זה שלי מהבית: מה עושים כשהילד רכושני?
חבר מגיע לביקור, אתם מוציאים את המשחקים בשמחה אבל אז מתברר שהילד שלכם פחות שמח לחלוק אותם. כדי למנוע את המבוכה - קיבצנו 6 טיפים שיעזרו לכם ללמד אותו לשחק עם חברים
החבר הגיע לבקר אצלכם ושני הקטנים נכנסים לחדר המשחקים. תוך חמש דקות נשמעות צעקות ובכי "זה שלי". אנחנו בשלב זה נכנסים לחדר ומתחילים להרגיש לא בנוח.
לא נעים לנו מהחבר שרק הגיע, אם הוריו בסביבה אז לא נעים לנו ממה שהם יחשבו על הילד שלנו. הם בטח חושבים שהוא רכושני, מפונק ולא חברותי ואנחנו תוהים האם הוא מתנהג כך גם בגן? ומה יהיה כשיגדל? בטח אף אחד לא ירצה להיות חבר שלו.
עוד בענייני ילדים:
מה אסור לומר ליד הילדים אף פעם?
10 משחקים לדרך שיעסיקו את הילדים
קנאים לרכושם
בגילאים צעירים, לילדים נדמה שכל מה שנמצא סביבם שייך להם. הם רוצים לשמור על החפצים שלהם קרוב אליהם ומתקשים לחלוק. לקראת גיל שלוש הם מתחילים להבין שרק דברים מסוימים שייכים להם. מבחינתם קשה להבין שחפצים מסוימים נשארים בבעלותם גם לאחר שהם הופקדו באופן זמני בידיים של החבר.
הם קנאים לרכושם ומתקשים לראות את הצרכים של האחר אך בהדרגה מתפתחים כישורים קוגנטיביים והבנה שהחפץ בסוף חוזר לבעליו. למרות ההבנה קשה לנו כהורים לצפות מהצד ולראות את הילד שלנו מתוסכל ואת החבר כועס.
חפצים פרטיים וחפצים לחברים
חשוב שנראה לילד שאנו מבינים את הקושי שלו אך יחד עם זאת אנו רוצים ללמד אותו לחלוק. כדאי לפני הביקור למיין עם הילד את הצעצועים ולהכניס למגירה או לקופסה האישית את כל הצעצועים אותם הוא לא רוצה לחלוק עם חברים.
כך ישארו בחדר משחקים אותם הוא יחלוק עם החבר. פעילות שכזאת מהווה הכנה נפשית לילד שישנם צעצועים בהם הוא ישתף וישובו אליו מייד בסיום הביקור.
לפייסבוק הורים כבר הצטרפתם? היכנסו עכשיו
מפגשי תרגול
ילדים לא נולדים עם היכולת לחלוק ולשתף ותפקידנו כהורים הוא לסייע להם ללמוד זאת. זהו תהליך למידה חברתי ולשם כך כדאי לתאם עם אחת האמהות או חברה קרובה שיתכן שהילד שלה גם כן מתקשה לחלוק ולקבוע מפגשים בהם הילדים יתאמנו על מיומנות השיתוף.
בדרך זו תרגישו הרבה יותר בנוח מול ההורה של החבר. חשוב שהמפגשים יהיו קצרים כדי שהילדים לא יאבדו את הסבלנות או יהיו עייפים ובכדי שלא יגיעו למצב של שעמום.
הכנה מראש
הכינו את הילד מראש לקראת המפגש. תכננו יחד איתו באיזה משחקים ישחקו, מה יאכלו ובעיקר דברו איתו על החשיבות לחלוק צעצועים.
הכינו אותו לכך שהחבר ישחק בחדר שלו והסבירו לו שהחבר לא יקח את הצעצוע הביתה וכי גם הוא ישחק בצעצועים של החבר לכשיתארח אצלו. אפשר לתרגל יחד סיטואציות בדרך של משחק. גם אתם ההורים הכינו עצמכם מראש לכך שיתכן שהמפגש לא יהיה כפי שתכננתם.
סבלנות
תהליך למידה לוקח זמן ואל תצפו שלאחר תרגול אחד מיד תראו תוצאות. חשוב לחזור על כך כמה שיותר פעמים בתדירות גבוהה ולהבין את תחושת התסכול של הילד. לכן הימנעו ממשפטים הנאמרים מתוך תחושת כעס כגון: "אתה קמצן", "אף אחד לא יהיה חבר שלך".
במקומם השתמשו במשפטים מעודדים - "כמה כיף לראות איך שאתה משתף וחולק את הצעצועים","חשוב שתשתף כדי שבפעם הבאה ישתפו אותך". הדדיות במערכת יחסים בין חברים היא חלק בלתי נפרד. אף אחד לא רוצה שהילד שלו תמיד יוותר אלא שיוותרו גם בשבילו.
תגובות נכונות
החבר בוכה והילד ממשיך לסרב. במצב כזה כדאי שהחבר ילך הביתה. לעיתים זה לא נעים בעיקר אם לא תיאמנו זאת עם ההורה השני אך זוהי תוצאה טבעית לסיטואציה וילדנו ילמד מכך. ייתכן שהילד יבכה ויכעס על כך שהחבר הלך ובעצם כך הוא יפנים את המסר שחשוב לחלוק. הוא לומד מכך מה הרווח וההפסד שלו באופן טבעי.
בכל פעם שילדכם משתף חשוב לחזק אותו ולנסות למצוא סיטואציות במהלך המפגש וגם במהלך היום בהן הוא חולק עם אחיו וגם עם ההורים על מנת לחזק אותו באופן ספציפי על השיתוף והחלוקה.
דוגמה אישית
הורים חברותיים שאוהבים לארח משמשים דוגמה לילדיהם. בזמן אירוח החברים שלכם מצאו את הרגע להראות לילדכם כיצד אתם מארחים וחולקים עם חברים חפצים באופן זמני.
קחו את הילד לצד וספרו לו כמה אתם נהנים שהגיעו אליכם חברים. הראו להם שהחבר שותה מכוס הקפה שלכם אך הוא לא לוקח אותה הביתה. חייכו הרבה והרבו לארח חברים בביתכם.