ההתרסקויות הגדולות של יצרניות הרכב
פולקסווגן אינה הראשונה שמצאה עצמה מעורבת בשערוריה תקשורתית וציבורית המאיימת על עצם קיומה. צמיגים פגומים בפיירסטון, שטיחונים ודוושות תאוצה לקויים בטויוטה ומתגי הנעה כושלים בג'נרל מוטורס. קבלו את הפרשות הגדולות שפגעו ביצרניות הענק
למרות שתעשיית הרכב מתנהלת כל חייה תחת עינם הפקוחה והמאד ביקורתית של מספר רגולטורים אדיר, הכולל גם גופי ביקורת ציבוריים ואחרים מכל כיוון אפשרי, פרשות הסתרת כשלים ורמאות רחבות היקף לא נולדו כעת. למעשה, הן ותיקות כמעט כמו הגלגל עצמו. החל בצמיגים פגומים שמתפרקים ומובילים להתהפכות קטלנית ומכוניות שמאיצות בלי שתרצו - אלו רק חלק מהכשלים החמורים שהוסתרו לאורך השנים, בתעשייה שמחשבת לא פעם רווחים על חשבון חייהם של הלקוחות.
פרשת פולקסווגן:
- דיזלגייט - איך זה קרה, ומה צופן העתיד
- הדיזלגייט של פולקסווגן – מחשיפה ועד התפטרות
- פולקסווגן ודיזלגייט - תשובות לכל השאלות
לאורך השנים נחשפו עשרות פרשות שתפסו את כותרות כלי התקשורת לאורך ימים ואף שבועות. עד שנשכחו על ידי הציבור, אך לא על-ידי הקורבנות ומשפחותיהם. כך שלפולקסווגן שנתפסה מרמה "רק" בנושא זיהום האוויר ופוגעת כך בבריאות וחיי אדם, אין סיבה לאופטימיות. גם לא בהתחשב בעובדה שאין אפשרות להצביע כרגע על מספר בני האדם שקיפחו חייהם בגלל הכשלים של הגרמנים.
צריך לזכור אגב שגם בתחום זיהום האוויר, יצרניות רכב נתפסו גם בעבר: בשנות ה-70, עם משבר הנפט והידוק הפיקוח על זיהום, התגלו מספר פרשות בהן נתפסו יצרניות עם פרסומי זיהום ותצרוכת דלק שקריים. פורד, פולקסווגן, קרייזלר ואחרות נקנסו ושיווק מכוניותיהן אף הופסק מספר פעמים עד שנות ה-80. יונדאי וקיה נענשו קשות רק לאחרונה על פרסום נתוני תצרוכת דלק שגויים, ויש להניח כי כל שאר היצרניות עשו ועושות כמיטב יכולתן להציג נתונים אופטימיים ככל שניתן, בגבולות המותר על פי חוק. לא פולקסווגן, שהלכה כך נראה צעד אחד רחוק מדי, ופיתחה תוכנת ניהול מנוע שתאפשר זיהוי בדיקות זיהום ותגרום באמצעים שונים לנתונים טובים משמעותית מהמציאות על הכביש.
הצטרפו אלינו לסקירת כמה מהפרשות הגדולות והמכוערות בתולדות התעשייה:
ג'נרל מוטורס ומתג הנעה
מה - יצרנית הרכב האמריקאית היא כנראה המרוויחה הגדולה ביותר מפרשת פולקסווגן, שכן רק לפני ימים אחדים השיגה הסדר עם משרד המשפטים האמריקאי באחת הפרשות החמורות והקטלניות בתולדות התעשייה. 124 בני אדם לפחות נהרגו בגלל כשל במתג הנעה שמהנדסי היצרנית ידעו עליו והסתירו לאורך שנים ארוכות - כולל ניסיון להחליפו בחלק חדש מבלי לעדכן את מספרו הקטלוגי, כך שהתיקון לא יתועד.
מתי - הפרשה התפוצצה בתחילת 2014 בעקבות חשיפה של עו"ד אמריקאי, שייצג משפחת הרוגה בתאונת דרכים. החקירה העלתה מסמכים ותכתובות בין מהנדסים ובכירים ביצרנית, שמטרתם הייתה הסתרת הכשל.
כמה - 30 מיליון מכוניות.
הרוגים - 124 בני אדם (לא סופי).
עונש - קנס בסך 900 מיליון דולר למשרד המשפטים, ועוד 1.4 מיליארד דולר - לפחות - לפיצוי נפגעים ותיקון מכוניות. נשמע הרבה? ממש לא. מדובר בכ-900 דולר בלבד למכונית, מספר זעום במונחי יצרנית רכב. לכן לא מפתיע לגלות שיש מי שכינה את ג'נרל מוטורס "רוצחת נמלטת מצדק".
