שתף קטע נבחר
 

הטעמים הישראלים כובשים את העולם

פתיתים וקוסקוס ליפנים, וופלים לאיראנים, טחינה לטייוואנים, יין לצרפתים ותה לסינים. יותר ויותר חברות מזון ישראליות מייצאות אוכל ישראלי לחו"ל ובשנים האחרונות הפכה ישראל למעצמה קולינרית ברחבי העולם בזכות החדשנות, המגוון והאיכות. "הקניינים במזרח מעריכים את המוח הישראלי"

הסכם גרעין עם איראן טוב או לא, ומה תעשה ישראל בעניין, שאלות אלו כנראה שלא ממש מעניינות את קהילת הגולים האיראנים בארה"ב. לאחרונה גילתה הקהילה עניין בוופל המיוצר בישראל ואיראנים קונים אותו בכמויות, וזוהי רק דוגמה אחת.

 

עוד בנושא

רוצים לייצא לחו"ל? אין תחליף ללחיצת יד

ביורוקרטיה וחסמי יצוא: עם מה מתמודד ההיי-טק?

 

הטעם הישראלי היה אהוב מאז ומעולם, אך בשנים האחרונות ניתן לומר כי ישראל נתפסת ברחבי העולם כמעצמה קולינרית, אם בזכות החדשנות, המגוון, האיכות, אך לא פחות מכך העובדה שרובו של האוכל הישראלי המיוצא לחו"ל כשר, המהווה מדד גם בקרב האלרגנים שסומכים על כך, שאם המזון מפוקח ניתן לאכול אותו ללא חשש, וגם המוסלמים שזקוקים לחלאל - הכשרות המוסלמית. ותו הכשרות שמוטבע על המוצרים הישראליים בהחלט מספק אותם.

גרף יצוא המזון והשתייה הישראלי לחו"ל (הנתונים ממכון היצוא) (הנתונים ממכון היצוא)
גרף יצוא המזון והשתייה הישראלי לחו"ל(הנתונים ממכון היצוא)

במחצית הראשונה של שנת 2015 יצוא המזון והמשקאות הסתכם בכ-454 מיליון דולר, ירידה של כ-8% לעומת מחצית מקבילה אשתקד. ובמהלך 2014 כולה הסתכם יצוא המזון והמשקאות כולה בכ-945 מיליון דולר. מאז תחילת שנות האלפיים יצוא המזון והמשקאות מישראל כמעט והוכפל.

 

מחפשים במזרח את הטעם הישראלי

"בשנה האחרונה היו לנו קניינים מהמזרח, טייוואן, סין ויפן שבאו כדי לישראל כדי למצוא תחליפים לאורז ולנו לא חסרים כאלו", אומרת קרולין נווה, מנהלת ענף מזון ומשקאות, במכון הייצוא. לדבריה, במהלך שבוע ישראל שעתיד להתקיים בטייוואן בנובמבר הקרוב, יוצגו מאכלים ישראליים רבים בהם תה ישראלי שעתיד להימכר בסין - "מה שנקרא למכור קרח לאסקימוסים. הקניינים המקומיים ביקשו במיוחד שנציג פתיתים וקוסקוס, ולפי ההצלחה שתיהיה ב"שבוע ישראל בטייוואן" יוחלט מה מהאוכל הישראלי יעלה על המדפים. חשוב להם שנביא דברים שיכולים להחליף את האורז, אך עם ערך תזונתי ומשביע, כך הם יכולים לגוון את החיים שלהם באכילה ובטעמים חדשים", מסבירה קרולין.

דוכן לאומי ישראלי בתערוכה עולמית (יח"צ) (יח
דוכן לאומי ישראלי בתערוכה עולמית(יח"צ)

"קניינים מיפן אמרו לי: אנחנו יודעים שיש לכם את כל הטרנדים האפשריים ואצלכם נמצא את הכול, וזו אמירה חזקה", מוסיפה בגאווה ישראלית. "שמנו לב שהם מחפשים את ההזדמנויות כאן, הם פתוחים לרעיונות חדשים ומחפשים לייבא מאיתנו. דווקא במזרח אין בכלל את כל העניין הפוליטי", מבהירה. "הם מאוד מעריכים את המוח היהודי והישראלי ומחפשים לעשות איתנו עסקים".

 

וופל בטעם קוקוס

ונחזור לוופלים הישראלים. ליאורה בירנהק, בעלים ומנכ"לית חברת מנעמים מסבירה כי היצוא של החברה שלה מסתכמת בכ-15% מהיצור עצמו כאשר השוק העיקרי הוא ארה"ב לשוק הכשר, הכללי ובזמן האחרון אף לשוק של יוצאי איראן. אך לא רק, ובשלב זה פניהם הוא לכיוון המזרח המתפתח אך עם טעמים מעניינים - ופלים בטעם אננס, מנגו וקוקוס. "עד היום השוק היפני היה פחות מתאים לנו, כי תרבות הצריכה ביפן היא מכירה באריזות קטנות. לאחרונה נכנסו רשתות דיסקאונט כגון "קוסקו" שהחלה להחדיר לשוק אריזות גדולות יותר ואנחנו עובדים על יצוא לשם".

