שיימינג מוצדק? הזמין פפרוני - והתלונן שזה לא טבעוני
לא פעם אנחנו נתקלים ב"שיימינג" ברשת החברתית נגד חברות שונות אך לא תמיד הוא מוצדק: לקוח הזמין פיצה טבעונית עם תוספת פפרוני טבעוני וקיבל פפרוני בשרי. בתגובה פרסם פוסט זועם בפייסבוק שזכה להדים. אך מה באמת קרה שם? ככל הנראה מדובר בחוסר הבנה. האזינו להקלטת השיחה בין הלקוח לטלפן ושפטו בעצמכם
המודעות לאי אכילת בשר ומעבר לטבעונות הולכת וגדלה בשנים האחרונות וענף המזון מתאים את היצע המאכלים לצרכי הקבוצות השונות הקיימות ומציע מנות מיוחדת בתפריט. אמש (ש') קרה מקרה חריג. מ', טבעוני מבאר שבע, ביקש להזמין פיצה עם תוספת פפרוני טבעוני וקיבל פיצה עם תוספת של פפרוני בשרי.
כתבות נוספות בערוץ הצרכנות :
גט טקסי משפרת תנאי הנהגים - הצרכנים ישלמו?
למה כדאי לאטום את הגג כבר עכשיו
מ' התקשר יחד עם חברתו דורין לרשת דומינוס' פיצה. הנה חלק מהשיחה:
טלפן: "כן טבעונית, בראשונה מה לשים?"
לקוחה: "בשתיהן אותו הדבר, תוספת פפרוני יש?"
טלפן: "טבעונית בתוספת פפרוני?"
לקוחה: "כן."
טלפן: "אוקי... בסדר"
לקוחה: "פפרוני... אין לכם פפרוני סויה משהו?"
טלפן: "יש לנו פפרוני מסוג אחד. פפרוני פפרוני!"
לקוחה: "אוקי. אז פפרוני"
טלפן: "בשתיהן? רגע... אני סוגר את הפיצה הראשונה?"
לקוחה: "בשתיהן בשתיהן..."
"בביס הראשון הבנתי שמדובר בבשר וירקנו את זה מהפה, כמעט הקאתי את נשמתי ועד עכשיו מתהפכת לי הבטן", כך כתב מ' בפייסבוק. העניין יצר רעש תקשורתי גדול אך מבדיקה שעשינו גילינו דברים נוספים. מה באמת קרה שם?
הצד הפחות יפה של הצרכן
חשוב לציין שבמקרה הזה אנחנו נתקלים בצד הפחות חביב של הצרכן אשר מעורר מהומות ורעש תקשורתי שלילי. בעקבות הרעש התקשורתי אשר עורר אותו פוסט, בדקנו את הנושא לעומקו והבנו שהדברים לא כפי שהציג אותם המתלונן.
תגובת דומינו'ס פיצה: "דומינו'ס פיצה רואה את תחום שירות הלקוחות כראשון במעלה ומטפלת בכל תלונה שהיא מקבלת במלוא הרצינות. כך גם אתמול עם קבלת התלונה המדוברת על הזמנת פיצה "טבעונית פפרוני". לצערנו, בזמן בדיקתנו הלקוח ניצל את הזמן ואת הרשת החברתית לפתוח במסע השמצות ושקרים, תוך כדי האשמת החברה בזלזול, התעלמות ואי לקיחת אחריות על המקרה. עם סיום בדיקתנו הבוקר והאזנה לשיחת ההזמנה, נמצא כי הטלפן שטיפל בהזמנה פעל ללא דופי. כפי שניתן לשמוע בהקלטה, העובד אף עדכן את הלקוחה בשיחת הטלפון באופן ברור כי "יש לנו פפרוני מסוג אחד. פפרוני, פפרוני!" אנו מזמינים את הגולשים להאזין להקלטה ולהיווכח שלא בוצע נסיון הטעיה מצד העובד אלא להפך.
דומינו'ס פיצה אינה מקלה ראש באף תלונה. מנגד מצער להיווכח כי קיימים אנשים הבוחרים להשתמש לרעה בזכות הלגיטימית של הציבור להשתמש ברשת החברתית, תוך פגיעה בשמם הטוב של אותם אנשים הנותנים להם שירות. החברה שוקלת את צעדיה המשפטיים מול אותו הלקוח".
תגובתו של מ': "את הפוסט התחלתי בזה שיכול להיות שמדובר באי הבנה מצד הטלפן או מצידנו וזה בסדר כי טעויות קורות. מה שכן, לנו אין שום אינטרס להזמין פיצה שיש עליה בשר כך שברור שמדובר בטעות (שלנו או שלהם). מה שהוביל אותי לכתוב את הפוסט זו הייתה ההתנהלות שלהם שהייתה לקויה. בעקבות הפוסט טבעונים רבים פנו אליי ואמרו לי שזו לא הפעם הראשונה שהם נתקלים במקרים כאלו של הרשת לגבי קהילת הטבעונים. גם חולי צליאק כתבו לי שהם שאלו את הרשת אם הפיצות הן ללא גלוטן ונשלחו אליהן פיצות עם קמח רגיל מה שהוביל לאחת מהן אפילו לטיפול רפואי. חשוב לי לציין כי העניין לא נעשה כדי להזיק לרשת אלא כדי להעלאת המודעות". עוד הוסיף מ' כי שוחח עם מנהל השיווק של הרשת שטען: "שמכירים את הבעיה הזו מול טבעונים והם עושים הכל כדי לחדד את הנהלים בנושא".
עמרי פז, מייסד העמותה ויגן פרנדלי אמר: "אחרי ששמענו את הקלטת השיחה ואחרי שקראנו את הפוסט של מ' הבנו שיש פער מאוד גדול בין השיחה בין הצרכן לטלפן ובין מה שפורסם על ידי מ' בפייסבוק שלו בפועל ונלקח לכיוון הטעייה מכוונת של הציבור. הדברים בפירוש אינם נכונים". עוד הוסיף פז: "כי לא רק שהוא הטעה את הציבור עם הפוסט הזה, אלא גם כתב דברים שקריים בפוסט כמו: 'וזאת לאחר ששאלנו האם הפפרוני טבעוני, הפיצה טבעונית, האם התוספת טבעונית כיאה לכל טבעוני חשדן"'.
לדברי פז: "ברמה האישית בתור טבעוני וכמי שחלק מהקהילה הטבעונית מאוד
חבל לי שקומץ אנשים כמו מ' גורמים לנזק מאוד גדול בדימוי שיש לקהילה הטבעונית אל מול בתי העסק על ידי הפצת פרסומי זעם ושקרים מכוונים ובנוסף מנצלים את הבמה שיש ברשתות החברתיות עם חשיפה גדולה".
יש גם לציין כי אכן לדומינוס פיצה יש בתפריט פיצה טבעונית עם גבינה ללא חומרים המופקים מן החי אך אין בתפריט תוספת של פפרוני טבעוני. גם ללקוח יש אחריות בבדיקה של המוצרים שהוא מזמין, במיוחד אם זה מתלווה לדרך חיים מסויימת.