"כישלון צורב לתוכנית הדיור של נתניהו"
דו"ח של החברה להגנת הטבע בחן את התנהלות הוועדות לדיור לאומי (וד"לים) במלאת 4 שנים לקיומן וקובע: מתוך 2,600 תוכניות בנייה שאושרו במוסדות התכנון - רק 36 תוכניות אישרו בוועדות שאמורות לזרז את הליכי הבנייה, ולא הוקמה ולו יחידת דיור אחת. רוב הדירות אושרו בדרום הארץ
"תוכנית סופר-טאנקר הדיור של נתניהו נחלה כישלון צורב - ב-4 השנים האחרונות מאז חוקק חוק הוד"לים , לא הוקמה ולו יחידת דיור אחת". כך קובע דו"ח חדש שמפרסמת היום (ב') החברה להגנת הטבע, אשר נכתב במלאת 4 שנים לפעילות הוד"לים. מדובר בוועדות הדיור הלאומיות, שהוקמו במטרה לקצר את הליכי התכנון ולהאיץ את הבנייה למגורים.
כתבות נוספות על הוד"לים בערוץ הנדל"ן :
- במקום מחנה 80: שכונה עם 1,200 דירות
- דימונה: שכונה חדשה עם 1,240 יחידות דיור
- ירוחם: אושרה תוכנית ל-630 דירות חדשות
הוועדות לדיור לאומי נועדו ליישם את החוק להאצת הבנייה למגורים שהתקבל בכנסת באוגוסט 2011, כהוראת שעה ל-48 חודשים. במסגרת החוק, נקבע מנגנון חדש ונפרד לקיצור הליכי תכנון הבנייה למגורים ואישור התוכניות. באוקטובר 2013 אישרה הכנסת את הארכת והרחבת החוק ב-22 חודשים נוספים עד אוגוסט השנה.
על פי ממצאי הדו"ח, מתוך כ-2,600 תוכניות בנייה שאושרו במוסדות התכנון בין השנים 2012-2015 - אישרו הוד"לים רק 36 תוכניות בנייה (כ-1.4%). כמו כן, מתוך 244 אלף יחידות הדיור שאושרו בשנים אלה במוסדות התכנון, פחות מ-30 אלף יחידות דיור בלבד אושרו על ידי הוד"לים (כ-12%).
עוד מגלה הדו"ח כי מתוך כלל יחידות הדיור שאושרו בווד"ל, רק 6.5% הן דירות קטנות - זאת למרות שוועדת הפנים של הכנסת קבעה בנובמבר 2013 כי רבע מהדירות המאושרות על ידי הוד"לים יהיו קטנות. עוד מעלה הדו"ח כי פחות מ-2% מהדירות שאושרו מיועדות להשכרה - למרות שבוועדת הפנים של הכנסת נקבע כי כ-20% מכלל יחידות הדיור שיאושרו יהיו מיועדות להשכרה.
על פי הנתונים, באותן שנים מספר יחידות הדיור הגבוה ביותר שאושר היה במחוז דרום (8,400 דירות); אחריו מחוז חיפה (עם 5,700 דירות) ומחוז דרום נפת אשקלון (עם 5,500 דירות). במחוז תל-אביב אושרו 1,100 יחידות דיור על ידי הוד"לים בלבד; ואילו במחוז ירושלים אושרו רק 400 יחידות דיור בין השנים 2012-2015.
"אין בוד"לים לסייע להגדלת היצע הדיור בזמן הקרוב"
"המסקנה העולה מהדו"ח היא שאם רוצים לקצר את הליכי התכנון - ניתן לצריך לחזק ולשפר את מוסדות התכנון הקיימים - ועדות תכנון מקומיות ומחוזיות - שכורעות תחת העומס", כותבים מחברי הדו"ח, אסף זנזורי ואיתמר בן דוד מהחברה להגנת הטבע. לדבריהם, העומס נובע מחוסר בכוח אדם ומתקציבים בלתי מספקים. "לא צריך להקים ועדה חדשה שרק תיצור עוד בירוקרטיה, סרבול וכפילות במערכת התכנון", הם מוסיפים.
"בדו"ח מבקר המדינה משנת 2015 עולה כי הוד"לים לא נתנו מענה לבעיות הדיור וכי מרבית התוכניות המקודמות במרכז הארץ, שבו יש ביקושים גדולים, לא התאימו לקידום במסלול זה", כתבו עוד מחברי הדו"ח. "כמו כן, לוחות הזמנים להשגת יעדי הממשלה העוסקים בתכנון ובשיווק של קרקע לבנייה למגורים התבררו כלא ריאליים, היות שקביעתם לא התחשבה בחסמי התכנון מתחום התשתיות (ביוב, תחבורה וכד') הקיימים בדרך למימוש יעדים אלו".
עוד נכתב כי "בנוסף קובע דו"ח המבקר, כי גם בתוכניות שקודמו בפועל, מספר היחידות לדיור בר-השגה שאושר היה קטן ביותר (6.5%) ואין בהן די כדי לספק פתרונות הולמים לנושא חשוב זה. בין מסקנות דו"ח המבקר עולה, אפוא, כי מסלול הוד"לים אינו מתאים לקידום תוכניות מורכבות, גם במקרים שתוכניות אלו נמצאו בשלות לקידום מהיר. יתר על כן, חלק מהתוכניות שאושרו במסלול זה אינן זמינות למימוש בטווח הקצר, ועל כן, אין בהן כדי לסייע להגדלת ההיצע בשוק הדיור בזמן הקרוב".
בחברה להגנת הטבע קוראים לכנסת לפעול לביטול חוק הווד"לים ומסבירים כי "אחד הכשלים המרכזיים של יישום החוק הוא שהוא מתמקד רק בקיצור הליך התכנון כפתרון למשבר הדיור, ונמנע מטיפול בחסמים העיקריים של תחום הבנייה והדיור; פתרונות תחבורתיים, תשתיות ביוב ומים ועוד".
עוד מציינים כי "ועדות כדוגמת הווד"לים והוותמ"ל מפרידות את התכנון מהביצוע והרישוי - דבר שיוביל לחסמים בשלב הביצוע. בכך הן מציגות מצג שווא של פתרונות קסם ומגלגלות את הבעיות בקידום היצע הדירות משלב התכנון לשלב הרישוי והביצוע. אין פתרונות קסם למצוקת הדיור ולא צריך לקדם רפורמות שגוזלות כסף וזמן. במקום זה יש לחזק ולשפר את המנגנון התכנוני הקיים".
מחירי הדירות ממשיכים לעלות - מוזמנים לצפות בדיון באולפן ynet:
האוצר: "הוד"ל עשו כל שביכולתן למלא את ייעודן"
ממשרד האוצר נמסר בתגובה לפרסום הדו"ח: "ועדות הדיור הלאומיות (וד"ל) הוקמו מכוח הוראת שעה בשנת 2011, כחלק מארגז הכלים הממשלתי להתמודדות עם משבר הדיור. הוועדות פעלו מתוך המחוזות, גם על ידי תגבור של עובדים חדשים שנקלטו במחוזות, כך שלמעשה בפועל חיזקו את לשכות התכנון.
"מסלול הוד"ל חייב לוחות זמנים קצרים יותר לקידום תוכניות. עמידה בלוחות זמנים אלו דרשה ממגישי תוכניות עבודה אינטנסיבית ומחייבת יותר. על כן, לעתים נמנעו אלו שלא היה ביכולתם לעמוד בתנאים אלו, מלהגיש תוכניות במסלול זה. והרי שפעילות כל מוסד תכנון תלויה ונגזרת במספר התוכניות המוגשות אליו.
"נדגיש כי ועדות הווד"ל עשו כל שביכולן על מנת למלא את ייעודן. הוותמ"ל (חוק למתחמים מועדפים לדיור - ה.צ), שהממשלה החליטה להקימו בשנת 2014, יצר ועדה ארצית ייעודית מקצועית חדשה, בעלת סמכויות רחבות, ששונה במהותה מוועדות הווד"ל. מינהל התכנון ימשיך ויפעל על מנת ליצר כלים להתמודדות עם משבר הדיור, מתוך מחויבות לציבור ולתוצאות בשטח".