הכשרות המורים ומוטיבציית התלמידים: למהפכת המתמטיקה יש סיכוי?
שר החינוך בנט הציג אתמול את תוכניתו לשינוי לימודי המתמטיקה בישראל. התומכים נרגשים: "התוכנית טובה ומכוונת נכון". המבקרים ספקנים: "להצניח מורים ישר ל-5 יחידות זה בעייתי"
"המטרה שלנו היא לדחוף תלמידים שמוותרים לעצמם". בקריית החינוך הדתית אמי"ת בשדרות מתרגשים מאוד לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה. פרט לעובדה ש-1 בספטמבר נחשב תאריך חגיגי, הפעם מורגשת במוסד התלהבות יתרה. התיכון בשדרות נמנה עם 700 מוסדות בארץ שבהם ילמדו מתמטיקה ברמת חמש יחידות לימוד.
שר החינוך נפתלי בנט הציג אתמול (יום א') את התוכנית הלאומית להגדלת מספר התלמידים שייגשו לבגרות במקצוע המאתגר ברמה של חמש יחידות לימוד, כשמטרת העל היא להכפיל את מספר הניגשים בארבע השנים הקרובות.
לפי התוכנית, שעלותה 75 מיליון שקלים, בתוך ארבע שנים יוכפל מספר המורים המלמדים חמש יחידות מתמטיקה מ-1,000 ל-2,000, ויתווספו 15 אלף שעות הוראה ותגבור במתמטיקה. בנוסף, משרד החינוך יאפשר השנה לכל התיכונים בארץ ללמד חמש יחידות מתמטיקה, ותתאפשר פתיחת מגמה כשמינימום התלמידים יעמוד על שישה ולא עד 14, כפי שהיה נהוג עד היום.
מנהל התיכון בשדרות, מוטי ארבל, אמר בעקבות כניסת המוסד לתוכנית כי "עד היום הייתה לנו כיתה דרך התיכון הווירטואלי שנתן מענה חיובי וטוב, אבל מטבעו הוא מתאים לתלמידים עם מוטיבציה בשמיים ואחריות אישית מאוד גבוהה. המטרה שלנו היא לדחוף תלמידים שמוותרים לעצמם, ופה יש צורך במורה אנושי, שמלמד ומדבר איתם".
במגמה החדשה בתיכון ילמדו החל מהשבוע כ-20 תלמידים. לדברי המנהל, "בזכות סל השעות שקיבלנו ממשרד החינוך הצלחנו לפתוח את המגמה. אנחנו החלטנו להעז. השיח על חמש יחידות צריך להפוך לטבעי, שתלמיד בכיתה ז' יגיד 'אני רוצה חמש יחידות', ושזה לא יהיה לנחלתם של המצטיינים בלבד".
שחר זהבי, תלמיד י"א בתיכון לאומנויות בירושלים, החל את לימודיו בתיכון ברמת חמש יחידות לימוד, אך בשל העומס והמחסור בכלים להתמודד עם המקצוע נאלץ לרדת לשלוש יחידות. "כשעליתי לכיתה י' ידעתי שאני רוצה לעשות חמש יחידות לימוד. התחילו השיעורים ולא עמדתי בעומס ונכנסתי לתסכול. המורים לא שמו לב לזה בכלל, ופשוט הפסקתי להגיע לשיעורים".
אחרי שסיים עם ציון 95 ברמת שלוש יחידות, עורך כרגע זהבי השלמה לארבע יחידות. לדבריו, "מבחינת היכולות והמוטיבציה שלי אני בטוח שיכולתי להתמודד עם חמש יחידות, הבעיה שלא ידעתי איך להתכונן למבחנים בבית, לא היו לי את הכלים הנכונים, צברתי פער ולא ידעתי איך לצמצם אותו, ופשוט ויתרתי". על התוכנית החדשה אמר התלמיד: "אני חושב שאם ייתנו לתלמידים את הכלים הנכונים הם ירצו ללכת לחמש יחידות. אם אני הייתי מקבל את התמיכה והדחיפה, הייתי נשאר".
