לקילוגרם, ויש המדווחים כי בכמה מקומות אף לשישה דינרים (78 שקלים).
הסוחרים או הרשויות - מי אשם בעליית המחירים?
מי האשם בעליית המחירים ה"משוגעת" של הדגים בכוויית? תלוי את מי שואלים. רבים בנסיכות המפרצית מאשימים את הסוחרים בחמדנות ובהעלאת מחירי הדגים בשעה שהמדינה לא מפקחת עליהם. הסוחרים טוענים מצדם כי הרשויות הן שאשמות משום שמנעו את כניסתן של יותר ממאה סירות לתוך המדינה בנימוקים של אי עמידה בתקנות או בחוקים מקומיים, ולכן היצע הדגים ירד ומחירם בשווקים עלה. "בעזרת אללה, המחיר של קילו דג א-זביידי יגיע לחמישה דינר", אמר אחד המחרימים.
פארס א-שימרי, פעיל בקמפיין החרם, הסביר לרשת "סקיי" בשפה הערבית את דרך הפעולה של המוחים: "מחיריהם של מוצרים רבים בכוויית עלו, אבל הם לא נוגעים לכל שכבות החברה הכווייתית. המוצר הזה (הדג) נוגע לכל השכבות. חשבנו שזו תהיה סנונית ראשונה למאבק בעליית המחירים של המוצרים האחרים. בעזרת אללה, אנחנו נטפל בכל המוצרים האחרים, כמו בשרים למשל". הוא הסביר, למען הסר ספק, כי מאחורי המחאה המקוונת לא עומדים מפלגות או גורמים פוליטיים.
הצלחת מחאת הדגים בכוויית נתנה תיאבון למדינות ערביות אחרות. במצרים, למשל, השיקו קמפיין ברשתות החברתיות שקורא להחרים את הבשרים בשווקים עד שיורידו את מחיריהם. מחיר של קילו בשר נע בסביבות 90 לירות מצריות (46 שקלים). ריפאעי אל-ברדיסי, אחד מיוזמי הקמפיין בעיר סוהאג שבדרום המדינה, סיפר כי "הרעיון להחרים את הבשרים נולד אחרי שמחיריהם עלו מ-65 לירות מצריות ל-85 או 90 לירות מצריות. זה דבר חסר תקדים במחוזות של מצרים העליונה, שמחירי הבשר בהם תמיד נמוכים ביחס לשאר המחוזות בגלל האופי הכפרי שלהם".
הקמפיין במצרים כבר נושא פרי וקצב המכירות של הקצבים במדינה הערבית נפגע, והם מפסידים כסף רב. הקצבים מצדם לא לוקחים אחריות על עליית מחירי הבשר וטוענים כי כל דיבור על ירידת מחירים הוא בגדר שמועה בלבד.
סגן ראש מחלקת הקצבים בלשכת המסחר של קהיר, מוחמד שרף, אמר כי העלייה במחירי הבשר לא קשורה לחמדנות של הסוחרים והקצבים במצרים. לדבריו, המחסור בבשר לצד הביקוש הגובר אחראים לעלייה במחירים. האיש שהפך לדוברם של הקצבים במצרים אמר כי ייתכן כי הקמפיין ברשת יצליח ומחירי הבשר יירדו בתנאי שיהיה היצע של בשר.
ברשות להגנת הצרכן המצרית בירכו על הקמפיין נגד מחירי הבשר הגבוהים, ואמרו שמדובר ב"קמפיין של האזרחים נגד הניצול". ממשלת מצרים עצמה לא מתנגדת לקמפיין זה "אם הוא למען האזרח". משרד האספקה מסר שהוא מכין כמויות נוספות של בשר לסופרמרקטים כדי להיאבק בעליית המחירים.
בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" היוצא לאור בלונדון, שידוע בסיקור נגד משטרו של נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, צוטטו אזרחים מצרים אומרים שהקצבים לא צריכים להיות המוקד של המחאה, אלא דווקא הממשלה שמוליכה שולל את האזרחים ומנסה לגרום להם לקנות בשר במחיר מופחת בסופרמרקטים של הצבא והמשטרה (הממשלתיים) במקום אצל הקצבים הפרטיים.