רוצים מונית בתל אביב? חכו שעה
הרשויות קראו לנוסעים לעבור לתחבורה ציבורית על רקע עבודות הרכבת הקלה, אבל מסתבר שמי שמשאיר את הרכב הפרטי בבית ומנסה להזמין מונית נאלץ לחכות לעתים 45 דקות ויותר. התחנות מסבירות: עומס הנוסעים גדל משמעותית, והנהגים מעדיפים לא להיכנס לת"א
אם אתם גרים במרכז בטח גם אתם סובלים מעמידה ממושכת בפקקים בלתי נגמרים, על רקע העבודות להקמת הרכבת הקלה. בשבוע האחרון זמני ההמתנה למוניות הפכו קיצוניים, ויש לא מעט מקרים בהם ההמתנה נמשכת מעל 45 דקות. אז מה גורם להן להתעכב כל כך הרבה זמן, ומה אומרות על זה חברות המוניות?
עוד בערוץ הצרכנות :
מפנקים את הדודה: מתנות לחג עד 200 שקל
מתי ובכמה יירדו מחירי האלכוהול?
בדקנו את הסיפורים של צרכנים המתניידים במוניות באופן קבוע, גם כלקוחות פרטיים וגם כלקוחות עסקיים המשתמשים בעיקר באפליקציות של הזמנת מוניות. בבדיקה התברר, שלא רק האפליקציות קורסות תחת העומס. גם חברות המוניות הפרטיות לא מצליחות להיערך לשינויי התנועה בגוש דן, ובעיקר בתל אביב, ולספק שירותי הסעה בזמנים סבירים.
לקוחות גט טקסי: "נהגים פשוט מעדיפים לעבוד שחור"
ארז מתל אביב סיפר על שני מקרים שהתרחשו בשבועיים האחרונים: "חזרתי מטיסה לשדה דב, הזמנתי מונית, והנהג פשוט תפס את הנסיעה וגרם לי לחכות לו כמעט 35 דקות. כל פעם הופיע שהוא מגיע בעוד 3-2 דקות, וזה התעדכן מחדש לזמן מצטבר של 35 דקות.
"גם בימי חג וסופי שבוע הזמנת מונית בתל אביב זה כמעט בלתי אפשרי. במקרה אחר חיכיתי מעל 40 דקות לנהג, שבא בסוף מהצד השני של העיר. הנהגים פשוט מבטלים את גט טקסי בימים עמוסים, ומעדיפים לדבריהם לעבוד על שחור".
שירי מרמת אביב סיפרה: "יש לי מנוי פרמיום עסקי, אני נוסעת המון במוניות גט טקסי, כמה פעמים ביום לפעמים. שלשום בבוקר רציתי להזמין מונית מהשירות ולאחר חיפוש ארוך קיבלתי הודעה שאין מוניות, בחרתי באופציה 'נסה שנית' מספר פעמים, אך ללא הצלחה.
"מחוסר אונים, כי כבר איחרתי לפגישה, שיניתי את סוג המונית לגט פרימיום - מונית מהודרת בתוספת תשלום, ותוך שניה מונית הייתה בדרך אליי. כשעליתי על המונית הנהג אמר לי: 'נכון שחיפשת וחיכית הרבה זמן למונית?. שאלתי אותו איך הוא יודע, והוא הסביר לי שהוא רואה על מסך האפליקציה שיש הרבה ביקוש בוקר, אבל ברגע שיש נסיעת פרימיום, בתוספת תשלום, הוא ישר לוקח אותה במקום לקחת נסיעה רגילה".
ש.מ, סמנכ"ל בחברת יחסי ציבור, העיד כי הוא משתמש בשרותי גט טקסי מיום השקת האפליקציה, לפחות פעם ביום. לדבריו, בשנים הראשונות השירות של גט טקסי נתן מענה מצויין לקהילת צרכני המוניות, אבל בחודשיים האחרונים משהו רע עובר על החברה. קשה מאוד עד בלתי אפשרי.
השיא היה שהזמנתי אתמול (ד') מונית בהזמנה עתידית להיום בבוקר, ולתדהמתי קיבלתי הודעה הבוקר שהם מנסים לאתר עבורי מונית. מיותר לציין שאיחרתי לפגישה חשובה מאוד".
גם הדס מתל אביב מספרת: "לאחרונה יצא לי להזמין, לנסות לפחות, מונית מהאפליקציה בין השעות 14:00 ל-16:00. באפליקציה נראה שיש צי של מוניות אבל כעיקרון התפוסה מלאה. ניסיתי להגדיר את כל סוגי המוניות לחיפוש, אפילו היקרות יותר, אך עדיין כלום. מקרה זה חזר על עצמו לפחות ארבע פעמים בשבועיים האחרונים".
לקוחות של אובר מדווחים: "הזמינות מאוד בעייתית"
גם לקוחות החברה המתחרה אובר סיפרו על עיכובים בהגעת המוניות. חן מתל אביב סיפר: "בעברי הייתי גר בארצות הברית ושם חברת המוניות המובילה היא אובר. כשהגעתי לארץ התחלתי להשתמש באפליקציה והשירות היה לא רע בכלל, אך בשבועיים האחרונים המצב בלתי נסבל, עם המתנות למוניות מעל 40 דקות, ואז כשכבר נהג מקבל את הקריאה שלי יש המתנה של עוד 9 דקות".
לדברי אייל מתל אביב: "אני לקוח גם של גט טקסי וגם של אובר. המצב בלתי נסבל בשתי החברות אך באובר הזמינות עוד יותר בעייתית, ובכלל בשבועיים האחרונים המצב החמיר ואני לא מצליח לתפוס מוניות".
גט טקסי: הנהגים מעדיפים להימנע מכניסה לת"א
מגט טקסי נמסר: "הסיבה העיקרית לקשיים היא עבודות הרכבת הקלה בתל אביב. כשהתחילו העבודות, הרבה נוסעים היו בחופשה והכבישים היו פנויים, אבל עם החזרה ללימודים הורגשה עלייה של עומס תנועה בתל אביב ובכבישים מראשון לציון ועד הרצליה. נהגי מוניות רבים מעדיפים להימנע מלעבוד במרכז תל אביב , מה שהוריד את היצע. הנהגים חוששים לקחת נסיעה מרוחקת ולהסתכן בביטולה מצד הנוסע. זמני ההגעה של הנהגים ללקוחות באזורים העמוסים עלו בכ-10%-20% כאשר יש דוגמאות של עלייה גם ב-50%.
"האפליקציה מתריעה באמצעות הודעת פופ-אפ, על זמינות נמוכה מהרגיל בשל עומסי תנועה בכבישים. כל לקוח שנכנס לאפליקציה מקבל את ההודעה המעמד הזמנת מונית".
- למה לא נערכתם לזה מראש?
"נערכנו לזה מראש ואנו ממשיכים לבצע פעולות על מנת לפתור את המצב הקיים. ראשית, פנינו לגוגל לעדכן את שירות המפות שלה, שעליו מתבסס האלגוריתם שלנו, כך שיציג את חסימת הכבישים בגלל עבודות הרכבת הקלה. השינוי כבר הוטמע במערכות וכבר בימים הקרובים נציג זמני הגעה מדויקים יותר. בנוסף, אנחנו מתמרצים את הנהגים לעבוד יותר ולקחת יותר נסיעות. בימים הקרובים נציג שורה נוספת של פתרונות שיקלו על המצב הקיים.
- למה זמני ההמתנה בשירות הטלפוני שלכם עולה על 7 דקות?
"זמני ההמתנה במוקד שלנו הם בממוצע 2.5 דקות. לעתים בשעות עומס זה יכול לקחת קצת יותר".
בנוגע ללקוח שביצע הזמנה עתידית מסרו מגט טקסי: "כאשר לקוח מבצע הזמנה עתידית נשלחת אליו הודעה המיידעת אותו על קליטת ההזמנה במערכת, וכי אישור סופי יישלח בסמוך למועד ההזמנה. יכול להיות שבגלל העומס בכבישים בימים אלו, היו מספר מצומצם של הזמנות שלא קיבלו מענה".
מחברת אובר נמסר: "במהלך התקופה האחרונה ובימים האחרונים בפרט חלה עלייה משמעותית בביקוש הנסיעות באמצעות האפליקציה, מה שהעלה את העומס על הנהגים.
"יחד עם זאת, אובר ממשיכה במאמציה להשקת שירות התחבורה השיתופית uberX בישראל, שרות שיוביל לעלייה במספר הנהגים, שיפור הזמינות, יצירת הזדמנויות למקורות פרנסה נוספים, הגברת יעילות שרותי התחבורה הציבורית, הפחתת מספר הרכבים על הכביש, הורדת עלויות הנסיעה ועוד, כפי שכבר קרה במאות ערים ברחבי העולם. התלונות על זמינות נמוכה רק מחזקות את הצורך הקיים בתחבורה שיתופית בישראל ואנו מאמינים שבקרוב הרגולציה תפעל לטובת האזרחים ותתאים את עצמה לטכנולוגיה".
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב יפו ומחזיקת תיק התחבורה, מסרה: "כפי שצפינו, העבודות על הרכבת הקלה משפיעות על זמני ההתניידות בעיר ומגדילות את הביקושים למוניות. אני עובדת בשיתוף עם מפעילי המוניות על מנת לייצר יחד פתרונות לקיצור זמני ההמתנה והנסיעה החריגים שנוצרו לאחרונה. למשל, אנו פועלים לשפר את תוכנות הניווט כך שיכוונו את המוניות לנתיבי התחבורה הציבורית. כמו כן, אני מקדמת תוכניות לנסיעות שיתופיות במוניות".
לא רק הנוסעים - גם העסקים סובלים מהרכבת הקלה. צפו
מוניות הקסטל: העבודה התגברה בחודש האחרון
יש לציין שלא רק חברות המוניות באפליקציות לא מצליחות לספק מענה ראוי ללקוחותיהם. גם בתחנות המוניות המסורתיות המצב דומה. התקשרנו בשעות העומס (17:00-14:00) לחמש חברות שונות בתל אביב ולא היו להן מוניות פנויות באותו רגע.
התקשרנו לתחנת מוניות קרליבך כדי לקבל את תגובתם, אך במוקד מסרו כי הם עמוסים מדי מכדי למסור תגובה.
עם תחנת מוניות הקסטל דווקא הצלחנו ליצור קשר ולקבל תגובה: "אין ספק שהשפעת עבודות הרכבת הקלה מורגשת. אנשים שלרוב נוסעים ברכב הפרטי שלהם מעדיפים להשאיר אותו בבית ולנסוע בתחבורה הציבורית, שיש לה נתיב נסיעה משלה, כך שהמצב של האוטובוסים והמוניות יחסית נסבל על הכביש. אין ספק שהעבודה בתחנה עלתה משמעותית בחודש האחרון, ולכן לפעמים איננו יכולים לספק לכולם מונית".