מהשואו לביזנס: איפה דוגמני הניינטיז היום?
בזמן שכולם רוצים ללכת על המסלול, אנשים שעשו את זה כבר עברו למסלול אחר; לרגל השנה החדשה שוחחנו עם דוגמנים שעזבו את עולם השואו ביזנס ועברו לעסוק בסטארט-אפים וביחסי הציבור, כדי לשמוע מדוע בחרו להתחיל מחדש והאם עובדת היותם אנשים מוכרים סייעה להם או שמא להיפך
יואב צוקר, רז מאירמן ויאיר מרטון מוכרים היטב מקמפיינים ותוכניות טלוויזיה - אבל כיום הם מתמקדים בקריירה ענפה בעולמות ההיי-טק ויחסי הציבור. מה גרם להם לשנות כיוון מקצועי, האם עובדת היותם סלבס עזרה להם בדרך והאם הברנז'ה מפרגנת? התחלות חדשות של מפורסמים לרגל השנה החדשה.
- לכתבות נוספות בערוץ קריירה
יאיר מרטון (40), נשוי לשירלי ואב לילד, רשם הצלחה גדולה בדוגמנות בשנות ה-20 לחייו, כשחרש את העולם בדילוגים בין מילאנו, לונדון, טוקיו, ברצלונה, ניו יורק וערים נוספות. בגיל 30 החליט לחזור לארץ ולהיכנס לעולם יחסי הציבור. "תמיד הייתי בן אדם שמאוד מחוב למשפחה ולחברים", הוא מספר. "חייתי בטיסות ובבתי מלון, בלי בית קבוע. זה נשמע זוהר אבל זה ממש לא, אפילו מציק. הרגשתי שבזמן שאני מסתובב בעולם על תיקים, אני מפספס את המשפחה והחברים שלי, ובדיעבד צדקתי. השנים לאחר שחזרתי, היו השנים האחרונות של אבא וסבא שלי, שנפטרו בינתיים".
איך עושים את המעבר מבידור לעסקים? צפו בראיון עם יאיר מרטון ויואב צוקר באולפן ynet:
כששב השלים תואר בפסיכולוגיה, הוציא תעודת מגשר והחל לעבוד כיועץ תקשורת וכיועץ פרלמנטרי בכנסת. בשנת 2012 החליט לפתוח משרד עצמאי בשם Mpr. "החלטתי שמספיק לעשות לאחרים, הגיע הזמן לעשות לעצמי", הוא מציין. "היה לי חשוב להיות חלק מגידול הילדים ובתור שכיר ראיתי שזה בלתי אפשרי, אז החלטתי לקחת את הסיכון ולפתוח עסק משלי".
כיום מרטון משמש במקביל כבעלים של אתר הקניות שופ דיירקסט וכמדריך לחימה בסדרות טלוויזיוניות. אמנם עומס העבודה לא פחת ואפילו להיפך, אבל הוא מעיד כי הוא מאושר מההחלטה. "להיות עצמאי זו מלכודת דבש" הוא אומר. "אין יציבות ואתה עושה הכל. מי שיגיד שזה קל - משקר, אבל אני זוכה ללוות את בבוקר הילד לגן ולאסוף אותו אחר הצהריים, ואפילו לשלב תחומי עיסוק נוספים. בסופו של יום, זה תלוי ביכולת האישית לניהול זמן".
החברים מהברנז'ה, מפרגנים לדבריו. "חברים כמו שלום מיכאלשווילי למשל, ממליצים עלי ומעבירים לי לקוחות", הוא מספר. עם זאת, הקריירה הקודמת שלו לעתים גם עלולה להפריע. "בתחילת הדרך זיהו אותי יותר והיו כמה דקות של סקרנות. לפעמים הרימו גבה, שאלו מה קשור הדוגמן הזה, 'מה לך וליח"צ?', אז הרגשתי שאני צריך לעשות יותר ולהוכיח את עצמי יותר מאחרים. היום אני במקום אחר, גם כי התבגרתי וגם כי הלקוחות לא תמיד מזהים. לפעמים זורקים לי משהו בבדיחות, אבל לרוב אלו תגובות מפרגנות של חמש דקות. לאחר מכן הלקוחות נשארים בגלל מי שאני והעבודה שאני עושה עבורם".
