רמאות, זיהום ועונש: הצרות של פולקסווגן גדלות
מנכ"ל חדש ואופטימי נבחר אמנם, אך הבעיות של קונצרן הרכב שנתפס מרמה הולכות וגדלות מדי שעה. הפסקת שיווק מרצון, התארגנות לתביעות ייצוגיות ובכלל - מה קורה בישראל?
לפולקסווגן יש החל מיום שישי מנכ"ל חדש ומצליח. וזו גם פיסת החדשות החיובית היחידה שיצאה ממטה קונצרן הרכב הגדול בעולם, מאז התפוצצה ברעש תקשורתי אדיר פרשת זיוף בדיקות זיהום האוויר. מתיאס מולר, עד עתה האיש החזק בפורשה שמוכרת כ-160 אלף מכוניות בשנה, קיבל ליד את המפתחות ליצרנית רכב של למעלה מ-10 מיליון. שדרוג אדיר כמובן והגשמת חלום עבורו, אבל יחד איתם הועבר לידיו גם משבר תדמיתי קשה, בעיה טכנולוגית לא פשוטה ואווירת נכאים בקרב עובדים והנהלה. ואולי חשוב מכל - קרב עד טיפת הדם האחרונה מול עורכי הדין המוכשרים והמצליחים בעולם.
כל מה שרציתם לדעת על הדיזלגייט של פולקסווגן:
פולקסווגן רימתה את הציבור והמניה מתרסקת
הזיוף והזיהום: מנכ"ל פולקסווגן התפטר
הדיזלגייט של פולקסווגן – מחשיפה ועד התפטרות
לפי כלי תקשורת באירופה, בשלב ראשון נשכרה חברת קירקלנד ואליס אשר הגנה על קונצרן BP בפרשת הזיהום החמורה של מפרץ מקסיקו, לאחר טביעת אסדת קידוח. האם הניסיון שצברה סוללת המשפטנים האמריקאית תסייע גם כאן? יתכן, אם כי המקרה של פולקסווגן נראה כמורכב הרבה יותר. בכל מקרה, לא ברור כיצד יצליח הקונצרן הענק להתמודד מול תביעת הנזיקין שעשויים להגיש 11 מיליון בעלי המכוניות הנגועות, אשר גילו בן לילה כי לא רק שהם נוהגים ברכב שפוגע בסביבה ובבריאות הציבור הרבה מעבר למוצהר ולחוק, ערכו כרכב משומש עשוי לצנוח. כל זאת עוד לפני ההתייחסות לפתרונות התוכנה והחומרה שעשויים להידרש כתיקון מחויב, על היבטיהם הכספיים, הטכנולוגיים והשיווקיים.
בארה"ב מתכוונות 27 מדינות לפתוח בחקירה משותפת בעניין, תחת חוקי הגנת הצרכן ואיכות הסביבה. הגארדיאן הבריטי מבהיר כי עורכי דין בכירים העריכו כי לבעלי מכוניות, משווקים מורשים ובעלי מניות, יש סיכוי כלל לא רע בתביעות עתידיות כנגד הקונצרן. בהתאם, קבוצות משקיעים בהולנד ובלגיה הודיעו כבר כי הן עתידות לתבוע. ולא מעט, שכן הצניחה החדה בערך מניית הקונצרן מחקה עשרות מיליארדי דולרים מערך מהחברה. ואת זה הם לא אוהבים. בקיצור, לא גן עדן.
עוד על פרשת דיזלגייט:
- דאגו לאוויר נקי: הצמד שהפיל את פולקסווגן
צוות טיפול מיוחד
האם מנהלי פולקסווגן בכירים לקחו חלק מאד פעיל בפרשת הטעיית בדיקות הזיהום? המנכ"ל מתפוטר מרטין וינטרקורן טען בתחילה, והמשיך לטעון לאורך כל הדרך עד ואחרי פיטוריו, כי לא היה לו שמץ של מושג. יתכן, אך לפי מקורות בקונצרן ששוחחו עם כתבי בלומברג רב-ההשפעה, מתחתיו התנהלה מערכת מסודרת היטב של "התאמת" נתוני זיהום האוויר הנפלטים מדגמים שונים ששווקו בארה"ב.