מנכ"לית GM משוחחת עם עובדי הקונצרן על ההסכם עם משרד המשפטים:
טויוטה וההאצה הבלתי מתוכננת
מה - הכל החל ממכונית לקסוס אחת, ושיחת טלפון מחרידה של נוסעיה למוקד החירום המשטרתי בארה"ב. הנוסעים זעקו לעזרה לאחר שהנהג איבד את הבלמים והמכונית האיצה בלי שליטה, ובהקלטה נשמעת המשפחה עד לסוף הטראגי - התרסקות המכונית ומות הנוסעים. ההדים שקיבלה התאונה הובילו לפתיחת חקירה אדירת ממדים ולאחת הפרשות הקשות ביותר בתולדות טויוטה, שעד לאותם ימים הייתה שם נרדף לאמינות ואיכות. חקירה מקיפה שכללה את מהנדסי נאס"א ושימועים בקונגרס, כולל נזיפות חריפות, הסתיימה לבסוף במסקנה שמרבית הנפגעים היו דווקא כתוצאה מטעויות נהג - לחיצה על המצערת במקום הבלמים. מקרים אחרים נגרמו בגלל כשל במנגנון המצערת ובשטיחי קישוט לקויים.
מתי - הפרשה התפרסמה בשנת 2009, לאחר שבמשך שבע שנים התקבלו תלונות מצד לקוחות על האצה לא מתוכננת של המכוניות.
כמה - 10 מיליון מכוניות.
הרוגים - חמישה בני אדם.
עונש - קנס בסך 1.2 מיליארד דולר למשרד המשפטים, ועוד 1.2 מיליארד דולר לפיצוי נפגעים במסגרת הסדר אליו הגיעה טויוטה עם תובעים בתביעה ייצוגית. בנוסף היצרנית שילמה סכום לא ידוע לתיקון המכוניות.
מיצובישי והסתרת התקלות
מה - יצרנית הרכב היפנית מיצובישי הודתה בשנת 2000, באחת מפרשות הסתרת התקלות החמורות אי-פעם. במשך 23 שנים נמנעה היצרנית מדיווח על כשלים בטיחותיים במכוניותיה - כולל דליפות דלק, כשלים במערכות הבלימה ועוד בעשרות דגמים. חשיפת הפרשה הובילה למעצרם של בכירים ביצרנית ולהתפטרות ומעצר נשיא החברה, אלא שכתבי אישום לא הוגשו לבסוף. בסופו של דבר התברר כי כמיליון מכוניות נדרשו לתיקון בלא פחות מ-224 קריאות לתיקון, עובדה שהובילה את מיצובישי לסף פשיטת רגל.
מתי - הפרשה התפרסמה בשנת 2000, וליוותה את מיצובישי במשך כחמש שנים. המכוניות הפגומות יוצרו מ-1977 עד שנת 2000.
כמה - מיליון מכוניות.
נהרגו - לא ידוע.
עונש - חקירה פלילית ונזקים כלכליים שכמעט הובילו לפשיטת רגל.
פורד-פיירסטון והצמיגים המתפרקים
מה - בתחילת שנות ה-2000 נחשף כי צמיגים רדיאליים מתוצרת פיירסטון שהותקנו על-ידי פורד במספר דגמים, בהם רכב הפנאי אקספלורר שהיה מהנמכרים בעולם, סבלו מכשל שהוביל להתפרקותם. חקירה של הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים (NHTSA) חשפה שדופן וסוליית הצמיג עשויים להיפרד זה מזו בפתאומיות, ויצרניות הרכב והצמיגים החלו להתקוטט ביניהן על מי אחראית לכשל - פורד בגלל תכנון לקוי של הרכב, או פיירסטון בגלל ליקוי בצמיגים. הפרשה הסתיימה בכך שפורד נאלצה להחליף צמיגים ב-13 מיליון מכוניות משלל דגמים ולקרע - קצר מועד - בינה לבין פיירסטון, שהייתה באותם ימים ספקית הצמיגים הראשית שלה מזה קרוב ל-100 שנים.
מתי - באוגוסט 2000 נחשפה הקריאה הראשונה לתיקון, ב-2002 נסגרה החקירה האחרונה בנושא.
כמה - 13 מיליון מכוניות.
נהרגו - 240 בני אדם.
עונש - פיצוי לא ידוע למשפחות נפגעים בהסדר חסוי, בלי סנקציות משפטיות.
אודי וההאצה הבלתי מתוכננת
מה - אחת מהפרשות הטראומטיות והקשות בתולדות קונצרן פולקסווגן, לפחות עד לזו שהתפוצצה כעת. הפרשה עלתה לכותרות ב-1986 לאחר כתבת תחקיר של התוכנית "60 דקות", שחשפה כי מכוניות מדגם אודי 5000 מהשנים 1986-1981 סבלו מכשל שהוביל לשילוב פתאומי להילוך. בהמשך נחשף כי חלק ממצאי התחקיר זויפו, אך עיקריו היו נכונים - והובילו למספר קריאות לתיקון (באודי ומותגים אחרים) ולשינוי בתקני תעשיית הרכב. בין היתר נדרש כי הנהג ילחץ על דוושת הבלם לפני שניתן יהיה להעביר את בורר ההילוכים ממצב חנייה להילוך אחורי, ומרווח הדוושות (בלם-מצערת) גדל.
מתי - 1986.
כמה - לא ידוע.
נהרגו - שישה בני אדם.
עונש - מכירות אודי ירדו מ-70 אלף לפחות מ-20 אלף והיצרנית ספגה נזק תדמיתי כבד. לא היו סנקציות משפטיות.