רכב חדש: הליסינג נחלש, הלבן עדיין שולט
רשות המסים מסכמת את שוק הרכב בשנה החולפת והמסקנות: הכנסות המדינה זינקו דרמטית, מערכות הבטיחות הפכו נפוצות יותר, המכוניות כיום מזהמות פחות ולבן הוא עדיין הצבע המועדף. וכמה אנחנו נוהגים בשנה בממוצע?
רשות המסים הכניסה אשתקד 10.34 מיליארד שקל לקופת המדינה ממסים המוטלים על ייבוא רכב וחדש וחלקי חילוף. כך עולה מנתונים שמפרסמת המחלקה הכלכלית של הרשות. בהשוואה ל-2013 מדובר בזינוק חד של 24% בהכנסות, בעיקר תודות לצמיחה דומה בייבוא מכוניות לישראל.
מהדו"ח המפורט עולה עוד כי תמריצי מסים שהובטחו ליבואניות שיתקינו מערכות בטיחות מתקדמות מבית מובילאיי ואיוואקס, השפיעו מיידית על מספר כלי הרכב בהם הותקנו מערכות אלה. אם ב-2012 ו-2013 לא היו כאלה כלל, הרי שבמחצית הראשונה של 2014 כבר הותקנו מערכות כאלה בכ-4% מכלי הרכב, ומספר זה גדל פי 4 במחצית השניה של השנה ל-16%.
יותר הכנסות, נסועה זהה
בסך הכל זינקו הכנסות המדינה ממכס על רכב חדש בלא פחות מ-37% אשתקד. הכנסות ממס קנייה לבדו גדלו ב-25%, ואילו ההכנסות מערך הייבוא עלו ב-15%. דווקא בהכנסות מייבוא חלקי חילוף נרשמה ירידה: 9% בשיעור המכס ו-2% במס הקנייה, אלא שאלה נבלעו בקלות על-ידי הצמיחה ברכב החדש. בסך הכל נהנתה המדינה מזינוק הכנסות של 24% אשר התבטאו בכ-10 מיליארד שקלים, מרוכשי ובעלי רכב בישראל.
ומה על חברות הליסינג, שליטות השוק בעבר? הנתונים העדכניים מראים כי החברות הגדולות ממשיכות להיחלש, וחלקן בצי הרכב הישראלי צנח לכ-15% מ-2.88 מיליון כלי הרכב בישראל. לשם השוואה, לקוחות פרטיים רכשו 56% מכלי הרכב החדשים שעלו לכביש ב-2014, עלייה ברורה לעומת 51% בשנתיים שקדמו לה. יש להניח כי היחלשות חברות הליסינג נובעת מהרפורמה בשווי השימוש המשולם למדינה, אך כפי שציינו ברשות, גם בהוזלת ההלוואות לרכב חדש תודות לריבית הנמוכה אשר הפכה רכישה פרטית לכדאית יותר.
גם ברמות הזיהום הממוצעות נרשם שיפור, בין היתר כתוצאה מ"המיסוי הירוק". אשתקד חל זינוק במספר רכבי הכלאיים שנמכרו בישראל, ואשר תפסו נתח שוק של יותר מ-4% (כ-10,000 כלי רכב), לעומת כ-3% (כ-6,000) ב-2013. גם היצע הדגמים בעלי ההנעה האלטרנטיבית שנמכרים כאן גדל בכמעט פי 2 - 31 דגמים לעומת 16. ברשות התקשו להסביר האם רמת הזיהום של כלי רכב חדשים טובה מבעבר, אך רמת פליטת המזהמים הממוצעת ירדה, ויורדת למעשה באופן קבוע מאז 2009 עת נכנס לתוקפו המיסוי הירוק. רמת הפליטה הממוצעת של כלי רכב שיובאו אשתקד עמדה על 140 (גרם לקילומטר), לעומת 144 שנה מוקדם יותר ו-178 ב-2009.
אשתקד צברנו בממוצע 14.3 אלף ק"מ ברכב פרטי, בדומה לנתון 2013, ו-24.5 אלף ק"מ בממוצע לרכב מהמעביד (ירידה קלה). גם הנסועה (קילומטרז') שצברו מוניות וכלי רכב מסחריים קטנים, ירדה קלות. ברשות המסים מצביעים על מגמת ירידה רציפה מאז 2011 בנסועה הממוצעת, ומסבירים זאת בין היתר בעלייה בחלקו של רכב פרטי בכלל צי הרכב.
יותר בטוחות, פחות בייבוא אישי
שיפור מורגש עוד יותר נרשם ברמת הבטיחות. 16% מהמכוניות שנמכרו ב-2014 צוידו במערכת בטיחות בהתקנה מקומית - בעיקר מתוצרת מובילאיי ואיווקס המציעות התראת התנגשות וסטייה מנתיב. יחד עם שיפור במפרט הבטיחות הממוצע, דירוג הבטיחות של צי הרכב הישראלי שודרג: אחוז המכוניות החדשות שנמכרו בדירוג בטיחות 0 ירד מ-10% ל-7% בלבד, רמה 1 ירדה מ-58% ל-42% ומנגד נרשם זינוק ברמת בטיחות 6 מ-0.2% ליותר מ-9%. לכך אחראיות בעיקר מערכות הבטיחות בהתקנה מקומית.
ברשות המסים זיהו בשנה שעברה גם שחיקה משמעותית בכוח הייבוא האישי. 999 מכוניות בלבד נמכרו דרך הסוכנים הללו, צניחה של 20% לעומת 2013, אז נמכרו 1,252 מכוניות. מדובר בכמות של כשליש מנתוני השיא של 2008 ו-2009, שנים בהן נמכרו יותר מ-3,000 מכוניות בייבוא אישי בכל שנה.
להיחלשות הייבוא האישי אחראי, במידה מסוימת, הייבוא המקביל המוסדר יותר - בעיקר בדגמי טויוטה והונדה. גם מותגי יוקרה סבלו עם זאת מצניחה בייבוא האישי - למשל מרצדס שמובילה את התחום עם 284 יחידות, קרוב למחצית ממספר המכוניות שמסרה בשנת 2011 (521). למרות זאת מרצדס דווקא הגדילה את נתח השוק שלה בייבוא האישי - 28% לעומת 24% ב-2011.
גברים מעדיפים אפור, נשים אדום
פילוח מעניין נוסף שעורכת רשות המסים, מתייחס להעדפת הישראלים ברכישת רכב חדש: הצבע המועדף בישראל נותר לבן עם 34%, כאשר 35% מהגברים בחרו בו לעומת 33% מהנשים. גם אפור מועדף יותר על-ידי גברים - 32% מול 29% (31% מסך המכירות), בעוד ששני המינים מעדיפים שחור במידה שווה - 14% מהמכוניות החדשות שנמכרו בשנת 2014.
הצבע האדום לעומת זאת, מועדף באופן ברור על-ידי נשים. 9% מהנשים בחרו בגוון הבולט, לעומת 5% בלבד מהגברים. בסך הכל צבע זה היווה כ-6.5% מצי הרכב החדש ב-2014, מה שהקנה לו את המקום החמישי בעדיפות הישראלים אחרי כחול (8% מהנשים והגברים).