 

שיתוף פעולה ישראלי איראני. צפו    (צלמים: אורי דוידוביץ' וניצן דרור)

שיתוף פעולה ישראלי איראני. צפו    (צלמים: אורי דוידוביץ' וניצן דרור)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

אך למרות שפני יצואנים רבים מישראל לכיוון המזרח, אירופה נמצאת חזק על מפת היצוא הישראלי. עידו יניב, מנהל מפעל יצרנית המיצים פריניב מספר כי רשימת המדינות האירופאיות אליהן מייצאת החברה ארוכה מאוד. "אנחנו מייצאים למדינות כמו רוסיה, פינלנד, בלגיה, צרפת ואוסטריה כאשר עיקר הייצוא שלנו הינו לרוסיה עם 250 טון בשנה ולפינלנד שם אין כלל תפוזים, אנו מייצאים 300 טון מיצים בשנה. בפינלנד לדוגמא, אנחנו תופסים נתח שוק ענק של למעלה מ-30% מהשוק המקומי".

 

>>>רוצים להתעדכן בחדשות הכלכלה והצרכנות? הצטרפו לעמוד הפייסבוק שלנו

 

יניב מביא אנקדוטה מההבדל בין הטעם הישראלי לפיני. "הדרישה הפינית היא כמובן מיץ טבעי 100%, אלא שהם אוהבים מיצים עם 10% של חתיכות פרי. הישראלים, לשם השוואה, אוהבים רק 2% חתיכות פרי". ואם נתרגם זאת במילים אחרות, הפינלנדים לא שותים את המיץ אלא אוכלים אותו.

 

חומוס ישראלי בקסחסטן

מאכל נוסף שאולי הכי מזוהה הכי עם היצוא הישראל - החומוס, נמכר אף הוא כמעט בכל רחבי העולם. עדי קאופטייל, מנהלת תחום השיווק והייצוא של "מעדני מיקי" מציינת כי יצוא החומוס של החברה מתפרס על עזרות מדינות ביניהם, קנדה, ארה"ב, אירופה ועד למזרח כאשר לכל אחת מהמדינות הם מייצאים כ- 3000 טון.

החומוס הישראלי מככב בעולם (צילום: רפי אהרונוביץ') (צילום: רפי אהרונוביץ')
החומוס הישראלי מככב בעולם(צילום: רפי אהרונוביץ')

"המוצר שהכי נמכר שלנו הוא החומוס הישראלי. החומוס הוא מוצר צומח בכל רחבי העולם. אזרחי העולם נחשפים לממרח שבישראל היה ידוע שנים רבות, והם מתחילים לצרוך אותו. החומוס נתפס כמוצר בריא עם ערכים תזונתיים טובים והוא מתיישב טוב עם טרנד הצמחונות והטבעונות שהולך וצומח בעולם. קזחסטן למשל היא מדינה יחסית חדשה אליה התחלנו לייצא, אנחנו עובדים איתם כ-4 שנים ומייצאים להם בעיקר חומוס".

 

אך לדבריה, במזרח עדיין קיימת עבודה מול הצרכנים שאינם מכירים מספיק את הטעם הישראלי האהוב - החומוס. "כדי לחנך את המקומיים, אנחנו משת"פ עם מפיץ מקומי ישראלי שעומל על חינוך הצרכן לחומוס, כלומר, לחשוף את הסינים לחומוס".

 

גם היין הישראלי מככב ברחבי העולם. ארנון הראל, סמנכ"ל שיווק ביקב רמת הגולן מציין כי היקב מייצא ל-32 מדינות ברחבי העולם, כמיליון וחצי בקבוקי יין בשנה. "יינות היקב שלנו מוגשים במסעדות בעלות כוכבי מישלן ונמכרים במרבית חנויות הדגל הידועות בעולם. בהונג קונג למשל מעדיפים את יין הדגל של יקב רמת הגולן - ירדן קצרין, משום שהוא מביא לחך המקומי את הטעמים הבזלתיים הדומיננטיים של ארצנו הקטנטונת", הוא אומר.

 

חשוב לציין כי ההצלחה ביצוא הישראלי בתחום המזון אינו טרווילי, וזאת משום שהשוק הישראלי נחשב יקר יחסית למחירים בעולם. "אנחנו יקרים בגלל עלויות היצור אבל כדי להתמודד עם זה אנחנו מראש מכוונים לשווקי הפרימיום", אומרת לסיום קרולין נווה. "אנחנו חושבים - ובצדק, שאנחנו טובים יותר. אנחנו עומדים בתקנים, האריזות איכותיות והמוצרים הישראליים נחשבים בעולם וזה מאפשר לנו לייצא בעולם למרות המחיר היקר יחסית".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יח"צ
דוכן לאומי ישראלי בתערוכה עולמית
יח"צ
צילום: רונן אקרמן
קרולין נווה, מנהלת ענף מזון ומשקאות, במכון הייצוא
צילום: רונן אקרמן
באדיבות: Manamim
ליאורה בירנהק, בעלים ומנכ"לית חברת מנעמים
באדיבות: Manamim
מומלצים