"הטיפול הכי טוב לאגו"
הפנים של יואב צוקר (42), נשוי + 2, מוכרות היטב משלל קמפיינים, סדרות ותוכניות אותן הנחה בטלוויזיה לאורך שני העשורים האחרונים. גם היום הוא מופיע מדי שבוע על המסך, בהנחיית הגרלות הלוטו, אבל לא כולם יודעים כי באמתחתו רקורד עשיר בניהול עסקים וכי העיסוק המרכזי שלו כיום, הוא ניהול חברת סטארט-אפ בשם אוטונומיק, אותה פתח עם שותף לפני כשנה.
צוקר מעיד כי תמיד היה לו ברור שעתידו בעסקים. לאחר שחרורו מהצבא כקצין ביחידה מובחרת, החל ללמוד לתואר ראשון במקביל לעבודה בעולם הבידור. בגיל 30 סיים תואר שני במנהל עסקים, התקבל לעבודה כמנהל מותג בפרוקטור אנד גמבל ולאחר מספר שנים הפך למנהל שיווק בקונצרן יהלומים בינלאומי. המעבר לעסקים הציב אותו מול מציאות חדשה. "זה היה משהו אחר, כי לאף אחד לא היה אכפת אם יום לפני הנחתי תכנית עם 30% רייטינג", הוא מעיד. לא ידעו שאני סלב ונמדדתי על תוצאות בלבד. זה הטיפול הכי טוב שאדם יכול לעשות לאגו".
התחנה הבאה היתה הקמת חברת דיגיטל מדיה, חברה בת בקבוצת באומן, שהפכה בהמשך לפוליסיס נט מדיה. "היום זה שגרתי, אבל אז התחום היה בחיתוליו", הוא מספר. "למדתי הכל תוך כדי, כי לא היה ממי ללמוד. אנשים לא ידעו מה זה דיגיטל. זו היתה מלחמה נגד שוק שלם שחושב עתיק".
ב-2013 ניצח על הקמפיין של יש עתיד, שכולו היה דיגיטלי. זמן קצר לאחר מכן החליט לצאת לדרך חדשה ופתח הסטארט-אפ. הפיתוח שלהם מאפשר לעסקים קטנים להפוך את עמוד הפייסבוק שלהם לאתר אינטרנט בקליקים ספורים ולעדכן אותו באופן אוטומטי עם כל פוסט שמעלים.
עובדת היותו פרצוף מוכר, לרוב מסייעת לדבריו בשוק המקומי. "אנשים מזהים אותי", הוא מספר. "לפעמים זה לוקח זמן, אבל כשהם מבינים מאיפה, זה לפחות שובר את הקרח". מצד שני הוא מציין כי "יכול להיות שלא נותנים לי קרדיט מעבר לאיך שאני נראה ושאני צריך להוכיח את עצמי יותר מיזם רגיל. אנשים לא מפרגנים באופן כללי, כמו שאומרים על בלונדיניות שהן לא חכמות - יש חכמות ויש אנשים שמובילים קמפיינים ויודעים גם לדבר ולחשוב".
כיום מועסקים בסטארט-אפ 10 עובדים. "אנחנו בונים חברה לטווח הרחוק, שתרוץ עוד הרבה שנים", הוא מבטיח. "זו חוויה מרגשת והאנרגיות מטורפות. מצאתי את המשימה שלי - אני רואה בחיבור של בעלי העסקים הקטנים לדיגיטל שליחות ורוצה לעזור להם להבין שאנחנו עומדים בפני עולם חדש. אם הם לא יתקשרו דרכו, הם פשוט לא ימכרו".
מאירמן: "לא רציתי לבחור בין העולמות"
רז מאירמן (38) נשוי להילית ואב לילדה בת שנתיים, כבש אף הוא בתחילת דרכו כדוגמן לא מעט פסגות בענף, כשכיכב בקמפיינים גדולים עבור בכירי המעצבים בעולם ובהמשך הופיע על מסכי הטלוויזיה, ככתב בגיא פינס וכמנחה בתוכניות ריאליטי בפריים טיים. כיום הוא עובד כאיש יחסי ציבור באחד המשרדים הגדולים בארץ ומשמש כיועץ תקשורת לחברות גלובאליות בתחומי בנקאות, פיננסים, פרמצבטיקה והמגזר הציבורי.
