קל לסגור, הרבה יותר קשה לעשות!
לא יעלה על הדעת שניתן לפרק במחי קולמוס עשייה מפוארת בת שלושה עשורים בקירוב ברשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, רק בשל הגיג שחלף במוחו של מאן דהוא, ללא בחינה מדוקדקת ובלא היוועצות בגורמים ראויים ובלתי תלויים
הוצאתה של התוכנית לפירוק הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול מחוק ההסדרים מהווה אות וסימן לכך שאולי מישהו הבין שהלך רחוק מדי. בשבועות האחרונים הייתה תחושה כאילו הרשות נקלעה לקרב לא לה. למקום שבו מוטחות בה האשמות לא מבוססות, תוך ניסיון למזער את תרומתה ולהציגה ככלי ריק, כגוף שתחומי העניין והפעולה שלו צרים, מוגבלים ואפילו לא רלוונטיים. בקיצור, גוף שאפשר לוותר עליו. מצג שווא זה אינו מתכתב כלל עם המציאות.
עוד דעות ב-ynet
אל תפגעו בתלמידים, במיוחד לא בחלשים
מה הקשר בין שירות לאומי למשרד החקלאות?
במציאות, הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול היא הגורם העיקרי שנמצא בכל מקום בכדי להושיט עזרה. אם בחופים ואם ברחבי הערים, אנשי הרשות מפעילים מרחבים בטוחים לבני הנוער במהלך החופשות וגם "סתם" בסופי השבוע. בצה"ל שאנשיו מסתייעים באנשי הרשות ובידע שלה בכדי להתמודד עם בעיות האלכוהול והסמים ביחידות השונות. הרשות היא הגורם שדחף להקמתם ומסייע לפעילותם של מרכזי גמילה ושיקום ברחבי הארץ, הגוף שסייע להקמת הבית הישראלי החם בהודו שמהווה מקום מפלט לאלפי צעירות וצעירים ישראלים.
הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול פועלת מחוץ לאור הזרקורים, באזורי הדמדומים של החברה, בשוליים, בקרב מכורים חסרי בית, נוער בסיכון ואוכלוסיות מוחלשות. לדוגמה, פרויקט "יזהר" להחלפת מזרקים משומשים, המשרת אלפי מכורים ומונע את הדבקתם במחלות זיהומיות, חלקן חשוכות מרפא. הרשות הובילה להקמתו של בית דין מיוחד לסמים שהדגש בו מושם על שיקום והפניית עבריינים להליכי גמילה במקום לענישה. הגורם היחיד שמפעיל קו חם ארצי במשך 24 שעות ביממה לשירותם של נפגעי סמים ואלכוהול, בני משפחותיהם וחבריהם.
הרשות עוזרת למכורים הנקיים להשתלב בחברה, בין היתר פעילויות דוגמת הפרויקט שהרשות הקימה ומממנת שנערך בשיתוף עם מכללת בית ברל במסגרתו מלווים מכורים נקיים בדרכם לתואר ראשון בקרימינולוגיה.
בנוסף, הרשות הובילה את המערכה להוצאתם אל מחוץ לחוק של סמי הפיצוציות, וכיום אנשי מקצוע מרחבי העולם מגיעים לישראל ללמוד מנסיונה, אשר הפך במרוצת השנים למאגר בלתי נדלה של ידע וניסיון. מרכז המידע הגדול והמקיף ביותר במדינה בנושאי סמים ואלכוהול, המשרת אנשי מקצוע, אנשי אקדמיה, מורים ותלמדים כאחד, חוסה בצל קורתה של הרשות. לרשות שמור מקום של כבוד בפורומים המקצועיים המובילים בעולם, והיא חברה בכירה באיגוד האירופאי ובאיגוד הבריאות העולמי.
זו הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול. זה הגוף שכל כך קל לקרוא לסגירתו, מבלי להבין לאשורן את משמעויות המהלך והשלכותיו.
אחד מתפקידיה המרכזיים של הרשות הינו ריכוז המאמצים הלאומיים המושקעים במסגרת המאבק בסמים ובאלכוהול, על ידי מספר רב של גופים וארגונים. בחוק הרשות מ-1988 נכתב כי יש צורך בהקמת רשות לאומית על מנת לקדם ״פעולה משולבת ומתוכננת של כל הגורמים הממלכתיים והציבוריים שעוסקים בהתמודדות עם נגע הסמים״. סיבה זו תקפה היום, בדיוק כפי שהיתה אז. ההתמודדות עם נגע הסמים והשימוש לרעה באלכוהול חייבת להיעשות על ידי גוף שיש לו תפיסה מערכתית, שרואה ומכיר את כל אחד מהמרכיבים באותה מערכת, יודע מה צריך לחזק, והיכן צריך לסייע. גוף שיכול לרכז את הידע הרב שנצבר בנושא בארץ ובעולם ולהעביר אותו לכל הגורמים הרלוונטיים, במשרדי הממשלה, בצבא, באקדמיה, במערכות החינוך, הבריאות והרווחה ולכל מי שעוסק בתחום החשוב הזה. הרשות היא אשר יוצרת את החיבור בין הגופים, חיבור שהוא הכרחי ליעילות המאבק ולהצלחתו.
בלי הרשות, לא יהיה גורם מרכזי שיוביל את הפעילות, לא יהיה מי שיכין תוכניות עבודה ברמה הלאומית, שיקבע יעדים לאומיים ויפעל להשגתם. לא יהיה מי שיצבור ידע. לא יהיה מי שיאתר צרכים ויקדם פרויקטים חשובים. מחלקה שתוקם כחלק מאגף במשרד לביטחון הפנים שיעסוק במניעת "פשיעה ואלימות", לא תוכל להחליף את הרשות על התפקיד המכריע שלה בקרב הבלתי נגמר בנגע הסמים והאלכוהול, נגע שנזקיו והשלכותיו רחבים הרבה יותר מ"אלימות ופשיעה".
לא במקרה פעלה הרשות במשך רוב שנותיה באחריותו של ראש הממשלה, ולא באחריותו של השר לביטחון הפנים. נקודת המבט של המשרד לביטחון הפנים, מעצם טבעה, תהיה ממוקדת תמיד במניעת אלימות ופשיעה, זו הרי תכליתו.
נגע הסמים והאלכוהול ראוי להתייחסות רחבה הרבה יותר, כזו שלוקחת בחשבון את כל ההשלכות החברתיות והבריאותיות של השימוש בסמים ובאלכוהול, ואינה ממוקדת רק בנושאי אלימות ופשיעה.
נכון, כל גוף צריך להתחדש, ללמוד, לעדכן הלכי רוח ומחשבה. עמדה שנכונה לעת ההיא, לא תמיד תהיה נכונה לעת הזו. הרשות חייבת להתאים את עצמה למציאות המשתנה, לכן אנו משתדלים כל הזמן ללמוד, כל הזמן להתעדכן, כל הזמן להתאים את עצמנו לשינויים. לא יעלה על הדעת שניתן לפרק במחי קולמוס עשייה מפוארת בת שלושה עשורים בקירוב, רק בשל הגיג שחלף במוחו של מאן דהוא, ללא בחינה מדוקדקת ובלא היוועצות בגורמים ראויים ובלתי תלויים. אנו עומדים איתנים על דעתנו שאסור לשפוך את ה"תינוק" הזה יחד עם המים. לתקן כן, להתייעל - כן, אבל לא לפרק, לא להרוס גוף חשוב כל כך.
עו"ד איתן גורני מ"מ מנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול