"היום אני חוזר למקורות, חוזר ל'המכתב'"
רגע לפני מופע 20 שנה ל"המכתב", מספר אביב גפן ל-ynet אילו שירים מאלבומו המצליח ביותר היה מעדיף להשאיר על רצפת האולפן, על תעשיית המוזיקה העכשווית ("הכל כל כך מופק, אותי זה משעמם") - ומה דעתו של דילן הבן על הרפרטואר של אבא. צפו בראיון ובשני ביצועים מיוחדים
עם שירים כמו "עונות", "לבכות לך" ורבים נוספים, היה האלבום "המכתב" של אביב גפן לאבן דרך, ברוק הישראלי ובטח בדרכו האישית של המוזיקאי שמאחוריו. בקרוב יציין 20 שנה לצאתו במופע חגיגי ולכבוד המאורע הגיע גפן לאולפן ynet, כדי דבר על אחת התקופות המעניינות בקריירה שלו, ועל אלבום שללא ספק סימן אותו כקולו של דור. כן ביצע שניים משירי האלבום - "עונות" ו"המכתב" - בגרסאות מיוחדות.
"זה אלבום שמאוד קרוב אלי", מסביר גפן את חשיבות האלבום עבורו. "כל האלבום הזה נורא סיקסטיז, מלודי ונעים. מצד שני, זה אלבום שאני מאוד קשור אליו כי הוא מסמל פרידה מניר שפינר (חברו של גפן שנהרג בתאונת דרכים. ע.פ) ופרידה כואבת מאילנה - סוג של התפוררות החיים והזוגיות שכבר לא היו לי, כמו שכפול ההיסטוריה של ההורים שלי. יש בו רוח בוב דילנית, בירדס וביץ' בויז".
על אף שהאלבום יצא באופן רשמי ב-1996 (דווקא האלבום "שומקום" יצא ב-1995), הוא נכתב והוקלט שנה לפני. היתה זו שנה קריטית בחייו של המוזיקאי, כמו גם בתולדתיה של מדינת ישראל שחותה אז את אסון ערד ואת רצח רבין - אירועים שהותירו חותמם על התרבות והחברה הישראלית.
"זה התחיל כאלבום חופשי ואופטימי, שורות כמו 'עוד ועוד, אף פעם אל תפסיק לחלום' ונגמר בכיכר ברצח רבין. סיפור של דור שרצה לחלום גדול - ואז ירו בו".
"המכתב" נחשב, לפחות מסחרית, לאלבום המצליח ביותר של גפן - אך על קביעה כי מדובר באלבום הטוב ביותר שלו ובשיאו היצירתי הוא דווקא חולק. "אני לא מסכים. יש לו המון קסם, אבל גם ל'ממנטו מורי' יש קסם ול'אור הירח'. זה אלבום שבאופן טבעי המון שירים ממנו נכנסו להופעות שלי והוא העלה הרבה להיטים לרדיו", הוא מסביר אך מגלה שיש גם שירים שהוא לא בהכרח שלם איתם, כאלו שלו היו מוקלטים היום - היו נשארים על רצפת האולפן.
עוד באולפן המוזיקה של ynet:
לאורה ריבלין: "השדים יצאו בשירים"
אתניקס: "הפכנו להיות הלהקה של אייל גולן"
זוכה האירוויזיון: "הומופוב? אני בכלל תומך גדול בקהילה הגאה"
אינפקטד מאשרום: "המופע שלנו מאסטרפיס"
גידי גוב: "כל מה שקורה לך מעצב את הבחירה בשירים"
"יש שם שירים לא מושלמים מבחינתי. אם הייתי חושב עוד שבוע, מתייעץ קצת, אולי הייתי מוריד אותם מהאלבום. יש שיר בשם 'התירוץ', שיר נורא שמח. שמח מדי לטעמי - מתקפת קצב וציפרלקס".
אולי זה התאריך הסמלי ואולי זו הנוסטלגיה, אבל נראה שלאחרונה אביב רוצה לחזור לימים תמימים יותר - כששירים היו שירים, ויצירה לא היתה נעטפת בשכבות של הפקה. "אני חוזר למקורות, חוזר למכתב", הוא מסביר, ומגלה שהשבוע בילה באולפן וכתב חומרים חדשים בעברית. "אני מתרחק מהפקה, חוזר לשירי פסנתר עגולים, שורשיים ומלודיים.
"גיליתי שכבר נמאס לי משירי 'העתק-הדבק', שהכל נורא מופק, נורא 'מגניב', עם ליקוק לעורכי הרדיו. הרגשתי שאני מאבד אותי, את אביב, גם כמלחין וגם כאיש של טקסטים. לפני חודשיים אמרתי סטופ - עכשיו אני עושה אלבום שגם עם גיטרות וגם עם פסנתר בסלון - השירים בו יהיו שירים. בלי גימיקים. מניפולציות של הפקה משעממות אותי. אני חוזר לאביב הישן. אני ממש מאושר מזה".
עוד דיבר הזמר באולפן על הקשר עם ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, חרטה על שורות שנויות במחלוקת בשירים מסוימים וגם על הטעם המוזיקלי של בנו דילן.
אביב גפן יחגוג 20 שנה לאלבום "המכתב" במופע מיוחד, שיתקיים ב-24 בספטמבר בקיסריה. לפניו תופיע להקת רוקפור.