גם מאירמן, שמעיד כי תמיד חש כ"נטע זר" בעולם הבידור, תכנן קריירה בכיוונים נוספים; הוציא תואר ראשון ושני במשפטים, סיים התמחות ואף עבד באחד מהמשרדים הגדולים בארץ. הוא מעיד כי התחום עניין אותו, אבל המעבר לא היה פשוט. "בסט צילומים או בתוכנית אתה מרגיש כמו מלך - יש עוזרים, מאפרים וספרים, שנותנים תחושה שיעשו הכל בשבילך. כשהפכתי למתמחה ועורך דין מהמניין בתחילת דרכו, חזרתי לנקודת האפס. כל מה שעשיתי בעבר לא רק שלא תרם, אלא הרגיש לפעמים כמו גיבנת על הגב. גם הפן הכספי הוא טראומה לא קטנה, כי עכשיו צריך להילחם ולעבוד סביב השעון על סכום שהרווחתי ביום צילום אחד".
בשלב מסוים הגיעה ההצעה להנחות את התוכנית "המרוץ למיליון" וטרפה את הקלפים. "הגעתי לצומת", הוא מספר. "זו היתה הזדמנות שהיה קשה לוותר עליה. קיוויתי לחזור אחרי זה לתחום המשפטים, אבל כאן הגיע העולם המורכב של השואו ביזנס - מה שהיה אמור להמשך 5 חודשים הפך להרפתקה אינטנסיבית שדרשה הרבה מאוד השלמות לאחר מכן. חיי נכנסו לסחרור, שלא הסתיים כשהתוכנית נגמרה. מעולם לא רציתי לבחור בין העולמות, אך זו היתה הפעם הראשונה שלא הצלחתי לשלב ביניהם. הבנתי שזה עולם נחמד, עם הרפתקאות לכל החיים - אך אין בו יציבות וביטחון תעסוקתי אמתי, פעם אתה למטה ופעם למעלה".
מאירמן חזר לעבוד כעורך דין, אבל לא למשך זמן רב - לפני כ-3.5 שנים הגיע למשרדו של מוטי שרף, בעקבות מפגש אקראי עם מכרה שעבדה איתו בתקופת ההתמחות. "הופעתי בבתי משפט ובמובן מסוים חשבתי שאני אוהב המון דברים במקצוע, אבל היה לי קשה עם הישיבה האינסופית במשרד ועם העבודה השחורה והסיזיפית שלא נגמרת. חיפשתי מקום שבו ארגיש שאני מחבר בין עולם התקשורת למשפטים".
מאירמן מספר כי הפרסום תורם לו לעתים בתחום עיסוקו החדש, אך לעתים יש בו חסרונות. "כשאני אומר את שמי הוא לרוב מצלצל לאנשים מוכר, אבל זה לא אומר שהדלת תפתח בקלות. יש כאלה שרואים את עולם הדוגמנות כפחות מעונב, רציני ומקצועי. היום אני מוצא את עצמי מתנצל על כך. לא תמיד זה היה כרטיס הכניסה הכי נוח וחובת ההוכחה היתה על כתפי. למרות שהיתי דוגמן, יש לי רצינות, עומקים ויכולת אנליטית, ורציתי ללמוד ולהעמיק בעולמות ידע חדשים".
עם זאת, פה ושם הוא עדין מפציע בקמפיינים, גם בימים אלו ממש. "החלטתי לעשות את זה אחרי שנים שלא הסכמתי כי אין מה לעשות - ההכנסה מאוד מפתה וקשה לוותר על זה", הוא מסביר. "אבל זה לא משהו שיכול לאפשר לך לעמוד בראש משפחה ולגדל ילדים לאורך זמן. היום אתה בטופ, אבל אף אחד לא ערב לך שתהיה שם גם מחר, מחרתיים או בעוד שלוש שנים. אנשים מתבגרים, כוכבם מתחיל לדעוך והם מוצאים את עצמם במשבר גדול. אני לא רציתי להגיע לאותם ימים שחונים".
"ברור שיש משהו מאוד מעניין על פני השטח בעולם הדוגמנות, אבל מבחינת גירוי אינטלקטואלי, התפתחות וצמיחה - הרגשתי בשלב מסוים רעב לעשות משהו אחר, שיפתח אותי כבן אדם", הוא מוסיף. "עם כל הכבוד למראה - הוא בר חלוף. היום אני מרגיש בר מזל כי אני נחשף לעסקאות המעניינות ביותר במשק ולתוכניות האסטרטגיה של המנהלים הכי טובים ואיכותיים. אני לומד מאנשים משכמם ומעלה וזה הרווח הכי גדול שלי".