"פולקסווגן רימתה בבדיקות זיהום אוויר"
לפי הניו יורק טיימס, יצרנית הרכב הגדולה בעולם נדרשת להסיר מחצי מיליון מכוניות מתוצרתה תוכנה המזהה מתי מתבצעות בדיקות זיהום, ומשנה את ניהול המנוע כך שיפלוט כמות מזהמים נמוכה מכרגיל. הקונצרן הגרמני הודה כי הוא משתף פעולה
האם פולקסווגן מסתבכת באחת הפרשיות המביכות בהיסטוריה? הניו יורק טיימס מפרסם בסוף השבוע כי הממשל האמריקאי הורה לקונצרן הרכב הגדול בעולם להחזיר כמעט חצי מיליון מכוניות שייצר במהלך שש השנים האחרונות למוסך, לצורך שינויי תוכנה. לפי העיתון, סוכנות הגנת הסביבה הורתה לחטיבה הצפון אמריקאית של הקונצרן הגרמני לבצע את הריקול במכוניות פולקסווגן ואודי עם מנועי דיזל עקב התקנה לא חוקית של תוכנה המאפשרת פעולה חסכונית במיוחד (וחסכונית משמעותית מכרגיל) ברגע שהיא מזהה כי ברכב מתבצעות בדיקות זיהום תקופתיות, בדומה לאלה הנדרשות בישראל במבחן הכשירות השנתי (טסט).
יונדאי וקיה ישלמו 400 מיליון דולר על הטעיה
פולקסווגן פאסאט. גם היא במוזכרות
בסוכנות טוענים כי רק בעת ביצוע הבדיקות מופעלות ברכב מערכות למניעת זיהום, וכי בזמן נסיעה רגילה הן אינן מופעלות וגורמות לזיהום של עד פי 40 מהמותר. למרות שהטיימס לא התייחס לעניין המערכות באופן פרטני, יש להניח כי מדובר בתוכנה המכניסה לפעולה מפת ניהול מנוע "ענייה" במיוחד בעת ביצוע בדיקות הזיהום, ועוברת למפה "עשירה" יותר בנהיגה רגיל, תוך שהיא מעלה כמובן את רמת הביצועים של הרכב על-חשבון תצרוכת דלק מוגברת וכמובן ערכי זיהום גבוהים יותר.
מדובר בנושא רגיש במיוחד בשנים האחרונות בארה"ב, אשר גרם לפני כשנתיים לצרות גדולות עבור קונצרן יונדאי הקוריאני ומותג קיה הנמצא בבעלותו. בדיקות שנערכו העלו כי שני המותגים פרסמו נתוני תצרוכת דלק טובים משמעותית אשר הטעו את הצרכנים. הפיצויים נאלצו לשלם נקבעו על 400 מיליון דולר. אם הנתונים אודות פולקסווגן נכונים, צפויה לה בעיה גדולה הרבה יותר, שכן מדובר באמצעי רמייה ישירים שאין דרך להתכחש להם, הונאה לא רק של הצרכנים, אלא גם של הממשל.
בפולקסווגן הודו כי התקבלה הודעה בנושא, וכי היצרנית משתפת פעולה עם החוקרים. מעבר לכך לא נאמר דבר. מספר המכוניות המדויק עומד על 482 אלף, ובין הדגמים הרלוונטיים הוזכרו גולף, ג'טה, חיפושית, פאסאט ואודי A3. כולן בין שנות הייצור 2009 ו-2015. מדינת קליפורניה, בעלת חוקי זיהום סביבה נוקשים במיוחד, פנתה באופן עצמאי לפולקסווגן בנושא.
דובר הסוכנות להגנת הסביבה, תומאס ריינולדס, אמר כי חקירת משרד המשפטים עשויה להוביל לקנסות ועונשים לחברה. הוא הזכיר כי לפי חוקי "אוויר נקי" הקיימים בארה"ב, משרד המשפטים יכול לקנוס את פולקסווגן בלא פחות מ-37.5 אלף דולר לכל מכונית בה התגלתה התוכנה, או קנס כולל של יותר מ-18 מיליארד דולר.
יש להזכיר כי תקני זיהום האוויר בישראל שונים מהתקנים בארה"ב, וכי כלי הרכב הנמכרים אצלנו מצוידים במרבית המקרים בתוכנות ניהול מנוע שונות.