המסע לכיתה
ש' התחילה נרגשת את שנת הלימודים בחט"ב אליה בחרה להירשם יחד עם חברותיה הטובות. בשונה מהן היא נאלצת להיעזר בקביים ובכסא גלגלים לצורך התניידות
ש' התחילה נרגשת את שנת הלימודים בחט"ב אליה בחרה להירשם יחד עם חברותיה הטובות. בשונה מהן היא נאלצת להיעזר בקביים ובכסא גלגלים לצורך התניידות. היא מוקפת בבני משפחה אוהבים אשר עשו ועושים הכל על מנת שתוכל להמשיך ולחיות את חייה במסגרת שהיא רוצה. אולם גם משפחה חמה ותומכת לא יכולה וגם לא צריכה להתקין בבית הספר את אמצעי הנגישות הבסיסיים. בית ספרה החדש של ש' מלא כוונות טובות, מיהר להתקין בימים האחרונים, לאחר שנתקבל האישור ממשרד החינוך, את המעקה בו תוכל לאחוז כדי לטפס במעלה המדרגות לכיתתה, אמצעי עזר שלא מתאים לכסאות גלגלים. ביה"ס זקוק לעבודה רבה על מנת להנגיש את כל המרחב בו לומדת ש'.
אלו ימים חגיגיים עבור מערכת החינוך שגם פותחת שעריה בפני כ2 מליון תלמידים וגם זוכה לתשומת לב התקשורת, רגע לפני שהיא נכנסת לשגרה האפרורית. צילומים של בתי ספר חדשים, מבהיקים בנקיונם ומקוריים בבנייתם פורסמו ורשויות מקומיות מתחרות ביניהן על מידת חדשנותם של המבנים. אני רוצה להאמין כי מאחר ומדובר במבנים חדשים ובגופים מכבדי חוק – מן הסתם כולם נגישים אבל גם אם האופטימיות במקומה – עדיין רוב המבנים חסומים בפני חלק מהתלמידים. על רקע המצב, יוזמתו המבורכת של שר החינוך נפתלי בנט להרחבת ההנגשה במערכת החינוך תורמת לחגיגיות אולם אי אפשר לדחות את יישומה ולחרוץ גורלה כפי שקרה בעבר.
בשנת 1997 הוחלט להקים ועדה ציבורית לבדיקת חקיקה מקיפה בנושא זכויות אנשים עם מוגבלות. הוועדה הגישה את מסקנותיה ביולי באותה שנה. שנה לאחר מכן חוקקה הכנסת את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח 1998- , ובשנת 2005 התקבל בכנסת תיקון מס' 2 לחוק, המכונה "פרק הנגישות" אשר מפרט בין היתר את החובה המוטלת על בתי הספר בהנגשה כללית (פיר מעלית לדוגמא) ובהתאמות פרטניות לתלמידים מסוימים. החלטה זו הובילה לכך שהתלמידים הראשונים, "חלוצי השילוב" נושאים בנטל המאבק הנמשך לעתים שנים עד להנגשת המבנה בו הם לומדים לצד ההורים וכוונתו הטובה של המוסד. לצערנו רבים מחניכינו המשולבים עברו את המסע הבלתי נסבל הזה.
אנו בבית הגלגלים, אשר מרבית חניכינו לומדים בכתות רגילות, מאמינים מאד בחשיבות השילוב ואף פיתחנו פעילות משלימה המיוחדת למתבגרים המשולבים. תכנית "מתגלגלים קדימה" תומכת ומחזקת את אותם מתבגרים המתמודדים עם קשיים יומיומיים הקשורים בדימוי העצמי, עצמאות, יחס החברה והמסלולים הנכונים להם השונים מחבריהם לספסל הלימודים. כדי שגם החברה תשקף את פניה המכילות, אנו פונים לכל הגורמים ברשויות המקומיות ובמשרד החינוך בקריאה ליישם את מה שכבר מזמן הפך לחובה ולהנגיש את בתי הספר ובכך לאפשר לכל תלמיד/ה ללמוד במקום שליבם חפץ .
שנה טובה לכלל תלמידי ישראל,
ד"ר פנינה שורץ-שור, יו"ר עמותת בית הגלגלים, רשת בתים לקידום עצמאות ושילוב של צעירים עם נכויות פיסיות.