מורה למתמטיקה אמר בהתייחסותו לנושא כי "התוכנית החדשה של משרד החינוך טובה ומכוונת נכון. אכן חסרות שעות הוראה רבות כדי לתמוך בתלמידים ולאפשר להם לעשות בגרות מתמטיקה ברמת חמש יחידות. צריך להבין שמלבד לימוד החומר, במתמטיקה דרושות שעות רבות לתרגול. אם יוקצו מספיק שעות ומבלי להוסיף תכנים לתוכנית הלימודים הדבר יאפשר להגיש עוד תלמידים שעד עתה היו בשוליים וירדו ל 4 יחידות".
המורה ציין כי חשוב שבכירי המשרד יסבו את תשומת לבם גם לנושא המוטיבציה ללמידה, שמושפעת רבות מאופן ההוראה של המורים. "צריך לתת למורים כלים ללמד בצורה חווייתית ונעימה שתקרב עוד תלמידים למקצוע. כמורה למתמטיקה אני ודאי שמח שנותנים דגש רב למקצוע, אבל כאיש חינוך אני מעט מודאג שייתכן שחלק מהמסר הסמוי של הקמפיין הנוכחי הוא שרק מי שעושה 5 יחידות לימוד יצליח בחיים".
"לגננות יש חרדות ממתמטיקה"
פרופ' דורית פטקין, ראש התוכנית לתואר שני בחינוך מתמטי לבית הספר היסודי ממכללת סמינר הקיבוצים, טוענת כי ההחלטה להחילה רק על תלמידי בתי הספר העל יסודיים מוטעית. לדבריה, היחס של התלמידים למקצוע המתמטיקה מתעצב הרבה לפני כיתה י', כי אם כבר בחינוך היסודי ואפילו בגן הילדים. "הבעיה העיקרית היא שלגננות ומורי בתי הספר היסודיים יש חרדות ממתמטיקה ויש להם גם ידע שגוי במקצוע. רובם לא הוכשרו למקצוע ומלמדים אותו, ואלה שהוכשרו למקצוע לא מלמדים אותו. כל אלה בהכרח משפיעים על הלומדים, ולכן הרעיון הוא נפלא, אבל היה נכון להחיל אותו כבר מהכיתות הנמוכות. התחושה היא שלא הייתה פה ראייה מערכתית". פרופ' פטקין ציינה גם כי במשך שנים תוכניות הלימודים של מתמטיקה לא עודכנו, מה שפוגע באופן ניכר בלמידה.
השר בנט התייחס לטענות הללו במסיבת העיתונאים אתמול והסביר כי נושא הכשרת המורים בחינוך היסודי הונח על שולחנו וכי הדבר נמצא בדיונים בין גורמי המקצוע במשרד החינוך. לדבריו, נכונה
הטענה כי בגיל הנמוך מורה טוב ומקצועי הוא שישפיע על אהבת המקצוע בקרב תלמידיו.
במסגרת התוכנית, סטודנטים למתמטיקה לתואר ראשון יקבלו מימון מלא של שכר הלימוד ומלגת קיום, ובתנאי שיתחייבו כי בסוף התואר יעסקו בהוראה לפחות חמש שנים. מדובר ב-50 מורים בשנה למשך חמש שנים. "בשביל לדעת ללמד חמש יחידות לימוד, אתה חייב לדעת מה קורה בכיתות הקודמות. לקחת את המורים החדשים ולהצניח אותם ישר לחמש יחידות לימוד ולהגשה לבגרות זו דבר בעייתי. בדרך הזו אנחנו נצמיח דורות שיודעים טכניקה, אבל לא יודעים הבנה. להתמודד עם כיתה זה לא דבר פשוט", אומרת פרופ' פטקין.
פרופ' צבי ארד, נשיא המכללה האקדמית נתניה ומומחה למתמטיקה מציין נקודה נוספת שדורשת טיפול, והיא העובדה שרק 19% מהמורים שמלמדים מתמטיקה בתיכון הם בוגרי מתמטיקה באוניברסיטאות. "מדובר בפגם יסודי שמחייב הרחבת המחלקות למתמטיקה כדי לייצר דור של אנשים שמבינים מתמטיקה לעומק. אם אנחנו שואפים להעלאה אמיתית של רמת לימודי המתמטיקה בבתי הספר, לא רק בהצלחה בבחינות הבגרות, אלא גם בהבנה של הכלים המתמטיים, יש לעודד יותר בוגרי מתמטיקה להיכנס להוראה ולפעול להכשרות מקצועיות של המורים בתחום".