לדברי שלושה עובדי פולקסווגן עמם שוחח בלומברג, מנהלים בכירים בפולקסווגן-גרמניה היו מודעים לחלוטין לפעילות ההטעיה שניהל הקונצרן על אדמת ארה"ב. לדבריהם, תוצאות גרועות של בדיקות שנערכו על-ידי פולקסווגן צפון אמריקה במרכז הניסוי בווסטלייק, קליפורניה, במכוניות העומדות בפני שיווק ונדרשות לעבור תקינת זיהום, הועברו באופן קבוע לבסיס האם של הקונצרן בוולפסבורג.
מנתונים שהועברו לבלומברג עולה כי הייתה שרשרת-פיקוד מאורגנת היטב שעסקה בנושא, שראשה נמצא במטה הבכיר ביותר של הקונצרן. לאחר שמהנדסי החברה בארה"ב בדקו את המכוניות לפי נתונים והוראות שקיבלו מגרמניה, התוצאות הועברו בחזרה לגרמניה לפני שהועברו לרשות להגנת הסביבה בארה"ב. כמובן, לאחר שהובהר כי הנתונים עומדים בתקן.
עוד מגלים המקורות כי כאשר אחד מכלי הרכב הנבחנים נכשל בבדיקות, הוטס מיידית צוות מיוחד של מהנדסי פולקסווגן או אודי לבסיס האמריקאי. הצוות הסתגר במשך כשבוע עם המכונית ולאחר מכן, הפלא ופלא, התוצאות היו מצוינות. לדברי המקורות, לצוות האמריקאי לא היה את הידע והיכולת לשפר כך את תוצאות בדיקות הזיהום.
לא ממתינים, עוצרים שיווק
בזמן שבכל העולם (וגם בישראל) עוצרים משווקי פולקסווגן את נשימתם, בהמתנה להוראות מדויקות הנוגעות לעתיד כלי הרכב ה"נגועים" בתוכנה, בשוויץ ובלגיה החליטו נציגי הקונצרן המקומיים על הפסקת שיווק מרצון. מדובר בכלי רכב משומשים וחדשים הממתינים לרוכשים, ואשר יש להניח שמצויידים בתוכנת ההטעיה שפותחה כדי לעבור בדיקות זיהום אוויר באמצעים לא חוקיים. בארה"ב הופסק השיווק בהוראת הממשל, וגם בקנדה זה המצב.
אפשר כמובן להבין מדוע נציגי פולקסווגן אינם יכולים להתבטא בנושא, ולא מזדרזים לנקוט בפעולות מנע עצמאיות. היקף השערורייה והמשמעויות - המשפטיות, טכנולוגיות, תדמיתיות ומה בעצם לא - הנגזרות ממנה כל-כך גדולות, עד כי הם מעדיפים להסתגר בבונקר תקשורתי ולא לעשות טעויות שיצטערו עליהן. וממילא, פולקסווגן עצמה לא מסרה עדיין נתונים מדויקים, מלבד להודיע כי מדובר במספר עצום של כלי רכב נגועים - 11 מיליון בכל רחבי העולם. בגרמניה מדובר כנראה בכ-2.5 מיליון, בבריטניה במיליון עד מיליון וחצי מכוניות.
ומה בישראל? בתגובת צ'מפיון מוטורס שהועברה לכלי התקשורת ביום חמישי (24.9) אחרי דממה שנמשכה מספר ימים, נאמר כי "...מדובר בחלק ממנועי הדיזל מהדור הקודם. בנוגע למספר כלי הרכב המעורבים שנמכרו בעבר בישראל, אנו ממתינים לפרטים נוספים מהיצרן... צ'מפיון מוטורס נמצאת בקשר שוטף עם היצרן ומשרד התחבורה ותעדכן במידע רלבנטי שיהא בידה". במילים אחרות, אנחנו יודעים שכנראה גם בישראל נעות מכוניות עם התוכנה המתוחכמת, אבל לא שמענו עדיין דבר מהיצרנית.
אז בכמה מכוניות מדובר? קשה כמובן להעריך, ומרביתן יגיעו כנראה מתחום המוניות תחת מותג סקודה. במקרה הגרוע עבור היבואנית, מדובר בכמה אלפי כלי רכב ובהתחשב במספר מכוניות הקונצרן שנמכרו כאן בשש השנים האחרונות, הצרה קטנה יחסית. אבל פולקסווגן עשויה להצהיר כי מכוניות ששווקו אצלנו לא נשאו את התוכנה, והשוק הישראלי יצא ללא כל פגע. בכל מקרה, יש להניח כי עם פתיחת שבוע העבודה הקרוב באירופה ימסרו פרטים ראשונים לכל נציגי הקונצרן מסביב לעולם, וגם לישראל.