מנכ"ל פולקסווגן החדש: מתיאס מולר מפורשה
מועצת המנהלים הבכירה בקונצרן בחרה במחליף למרטין וינטרקורן, שהתפטר בעקבות שערוריית בדיקות הזיהום. מולר מבטיח: "נתגבר על המשבר ונהפוך את פולקסווגן לחזקה אף יותר". בינתיים הודיעה שוויץ על עצירת שיווק ובארה"ב פתח משרד המשפטים בחקירה רשמית
בכירי פולקסווגן בחרו ביו"ר פורשה, מתיאס מולר, למלא את מקומו של ראש הקונצרן המתפטר. מולר יאלץ להתמקד בראשית כהונתו בחילוץ קונצרן הרכב מהמשבר הגדול בתולדותיו. הבחירה במולר אינה מפתיעה, שכן מיד לאחר התפטרותו של וינטרקורן, הפך המנהל הוותיק והמוערך למועמד הבכיר לזכות בתפקיד הנחשק. בינתיים צפוי מולר להמשיך ולנהל גם את מותג מכוניות הספורט של הקונצרן עד שימצא לו מחליף ראוי, ולעסוק - כפי שהוא עצמו הבהיר - בשיקום תדמית פולקסווגן בעיני הציבור.
- הדיזלגייט של פולקסווגן – מחשיפה ועד התפטרות
- פולקסווגן ודיזלגייט - תשובות לכל השאלות
מולר החל את הקריירה באודי, הפסיק את עבודתו לטובת לימודים אך חזר והיה לאחד המפתחים הבכירים של דגם A3 הקומפקטי. לאחר מכן הפך למנהל מוצר גם במותגי פולקסווגן האחרים - סיאט ולמבורגיני. ב-2010 זכה בתמיכת משפחת פורשה והפך למנכ"ל יצרנית מכוניות הספורט הקטנה יחסית, תוך שהוא מצעיד אותה לרווחים חסרי תקדים ומפתח עוד ועוד את ארסנל הדגמים שלה.
"אנחנו יכולים להתגבר על המשבר. ביחד נהפוך את פולקסווגן לחברה חזקה עוד יותר. המשימה הדחופה ביותר שלי תהיה להחזיר את אמון הציבור בקבוצת פולקסווגן. את זה אעשה בשקיפות, ומבלי להותיר אפילו אבן אחת במקומה ותוך הסקת מסקנות מהמצב הנוכחי", אמר מולר בהודעה רשמית שפרסם מיד לאחר בחירתו. "תחת הנהגתי, פולקסווגן תעשה את כל שביכולתה לפתח ולהטמיע את הסטנדרטים הנוקשים ביותר בתעשייה. אם נצליח להשיג זאת, בין היתר בעזרת המותגים החזקים שלנו ומעל הכל צוות עובדים תחרותי ובעל מוטיבציה, יש לנו סיכוי להתאושש מהמשבר ולצאת ממנו חזקים מאי-פעם", הוסיף.
והמשבר עליו מדבר מולר נראה כנמצא רק בראשיתו. היום הודיע משרד המשפטים האמריקאי כי הוא פותח בחקירה הצפויה כנגד פולקסווגן, בעניין תרמית בדיקות הזיהום. לפי הערכות, לא רק שקונצרן הרכב הגרמני יאלץ לשלם קנסות עתק לממשל ולהתמודד עם תביעות ענק מצד ארגונים שונים וצרכנים, אלא שבכירים בו עשויים להדרש להתמודד מול אישומים פליליים ועונשי מאסר. היום גם נוגע כי שוויץ החלטה להשעות את מכירת דגמי פולקסווגן ומותגיה החשודים כי הושתלה בהם תוכנת זיהוי לבדיקות זיהום. הקונצרן הגרמני הודיע כבר כי בכל העולם שווקו 11 מייון כלי רכב עם התוכנה האמורה.
הצרות של פולקסווגן
לפני כשבוע חשפה הרשות האמריקאית להגנת הסביבה (EPA) כי תוכנת ניהול המנוע במכוניות פולקסווגן המצוידות במנוע דיזל מסוג TDI בנפח 2.0 ליטר ו-1.6 ליטר, מזהה בדיקות זיהום אוויר ומתאימה את פעולת המנוע ואמצעי מניעת זיהום שונים כך שהמכונית תפלוט זיהום ברמה המאפשרת עמידה בתקן האמריקאי המחמיר. התוכנה מזהה בדיקות שכאלה באמצעות שקלול נתוני חיישני מצב הגה, מצב מצערת, תיבת הילוכים, מהירות ולחץ ברומטרי. שילוב נתונים אלה בגלגלים קדמיים המסתובבים בעת בדיקה בזמן שהאחוריים אינם נעים, ומפעילה בהתאם אמצעי נטרול זיהום מתקדמים.
מרטין וינטרקורן בתחילת השבוע, עדיין אופטימי
כאשר הרכב לא נמצא בבדיקה, עוברת תוכנת ניהול המנוע ואמצעי הפליטה למצב "כביש" בו היא מאפשרת יותר כוח, אך מזהמת עד פי 40 מהמותר. בנוסף אישרה הרשות כי פולקסווגן לא עמדה בעצם בתקנות זיהום האוויר, והמכוניות מתוצרתה עם מנועים אלה, לא אמורות היו לקבל תקינה המאפשרת להן להיות משווקות בארה"ב.
במשרד המשפטים האמריקאי אישרו כי הקנסות על העבירות הנוגעות ל-482 אלף כלי רכב מתוצרת פולקסווגן ששווקו בארה"ב מאז 2009, עלולים להגיע ל-18 מיליארד דולר, לפי קנס מרבי לכל רכב של 37.5 אלף דולר. בנוסף נדרשת פולקסווגן להחליף את תוכנת ניהול המנוע בכל כלי הרכב.
לפי הגארדיין הבריטי, ביטול מערכות מניעת הזיהום המתקדמות במכוניות פולקסווגן בעת שהן על הכביש, גרם לפליטת כמות עצומה של תחמוצות חנקן (NOx) רעילות לאוויר. מומחים טוענים כי מדובר בכמות של בין 250 אלף למיליון טון בכל שנה. הנזק שכמות כזו גורמת, כך מומחים, זהה לנזק שנגרם מפליטת תחמוצות החנקן הפוגעות בבני אדם ומופקות מכל תחנות הכוח, כלי הרכב, התעשייה הכבדה והחקלאות בבריטניה במשך שנה.