לעבוד כמו בפייסבוק: קשקשו על קיר המשרד
החלל המשרדי הוא הזדמנות לבטא את החזון וערכי החברה - ובכל זאת, חשוב לדאוג לעיצוב חכם, שלא יעורר אנטגוניזם בקרב העובדים, ושלא יפריע להם. מה עושים? הקפידו על עיצוב מעורר השראה, דאגו לפינות יצירה, ואל תזלזלו בחשיבותה של אמנות גבוהה. מדריך
בעת מיתוג אזור עבודה חדש או משופץ - ארגונים רבים נוטים לראות בחלל "האופן ספייס" שלהם כמעין כרטיס ביקור לפרסום המותג שלהם. כתוצאה, הם נוטים לעצב אותו באופן פשטני, צעקני ואף גס, שמשפיע לרעה גם על העובדים. כיצד כן ניתן להטמיע באופן נכון את ערכי החברה שלכם בחלל העבודה?
כתבות נוספות בערוץ הקריירה
כשאנו באים לעצב את חלל העבודה שלנו, מאוד חשוב להציג את המותג, את עצמנו ואת חוזקנו, אך יש להימנע מעיצוב שייצור תחושה שלילית אצל העובד ותחושה של ניסיון לשטיפת מוח. מדובר בחלל שבו רובנו מבלים את מרבית שעות היום שלנו, אך כאשר אין תשומת לב לעיצוב, למסר ולתחושה שמשדר חלל העבודה נוצר פספוס גדול גם בקרב העובדים ובהמשך גם בקרב המבקרים. לפניכם טיפים נבחרים:
הימנעו מקלישאות-קיר
ארגונים רבים נוהגים לתלות על גבי קירות חלל העבודה מדבקות המשלבות מסרים אישיים הנוגעים לאיכות העבודה של העובדים, כגון: "נחישות", "יוזמה", "מוטיבציה גבוהה" וכדומה. במקרה הטוב, זה משעשע את העובדים. במקרה הפחות טוב, זה יוצר אנטגוניזם כלפי מקום העבודה ותחושה "פאשיסטית", הרי מילים על הקיר לא באמת יקדמו את איכות העובדים בארגון.
רצוי במקום להשתמש בקירות ליצירת תחושה נעימה ולא סיסמאתית, ולערב את העובדים. אפשר, למשל, ליצור קיר שהוא לוח חלק המיועד להגיגי העובדים, בדומה למה שעשתה "פייסבוק" במטה שלה בניו יורק או חברת "גיגיה" בישראל שהפכה קיר שלם למשטח לגו עליו העובדים מרכיבים יצירות כאוות נפשם. אלו אמצעים יצירתיים שמפגינים הלכה למעשה ובדרך מקורית, אפקטיבית ומיטבית את ערכי החברה.
מקום לחזון והיסטוריה
הקדישו מקום לחזון החברה ולהיסטוריה שלה, כך שמי שנכנס יבין לאן הגיע. כמו כולנו, גם לארגונים יש נטייה להתמקד בשוטף ובמה שבוער עכשיו, ופחות במחשבות על העבר הרחוק ועל החזון והעתיד.חלל ייעודי בכניסה למקום העבודה, שמספר על שורשי החברה, כיצד נוסדה ולאן היא הולכת, הוא כלי מצוין לעזור לחיבור העובדים והמבקרים לתחושת ההזדהות והזהות הארגונית. דוגמא מצוינת לחברה שעשתה זאת היא Engis, יצרנית ציוד לליטוש וטיפול ביהלומים מארה"ב, שהקדישה מקום גדול ומכובד לכך.
אל תשתוללו עם הלוגו
הוסיפו תמונות אווירה ברוח המותג או הארגון - יש להן משמעות רבה בתחושה שנותן החלל הן לעובדים והן ללקוחות. שימו לב איך דווקא הבנק הרוסי C1 Bank החליט לשדר משהו אחר לחלוטין בסניף שפתח בדרום פלורידה - תמונות אווירה "פאנקיות" (יש שהיו אומרים אולי קריפיות),שמרפררות ליצירותיו של קית' הרינג, הן כמעט ההיפך הגמור ממה שהיינו מצפים לראות בחלל של בנק. הדבר אמנם יוצר עניין ותחושה יותר מגניבה בסגנון MOMA סטייל - אך האם אתם כבנקאים הייתם שמחים לעבוד בחלל כזה? והאם כלקוחות הייתם בוטחים בבנק כזה שינהל את כספכם? לא בטוח.
מעבר לשימוש בוויזואלים בצורה נכונה, חשוב מאוד להקפיד על אופן השימוש בלוגו. בכל הנוגע לגודל הלוגו בחלל, הגבול בין גאוות יחידה ובין תחושה של משטרים אפלים עלול להיות דק מאוד. אף אחד, לא עובד ולא לקוח, רוצה להרגיש שהוא "בבעלות" של ארגון. לכן, צריך להשתדל לתת ללוגו מקום של כבוד אך מבלי שישתלט על החלל - כמו בדוגמא (הלא טובה)הזו של בנק אוסטרלי.
שילוב צבעי המותג
שלבו את צבעי המותג בחלל הארגון בצורה עדינה ובמקומות מסוימים, למשל דרך חפצים בולטים. כאן מדובר ממש בדילמה הלקוחה מתורת המשחקים - מצד אחד הרצון להיות אחרים, מעניינים, ליצור סביבת עבודה צבעונית ושמחה ולהבליט את המותג, ומצד שני הצורך לשמור על אסתטיקה ולא להגדיש את הסאה בכל מה שקשור לתחושה של "היכל כוח מותגי".
דוגמה לחלל שבנוי נכון מבחינה זאת היא לשכת המידע לתיירים בעיירה הגרמנית Baiersbronn שבאזור היער השחור, שמבטאת בצורה ברורה מאוד את הזיקה ליער אך מבלי ליצור תחושת "יותר מדי" ועומס על השוהה בתוכה.
שתפו את העובדים
גרמו לעובדים לקחת חלק בעיצוב חלל העבודה ולכך שהם ייקחו חלק מהסיפור שממנה בנויה החברה. זו הזדמנות להוקיר תודה ולשלב את עובדי הארגון. הדרך המומלצת היא הומוריסטית וקלילה.
בחברת גיגיה במטה החברה שלה בתל אביב, ביקשה מעובדיה לבחור תמונה מילדותם ומאפיין מאותה תקופה התמימה, בעזרת מעצבת מוכשרת תפסו העובדים מקום מכובד על הקיר וכל עובד שמצטרף ממשיך את ציור הענק הזה. וכך בעזרת העובדים והרושם המתקבל כאשר נכנסים הוא רושם חיובישל חברה יצירתית, וששמה את עובדיה במרכז.
שימוש נכון באלמנטים ויזואליים
אל תגדילו אלמנטים ויזואליים כדי לא ליצור "איום חזותי". מוקד שירות הלקוחות של Dyson באיווה, ארה"ב, הוא דוגמה טובה לבנייה נכונה של חלל עבודה, שעונה על כל הקריטריונים: ללא "מילות כוח", מעוצב בצורה חמה ופרקטית, מציג את המותג בצורה ברורה מבלי "להשתולל" עם הלוגו או אלמנטים ויזואליים כלשהם.
הכותבת היא הבעלים והמייסדת של משרד Gofman Creative ומומחית מיתוג
עוד בערוץ הקריירה: יוצאים לחופשה יזומה? דעו את זכויותיכם: